Stanovisko projektu Kecejme do toho – strukturovaný dialog mládeže: Státní maturity

pondělí 25. dubna 2011 ·

Mladí lidé zapojení do projektu „Kecejme do toho“ vyjádřili souhlas s konáním státních maturit. Podoba státní maturity by se však, v návaznosti na zkušební kolo, měla významně změnit. Účastníci projektu, z velké části maturanti v letošním školním roce, popsali z jejich pohledu mnoho problémů spojených se státní maturitou.


Proto navrhli následující doporučení:

UČITELÉ:

  1. Učitelé by měli být připravování na podobu státní maturity již od VŠ.
  2. Každý pedagog by měl být vyškolen a měl by být schopný vést své studenty k této formě zkoušky. Školení učitelů, kteří přímo provádí maturitní zkoušku, by mělo být sjednoceno a mělo by být učitelům zaplaceno. 
  3. Každý učitel by si měl státní maturitu vyzkoušet nanečisto, než bude státní maturitní zkoušku vést. 
  4. Učitelé nemají z pohledu účastníků projektu dostatek podrobných informací, bylo by tedy vhodné pro ně připravit jednotný manuál, který by řešil i modelové situace, které by mohly nastat u maturity.

STUDENTI:

  1. Studenti by na podobu maturity měli být připravování již od 1. ročníku studia na SŠ.
  2. Seznam povinné četby by měl být studentům k dispozici již od 1. ročníku SŠ a neměl se následně měnit.
  3. Hodnocení maturitní zkoušky by mělo být proporční, aby obstál i student, který nesplní jednu část, ale ostatní části splní.

ZKOUŠKA:


K průběhu zkoušky měli účastníci projektu následující připomínky:

  1. Možnost náhradního termínu ze závažných zdravotních či rodinných důvodů.
  2. Sladit požadavky VŠ, termíny maturitní zkoušky a termíny přijímacích řízení na VŠ.
  3. Celý proces maturitní zkoušky je třeba urychlit.
  4. Státní maturita by měla dvě úrovně, rozdíly mezi jednotlivými úrovněmi by měly být významně nižší.
  5. Zkouška z jazyka by v části „slohová práce“ měla mít větší prostor na psaní.
  6. Časová dispozice jednotlivých zkoušek by měla být přehodnocena.
  7. Studenti by měli mít možnost odchodu na WC jen mezi částmi zkoušky. Po ukončení zkoušky by studenti neměli odcházet z učebny, aby neznervóznili ostatní studenty. 
  8. Pokud student neuspěje u zkoušky z nepovinného předmětu, neměl by se mu výsledek psát na maturitní vysvědčení.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. dubna 2011 v 18:39  

Vážení, ze všeho nejdříve je třeba zjednodušit byrokratickou náročnost zkoušek. Tolik protokolů o průběhu..., protokolů o konání, protokolů o výsledcích, záznamů o předání..., kolik dokázali "vymyslet" v cermatu fakt zaslouží obdiv. Dodavatelé papírů a tonerů musí slintat blahem. Ve školáh zrušíme tělocvičny a místo nich uděláme archívy, aby bylo kde ty papíry 45let skladovat... (pravda, některé pouze 5 let).
PS. vždyť cermat ani není schopen zveřejnit seznam všech potřebných protokolů a záznamů.

Anonymní řekl(a)...
25. dubna 2011 v 18:47  

Tenhle on-line projekt je mi velmi sympatický. Držím maturantům palce, ať se podaří prosadit, co považují za důležité, a pomůže to budoucím ročníkům maturit.
Eva

Anonymní řekl(a)...
25. dubna 2011 v 19:51  

Pokud student neuspěje u zkoušky z nepovinného předmětu, neměl by se mu výsledek psát na maturitní vysvědčení.

Tak s tím nesouhlasím. Ve studentech je třeba pěstovat zodpovědnost. Tak důležitou věc jako je maturita si musí dobře rozmyslet. (Uznávám, že letos to nešlo rozmyslet, pořád se něco mění).
Ale když si student napíše dvě nepovinné zkoušky ve společné části a dvě v profilové části a takto to udělají dvě třetiny třídy, prodlouží to podstatně rozpis maturit. A pak si studentík řekne, že na to kašle a spousta práce, spousta papírů a spousta času mnoha lidí přijde vniveč.

Simona CARCY řekl(a)...
25. dubna 2011 v 21:08  

Myslenka (tedy pokud jde vubec o myslenku), ze by se melo skolenemu za provedeni jeho vyskoleni zaplatit, je skutecne hodna pozornosti a mozna i rychle lekarske pece. To si delate srandu, ne?

