Asociace pedagogů základního školství vyjadřuje svůj zásadní nesouhlas s postupem MŠMT ve věci vzdělávacích programů základního školství.
Představitelé současného vedení MŠMT vyjadřují opakovaně svoji představu o nutnosti sjednocení vzdělávacích programů škol z důvodů problémů při stěhování žáků, a také s odkazem na zhoršující se výsledky českých žáků v mezinárodních srovnáních. Přestože byly tyto argumenty v odborných diskusích mnohokrát zpochybněny a odmítnuty, uložilo své přímo řízené organizaci VÚP vytvořit modelové osnovy vyučovacích předmětů český jazyk, matematika a anglický jazyk. Veřejnost byla ústy představitelů MŠMT opakovaně ujišťována, že se jedná o metodickou pomoc těm školám, které si neví rady se zpracováním těchto důležitých vyučovacích předmětů ve svých školních vzdělávacích programech. Naposledy takové ujištění zaznělo z úst představitele MŠMT na jednání kulatého stolu pořádaného Stálou konferencí asociací ve vzdělávání dne 31. 3. 2011.
Pro APZŠ ČR je naprosto nepřijatelná formulace v návrhu novely školského zákona, který byl předložen k projednání vládě, a který zásadně mění dvoustupňový kurikulární systém – závazné rámcové vzdělávací programy vydávané ministerstvem a školní vzdělávací programy vytvořené školami. Zachování dvoustupňového kurikulárního modelu bylo avizováno i v návrhu Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy ČR.
Jak jinak lze interpretovat ustanovení: „Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání zpracovává škola v souladu s obsahem vybraných vzdělávacích oblastí, který stanoví ministerstvo a zveřejní jej způsobem umožňujícím dálkový přístup.“
Prakticky tento krok znamená zrušení dvoustupňového kurikulárního modelu. Pokud budou školy muset akceptovat ministerstvem vydané osnovy v českém jazyce, matematice a cizím jazyce, musí této skutečnosti přizpůsobit celý vzdělávací program, který je vždy chápán jako celek. Potom to znamená, že práce desetitisíců učitelů základních škol byla zmařena a skutečně se plíživě vracíme k jednotným osnovám, které již žádná z vyspělých zemí v Evropě neuplatňuje.
Není nijak doloženo, že by takový model mohl přinést zlepšení vzdělávacích výsledků. Ty jsou podmíněny celou řadou vlivů a faktorů. Na to, že zásadní podmínky úspěchu českého školství nejsou vytvořeny, naše asociace již od svého vzniku upozorňuje.
V neposlední řadě považujeme takový postup za hrubou diskriminaci základního školství, neboť tento nesystémový krok je uplatněn pouze v něm.
Republiková rada APZŠ ČR
Asociace pedagogů základního školství ČR nesouhlasí s centrálními osnovami
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Proč se nevypíše učitelské referendum? Vždyť je to o učitelích a jejich žácích, nikoli o zájmech skupin. Kdo jiný by měl rozhodovat - praxe z ciziny? V tom případě chci také 6 % HDP do školství! Bohužel zdejší anonymní komentáře mají nulovou zpětnou vazbu, jsou jen známkou pseudodemokracie...
Demokracie není vědecká metoda. Celý ten taneček kolem obsahu školství mi připomíná scénku Šimka a Grosmana: ... " a v dálcě mě zdravila svými větvi jasan, takhle po ránu s přírodou si řvu ... :-))).
(obyčejný člověk)
Škoda, že nás APZŠ hned neseznámila i s argumenty, proč vůbec nevadí, že se třeba dítě, přestěhovavší se o prázdninách mezi sedmou a osmou třídou, nemusí vůbec potkat s chemií nebo absolvuje dvakrát stejnou polovinu zeměpisu.
A hlavně bych pak chtěl vidět argumenty, proč by do školství mělo jít 6 % HDP, když je podle výše uvedeného vlastně jedno, jestli se děti něco naučí nebo ne.
Já i další kolegové ze ZŠ jsme se jasně vyslovili pro zavedení standardů pro základní vzdělávání, jako nápravy bezbřehosti ŠVP v pojetí jednotlivých škol - v oficiální diskusi na www.rvp.cz letos začátkem roku. Pokud jsem sledovala příspěvky, většina diskutujících je pro standardy. Co ještě pro zavedení udělat??
Neumíte někdo sepsat elektronickou petici za čtenáře České školy - ráda ji podepíšu se všemi náležitostmi.
Demokracie není vědecká metoda.
Přiznám se, že tomuto argumentu trochu nerozumím. Zkuste vysvětlit, jak to myslíte.
