Přečtěte si: Děti učíme nepřirozeně, vzdělání je učitelům na škodu, míní expert

úterý 1. března 2011 ·

Napadlo by vás, že vysokoškolské vzdělání může být učitelům při jejich práci s dětmi třeba i na škodu? Jan Michal Mleziva, který se dlouhodobě zabývá přiměřeností obsahu a metod vyučování, má v tomto ohledu překvapující a chvílemi dokonce kacířsky znějící názory. Když je ale člověk poslouchá, musí mu dát v mnohém za pravdu.

Z rozhovoru Radky Kvačkové s  Jane Michalem Mlezivou na portálu Lidovky.cz vybíráme:

Ano, z některých učebnic chvílemi trčí akademismus. Přitom je zřejmé, že autoři se snažili přiblížit dětem...


Snaha zpracovat látku schůdným způsobem je tam často patrná, ale celé to stojí na špatném základě - tím je takzvaná nová koncepce vzdělávání z roku 1976. Ta znamenala v tvorbě učebnic významný mezník. Největší pozornost směřovala jen k rozumovému poznání prostřednictvím přesných definic a abstraktních pojmů, kterým děti často vůbec nerozuměly. Potíž je v tom, že mnoho současných učitelů, ale i rodičů touto "novou koncepcí" prošla a zvykla si.

7 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
1. března 2011 v 0:56  

mnoho současných učitelů, ale i rodičů touto "novou koncepcí" (rok 1976 pozn. Blaha) prošla a zvykla si

Já nevím, ale možná by panu Mlezivovi mohl někdo prozradit, že se píše rok 2011 a že se už několik let zkompetentňuje podle závazného rvp v rámci nové kurikulární reformy.
V každém případě bude nejspíš nezbytné dostat do škol takové učitele, kteří přesným definicím a abstraktním pojmům také nebudou rozumět, čím budou mít ke svým žákům až neskutečně blízko.

Fascinuje mne ta až zhmotnělá bezradnost, s jakou pedagogičtí odbornící tápou při snaze pozvednout vzdělanost národa. Vždyť už se vyzkoušelo téměř všechno: mléko i ovoce. Už zbývá snad jen začít chroupat ztvrdlé housky.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2011 v 8:31  

Opravdu geniální myšlenka, jak ušetřit státní peníze ve školství.
1) Snížily by se tarify ( obrovská úspora )
2) Zrušily by se pedagogické fakulty ( velké snížení nákladů na provoz + platy VŠ učitelů )
3) Takto uvolněné budovy a prostory rychle zprivatizovat ( okamžitý finanční efekt ) a především :
4) Hlupáci se lépe ovládají a montovny potřebují potravu

BoBr řekl(a)...
1. března 2011 v 8:54  

Zdá se, že nás čeká další vlna kampaně proti pedagogickým fakultám. Nepřísluší mi posuzovat, zda si za to tak trochu nemohou, ale chtěl bych upozornit, jaké síly ji vyvolávají. Cílem je rozvrátit školství a zprivatizovat. Na konci bude systém škol pro bohaté (kde tedy zcela jistě bakaláři učit nebudou) a polepšovny hlídající ten zbytek. Jedinou výjimkou budou skutečně nadaní, kteří dostanou stipendium.

Kal řekl(a)...
1. března 2011 v 10:47  

to BoBr:
Možná začínám být lehce paranoidní, ale mám za to, že cíle globalizovaného kapitalismu se začínají nebezpečně přibližovat otrokářské despocii. Vznikající úzká oligarchická elita bude vlastníkem nepřeberného bohatství, zbytek společnosti bude živořit v bídě, bude dřít, dokud nepadne, a za vše bude platit.
Nebo jde o spolčení hlupců par excellence. Ekonomové by neměli mít právo podstatnějším způsobem ovlivňovat chod státu - většinou to pak stojí za h...o. Od hradu až po podhradí.

Doolittle řekl(a)...
1. března 2011 v 11:47  

Voni sou ten Mleziva intelektuál, to se hnedkáj pozná, voni uměj německy, a tak se pouštěj do psaní učebnic češtiny a přírodopisu v jednom. Jo jo, jen takovej kovanej intelektuál může napsat "mnoho současných učitelů, ale i rodičů touto "novou koncepcí" prošla a zvykla si" - já jakožto vobyčejnskej plebán mám za to, že dyž mnoho, tak prošlo, ale Mleziva voni halt sou ten autor učebnice češtiny, tak ji válej...

Anonymní řekl(a)...
1. března 2011 v 13:34  

Z rozhovoru je hlavně vidět, že naši novinářští "experti" na problematiku školství jsou, včetně paní Kvačkové, téměř stejně mimo mísu, jako například ministr školství.
Jinak by takový rozhovor těžko mohl vzniknout...

Anonymní řekl(a)...
1. března 2011 v 17:49  

Takové experty jako je autor článku by měli zavírat do blázince. Rozdíl mezi učebnicemi zná každý učitel, která je třeba i sbírá a porovnává (což starší a zkušení učitelé dělají !!!), výsledky analýzy náročnosti textu učebnic - viz internet /PdF UP Olomouc/, to jsou všechno známé věci, stejně jako že nemusím učit podle učebnice - pokud nechci! To není moje povinnost! Mgr. et Mgr., 21 let praxe

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.