Libor Rouček: Za koho kope ministr Dobeš?

pátek 25. listopadu 2011 ·


Za české školství určitě ne! Josef Dobeš není pro chaotické a netransparentní řízení resortu zdaleka jen terčem opozice. Zdá se, že pedagogičtí odborníci již také ztratili trpělivost s údajně „nejlepším polistopadovým ministrem školství“. V dopise premiérovi požadují jeho odvolání z vlády poté, co Dobeš předložil další nedomyšlený a překotný návrh - tentokrát na plošné testování školáků, které by rozhodlo o jejich pokračování na středních školách.


Tento plán je dalším střípkem do mozaiky Dobešova bizarního ministrování, které může mít nedozírné následky pro české školství. Za nejzávažnější hrozbu lze však považovat jeho reformu vysokých škol. Její návrh byl vytvořen narychlo a v pološeru, tj. bez diskuse s těmi, kterých se hlavně týká (Radou vysokých škol, Českou konferencí rektorů, akademickými senáty a vědeckými radami).

Podle návrhu reformního zákona bude od roku 2013 zavedeno školné, a to bez toho, aby ministerstvo analyzovalo dopady takového kroku na státní rozpočet, školy a možnosti studentů školné splácet. Nejen studenti se aktivizují proti školnému. Rada vysokých škol jeho zavedení zcela jednoznačně odmítla. Akademici poukazují na skutečnost, že v zemích, kde bylo zavedeno školné, se jeho výše skokově zvyšovala, což vede k tomu, že univerzity a vysoké školy opouštějí silně zadlužení absolventi. V Dobešově návrhu se hovoří o 20 tisících korunách za rok studia, což se dnes někomu může jevit jako mírná suma.

Uvědomme si však, že jakmile bude školné jednou zavedeno, bude nadále možné jedním hlasováním parlamentu jeho výši stupňovat. A nejen to. Zahraniční analýzy ukazují, že zavedení školného ke zvýšení kvality studia nepřispívá (Velká Británie, vybrané spolkové země v SRN). Sociální demokracie školné od začátku odmítá jako nepřijatelnou překážku pro rovnost šancí z hlediska dostupnosti vzdělání. ČSSD pro to má nejen ideové, ale i velmi pádné empirické důvody.

Jaký je závěr? Efekt školného pro kvalitu vysokého školství je mírně řečeno neprůkazný (kromě komercionalizace škol, která z univerzit dělá firmy). Budoucím studentům se zvyšuje nejistota a pro společnost se dramaticky zhoršuje využívání lidských zdrojů tím, že se zavádí bariéra pro talentované lidi ze sociálně slabších vrstev. Státnímu rozpočtu pak paradoxně hrozí, že se kvůli zárukám za půjčky na školné ještě prohloubí jeho dluh. Jednou z Dobešových variant je například zřízení dodatečného úřadu pro správu finanční pomoci studentům.

Jediný, kdo se tudíž ze školného může radovat, jsou bankéři. Že vám to něco připomíná? Pokud vám školné připomíná historku s průběžným a fondovým financováním důchodů, není to podobnost čistě náhodná.

Stalo se smutným standardem současné vlády pohodlné většiny, že se neobtěžuje propočítávat ani finanční (natož společenské) dopady jednotlivých reformních zákonů. Vláda má zkrátka a dobře školné v koaliční smlouvě. Josef Dobeš si může spokojeně odfajfkovat úkol předložit zákon do konce roku. Co na tom, že je návrh nekoncepční a odborná veřejnost na něj neměla vliv?

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 8:23  

"Já říkám, pojďme o tom diskutovat...". a říkám to vždycky, když to už vymyslím v pološeru a v okolí se zvednou hlasy, že to asi bude slepá cesta. Uvědomuji si, že to potřebuji prodiskutovat, protože zjišťuji, že nemám dostatek informací a už jsem tím chtěl ukázat svoji akceschopnost a ohromit odbornou veřejnost. Chci být důkazem toho, že se celoživotně vzdělávám, ať to stojí, co to stojí. A než se oborově dovzdělám, v živé diskusi se dovím kopec názorů, které mě ale moc nezajímají. Rozumím tomu tak nějak po svém a vidím před sebou krásnou budoucnost testovasného školství, ve kterém sice pak bude jiný ministr, ale budu mít alespoň na co vzpomínat .. a vy se mnou!

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 9:22  

Z iniciativy několika "odborníků" začíná vytloukat politický kapitál levicová opozice. Skvělé.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.