Podle mne jsou oblasti veřejného života, které jsou určeny objektivní realitou.
Například nemá cenu hlasovat, zda platí gravitační zákon.
Pak oblasti, které jsou otázkou společensky přijatých pravidel. Třeba trest smrti.
A pak oblasti, kde se oba přístupy prolínají.
Třeba rychlost pohybu vozidel v obci.
Má to být 50, 45, nebo 60 km/hod?
Podle mne je to dáno fyzikálními zákony, technickými možnostmi a z nich vycházející společenskou dohodou. Díky tomu dnes nemusí před autem utíkat běžec s praporkem.
Obdobně rozsah základního vzdělání je dán jednak stupněm poznání (Bohrův model atomu, nebo orbitaly?) a současně výsledkem společenské dohody (evoluční teorie, nebo první kniha Mojžíšova?).
Rozhodnutí "Rady moudrých" může být určující, ale nikoliv definitivní a provždy.
Jednotné osnovy? Bez diskuse! Anebo pokračovat v chaosu posledních 15 let? A rovněž v úpadku našeho školství?
Před rokem jen za názor o úpadku by nás reformátoři-teoretikové kamenovali.
A vůbec platí ještě pedagogické a didaktické zásady? Posloupnost, návaznost, přiměřenost?
Nebo jen Komenského Schola ludus, nikoliv Škola bez kázně jako mlýn bez vody?
Ale vážení mistři učení učení: zde jde o vážnou věc! Jde o další generace. Nestačí čím jste nás krmili poslední léta? Kam jsme to dopracovali? Kdo bude zato platit?
Myslím si, že kdyby se udělala anketa mezi učiteli, velice málo z nich by dokázalo najít argumenty, které by dokladovaly výhody "volných" osnov.
Vždycky jsem si myslel, že kreativita učitelů spočívá v tom, jak co naučit, čili o metodu, s učební náplní samotnou a jejím systémem bych moc nehazardoval. Je na státu, aby řekl, co mají žáci zvládat, přičemž v unifikaci nevidím problém...
Ruku na srdce, pokud bych si porovnal švp mezi školami, myslím si, že se náplň jednotlivých předmětů lišit od sebe moc nebude.
Jakub Horálek
Vážení kolegové
souhlasím s těmi z Vás, kteří svobodu v učitelské práci spatřujete spíše ve volbě metod a forem své práce a nikoli v povinném sepisování "svobodných" ŠVP či jiných podobných materiálů.
Jedno upřesnění si ale nemohu odpustit.
Pokud to zase necháme na "státu", aby určoval, kdy a co má být vyučováno, riskujeme, že zase stvoří nějaký nesmysl.
Že ti stejní "odborníci", kteří byli strůjci předchozích "koncepčních a reformních materiálů" napíšou jiné, možná ještě hloupější a nějaký ten ministr jim je zase podepíše.
Je třeba, abychom my sami převzali spoluzodpovědnost za vzdělávací systém této země.
Je načase, aby byl slyšet hlas lidí z praxe.
APZŠ ? Nerad používám slovo samozvanci, vůbec nechápu, kde se tito lidé vzali, kdo je volil, jaké jsou stanovy, či je to tajné ?
Vytvoření standardu, či něčeho podobného je velmi důležité, iniciativa musí vyjít ale od obyčejných učitelů z praxe. Tady souhlasím s poste.restante. Při vzniku pedagogické komory bych však byl velmi obezřetný, aby to pro některé jedince nebyl rychlý výtah k moci a aby při tom nepřeválcovali ty slušné. Z toho mám opravdu strach.
Taktéž bych byl velmi nerad, kdyby s tím přišli tvůrci RVP. To by opravdu bylo na emigraci. Tito lidé stále něco kopírují - Finsko, Francie,...a vždy je to špatně, protože to potom neodpovídá české mentalitě, tradicím a našemu myšlení. Vycházejme z našich problémů a zkušeností. Nemáme se za co stydět ! Ignorant
Právo vyjádřit se k fungování služeb placených z veřejných zdrojů má každý.
Přesto bych ale uvítal alespoň na stránkách instituce s tak honosným názvem, jako je APZŠ, základní informaci o jejích členech.
Abychom tedy měli jasno, jak silný je tento hlas, jak velký počet škol či učitelů reprezentuje.
Sdílím ignorantovy obavy stran Pedagogické komory.
Ale spíše nežli "výtahem k moci" by šlo o výtah k mediální známosti. Reálná moc Komory by minimálně z počátku nebyla nijak významná.
No a kdo a jací lidé by ji reprezentovali, tak to by nejspíš záleželo na nás, ne?
Okomentovat