Učitelé základních škol dostali od ministerstva školství ukázku doporučených osnov tří předmětů: češtiny, matematiky a angličtiny

čtvrtek 3. března 2011 ·

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR chce metodicky podpořit školy, které si z různých důvodů nejsou jisty, zda dobře zvládly tvorbu osnov stěžejních předmětů ve školním vzdělávacím programu (ŠVP) či učebním plánu nebo zda při úpravách postupují správně.

Na potřebu této metodické pomoci upozornila Česká školní inspekce ve své tematické zprávě Inspekční hodnocení školních vzdělávacích programů za období 2007-2010 a také nelichotivé výsledky českých žáků v posledním mezinárodním výzkumu PISA. Ten je zaměřen na zjišťování čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků všech typů škol.

Ukázky doporučených (nikoliv závazných) osnov Český jazyk a literatura, Anglický jazyk a Matematika připravil Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP) společně se zástupci MŠMT, základních škol a fakult vzdělávajících učitele. Autoři dokumentu „Doporučené učební osnovy pro ČJL, AJ, M“ vycházeli z návrhu standardů pro žáky 5. a 9. tříd ZŠ.

Prostor pro autonomii škol nezmizel

Důvody, proč byly zpracovány pouze ukázky vybraných předmětů, shrnuje Ondřej Neumajer, náměstek ředitelky VÚP: „Vzhledem k tomu, že český jazyk, matematika, ale dnes už i cizí jazyk představují základy pro rozvoj vědomostí a dovedností v dalších oblastech vzdělávání, lze je považovat za stěžejní.“

Materiál není závazným vzorem, ale ukázkou toho, jak lze ke zpracování osnov v ŠVP přistoupit. „Učitelé sice mohou osnovy převzít do svého ŠVP, ale je nutné posoudit, zda informace odpovídají realitě na jejich škole. Myslím tím informace o realizovaných projektech v daném předmětu, dělených hodinách apod.,“ říká ředitelka VÚP Stanislava Krčková. Zdůrazňuje, že je potřeba doplnit přesahy a vazby také do ostatních předmětů, nejen do českého jazyka a literatury, matematiky a anglického jazyka, jak je uvedeno v ukázkách. „To v ukázkách nešlo, protože se vážou na konkrétní osnovy předmětů,“ objasňuje.

Kromě rozpracovaných osnov pro tři stěžejní předměty obsahuje materiál i návrh učebního plánu s rozpracováním týdenních časových dotací v jednotlivých ročnících.

Tvorba osnov je velmi složitá práce zkušeného týmu lidí, který představuje názorové spektrum. „Předkládaný text je výsledkem kompromisní shody, která by mohla být pro školy akceptovatelná,“ vysvětluje náměstek Neumajer.

Materiál je volně ke stažení, takže s ním mohou školy dál bezproblémově pracovat.

Odpovědi na vaše případné dotazy najdete zde:

Otazky-odpovedi.pdf

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 9:08  

Ja myslim, ze je dobre, ze ucitele s takovym predstihem maji moznost nahlednout do tak duleziteho dokumentu, jehoz zpracovani je velmi narocna a odborna cinnost.
Nastesti dobre pripravena a fungujici reforma bezi teprve nekolikatym rokem...

Soucasne predpokladam, ze autori vypracovali tento dokument zdarma a ve svem volnem case...

PN

Petr Chaluš řekl(a)...
3. března 2011 v 9:28  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 9:41  

Vzhledem k tomu, že náměstek ministra školství Novák označil tvorbu ŠVP za lidovou tvořivost, což se dá označit za hrubou urážku učitelů, tak se bojím nejhoršího...

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 17:57  

S tou lidovou tvořivostí má něměstek Němec pravdu. Když jsem přebíral výuku předmětu, a tudíž i ŠVP, po kolegyni na jiné škole, nevěřil jsem vlastním očím, co tam bylo za nesmysly.

Luděk Blaha řekl(a)...
3. března 2011 v 21:13  

nevěřil jsem vlastním očím, co tam bylo za nesmysly

Tak uveďte, prosím, pár příkladů.
Rád bych si ujasnil, jsem-li případně také tvořivý.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 21:24  

Pokud se nevrátíme k pěti hodinám týdně jak matematiky tak i českého jazyka na druhém stupni ZŠ, jsou veškeré tyto dokumenty k ničemu. Přece nelze očekávat, že děti ze školy zaměřené na etickou výchovu, kde mají matiky 4 hodiny týdně, budou mít stejné znalosti a dovednosti jako děti ze školy, kde jí mají 5 hodin týdně ve všech ročnících.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2011 v 22:01  

P. Blahovi pár příkladů (snad se nikdo neurazí, že to prásknu)

V bývalém ŠVP byly všechny výstupy ve čtyřech po sobě jdoucích ročnících pouze: splnění učiva.

Jako učivo nebylo uvedeno ani ň z formulací uvedených v RVP pro náš obor, zato tam byly doslovně opsány názvy všech kapitol z 50 let staré a nepříliš funkční učebnice - tedy absolutní konkretizace témat, nepřipouštějící jinou alternativu výběru látky. Tyhle věci už se dávno měly provětrat a zařazovat spíše sporadicky.
Zůstávám záměrně v obecné rovině, snad si i tak uděláte jakous takous představu.
Než takovéhle švp, to raději "nové" osnovy.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2011 v 8:46  

Politika MŠMT se začíná podobat kružnici. Teď jen zbývá opětný přesun kompetencí na střední školy z krajů opět někam jinam, než je kraje úplně vytunelujou. Musí něco zůstat pro dosud neukojené.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.