Anonymní řekl(a)...
26. dubna 2011 v 15:39  

Pokud probíhá neustálé školení jen z toho důvodu, že cermat není schopen připravit maturity tak, aby se dalo postupovat pouze podle zákona a vyhlášky /tak to léta fungovalo a další školení nebyla zapotřebí/, pak to skutečně učitelům bere čas na normální výuku /refundaci mzdy?/ a další sebevzdělávání /náhrada mzdy?/. Jsou-li kvalifikovaní učitelé povinni neustále absolvovat další a další zbytečná /!/školení a cpát si do hlavy další neustále se měnící instrukce, pokyny a doporučení,které nejsou ve výuce k ničemu, pak je asi někde sakra chyba. Se všemi již neplatnými certifikáty bychom si mohli vytapetovat školu. Kdo zaplatí učitelům, ale vlastně i žákům, ten ztracený čas?

Anonymní řekl(a)...
26. dubna 2011 v 17:34  

Proč by měl obstát student, který nějakou část nesplní?

Anonymní řekl(a)...
26. dubna 2011 v 17:48  

K 17:34
Souhlasím, nesplní-li jednu část, tak neobstál. Autor článku má zřejmě na mysli situaci, kdy žák nesplní např. didaktický test, ale další dvě části splní na více procent. Stejně tak to probíhalo v klasických maturitách,kdy se písemná část "zohlednila nejméně jednou třetinou", což byla taky pěkná pitomost, protože pak odmaturoval žák, který s jedničkou z písemky k té ústní části ani nešel, protože měl čtyřku v kapse.

poste.restante řekl(a)...
27. dubna 2011 v 0:16  

Je dobré, když studenti o věcech přemýšlejí.
A je dobré také vědět, že občas také věci nedomýšlejí.
Od toho tady jsme zase my, kantoři a naše zkušenosti.

Třeba:
Učitelé by měli být připravování na podobu státní maturity již od VŠ.

Jako vtip dobré.
Ale jakákoliv změna v systému by pak asi byla obtížná až nemožná a každopádně "na roky".
Být učitel znamená snad také být schopen absorbovat nové skutečnosti.


Školení učitelů, kteří přímo provádí maturitní zkoušku, by mělo být sjednoceno a mělo by být učitelům zaplaceno.
Taky dobrý. Obzvláště v době "vlády rozpočtové zodpovědnosti".
On snad někdo platí školení právníkům či lékařům?

Učitelům by mělo být za jejich práci zaplaceno. Tečka.


Studenti by na podobu maturity měli být připravování již od 1. ročníku studia na SŠ.
Studenti by měli znát pravidla, podle kterých budou na konci studia zkoušeni, již při volbě střední školy a po dobu jejich studia by tato pravidla neměla být zásadně měněna.
Změny by se měly vztahovat vždy až na studenty, kteří začali studium po datu vstupu těchto změn v platnost.
Ne jako dnes, kdy ani současní třeťáci ještě netuší, podle jakých pravidel budou maturovat a přitom již běží zákonné lhůty.


Seznam povinné četby by měl být studentům k dispozici již od 1. ročníku SŠ a neměl se následně měnit.
Platí totéž, co v předchozím bodě, až na to, že by měly být stanoveny spíše okruhy a nikoliv "seznam povinných děl."
Proč například od Čapka třeba Matka ano a Krakatit ne?


Hodnocení maturitní zkoušky by mělo být proporční, aby obstál i student, který nesplní jednu část, ale ostatní části splní.
To je právě nedávno vnesená pitomost, jak už bylo zmíněno.
Maturita má být komplexní zkouška.
Řidičák také dostanu, jen když napíšu test a přitom nezvládnu jízdy?

Možnost náhradního termínu ze závažných zdravotních či rodinných důvodů.
On někdo zakázal podzimní termíny?
Anebo chtějí studenti maturovat v červenci?
Zorganizovat maturity nebyla legrace ani bez státní části.
Takže nelze vypisovat náhradní termíny pro každého studentíka, který se včas nepřipravil a tak si přinese od doktora papír s razítkem. Zlomené nohy a infekce malárie tady byly i před státní maturitou.


Po ukončení zkoušky by studenti neměli odcházet z učebny, aby neznervóznili ostatní studenty.
Když student spočítá zadání či vyplní test dříve, nežli ostatní, a pak tam bude sedět, poflakovat se a zevlovat z okna, tak to ostatní znervózňovat nebude?

Žádné pokusy o napovídání a podvádění?


Ale aby můj komentář nevyzněl jen kriticky, s mnohým lze souhlasit.

Třeba za mých mladých let se maturovalo v květnu, protože přijímačky na VŠ byly až po maturitách. A mnohé školy také v přijímacím řízení jejich výsledky zohledňovaly.

A "maturita", trvající bezmála 5 týdnů, to je opravdu "týrání neviňátek".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.