Parlamentní projednávání senátního návrhu zákona na odložení státních maturit dne 4. února 2011 VIII.

sobota 5. února 2011 ·

Závěrečné vystoupení senátora Marcela Chládka.

Děkuji, paní předsedající.

Já jsem si podrobně psal jednotlivé poznámky. Vzhledem k tomu, že některá vystoupení byla jak přes kopírák, tak jsem si i chvíli četl. Zaujal mě takový jeden článek, chvílemi jsem měl takový dojem, že náš stát stojí a padá se státní maturitou. A pak mě překvapil článek, který tuším vyšel v nějakém sobotním magazínu, kde se popisuje, že bohatí a slavní a jde to i bez maturity. Neříkám, že je správné, že člověk nemá maturitu, ale říkám, že to je pouze podpůrný prostředek. Řada vystoupení, které jsem tady slyšel, potvrdily moji domněnku, že to má být jakýsi bič, že to má být jakýmsi účelem, jak znepříjemnit studentům život. Jestli budu moci, tak se vyjádřím k několika vystoupení, které tady proběhly.

Paní zpravodajka hovořila o tom, a hovořil o tom i pan ministr, že děti se začaly konečně učit. To je pro mě novinka, nikdy předtím se totiž k maturitě asi neučily. Nikdy předtím se nikdo nepřipravoval k maturitě. Bylo tady několikrát hovořeno o tom, že řada studentů už proti státním maturitám neprotestuje. Já vám řeknu důvod. Řada studentů mě oslovila s tím: nechte tuto podobu státní maturity, protože je tak jednoduchá a triviální, že se na ni ani nemusíme učit, protože ta nižší úroveň ověřuje znalosti ze 7. a 9. třídy základní školy, takže takovouto maturitu chceme.

Hovořilo se tady hodně o mém návrhu, kolik má chyb. Když řeknu chybu současné připravované verze - tak je to maličkost. Tam lítají stamilióny - je to maličkost. Je tam napsáno, že jsou špatné testy - to je maličkost. Jsou testy, na které jsou správné ne jedna, ale několik odpovědí a studenti musí přemýšlet, která odpověď byla myšlena tím, kdo ji tvořil - to je maličkost. A pak se hovoří o tom, když to shrnu do jedné věty, že v mém návrhu není napsáno, že když v průběhu maturity se student bude chtít jít s odpuštěním vyčůrat, že to není v zákoně. Já si nemyslím, že od toho je zákon a souhlasím naprosto s panem poslancem Bartošem, že školský zákon je nedokonalý a samozřejmě novela školského zákona připouštím také není dokonalá. Protože, když máte nedokonalý zákon, nemůžete ho nějakou jednou novelou změnit v dokonalý.

Naprosto souhlasím i s tím, a tuším a doufám, že stále ještě dělá poradce u pana ministra Václav Klaus mladší, který hovořil o tom, že školský zákon sníží, vyškrtá nesmysly, které tam jsou a že bude mít 32 stran. Já s tím naprosto souhlasím. Řada vystoupení, v podstatě i vystoupení paní zpravodajky, vycházelo ze stanoviska Ministerstva školství, které jsme měli my všichni a kterého v podstatě řečníkem v Senátu byl i pan Bratský. Žádná argumentace MŠMT v podstatě nepřesvědčila jediného senátora.

Tady se hovořilo o tom, že současná podoba je dokonalá. Já vám řeknu zase jeden příběh. Byl jsem na nějaké diskusi, kde byli studenti a tam se jedna studentka zeptala zástupce CERMATu, jak bude zkoušku z anglického jazyka vykonávat student, který je hluchý. A říká: on nebude moci dělat poslech, co bude dělat místo toho. On řekl: když je hluchý, tak nebude dělat poslech a nebude dělat nic. Takže taková je příprava zkoušky, kdy v podstatě jeden student vykonává o jednu zkoušku více a druhý o jednu méně.

Bylo tady hovořeno, že jsem se zaměřil na testy. Dobře, řeknu vám jiný příběh. Konkrétně písemná zkouška z českého jazyka. Je tam jasně konstatováno v pokynech pro učitele: nehodnoťte originalitu práce. Takovou maturitu my chceme, takovou chcete podpořit.

Hovořil tady na začátku pan ministr Dobeš o tom, že to není opětovný vztah mezi námi. Já to spíše myslel z toho lidského hlediska, ale pravděpodobně pan ministr to myslel z nějakého jiného. Chci mu prostřednictvím paní předsedající říci, že pokud bych měl jít s někým na soukromé kafe, tak si určitě nevyberu pana ministra, ale raději půjdu s některou z paní poslankyň. Když jsem si přečetl, jak pan ministr hovoří o tom, a myslel jsem některou z dam přede mnou před řečnictvem, a pan ministr tady i píše, že státní maturita bude sexy, my si v tom nebudeme rozumět, protože moje představa o sexu je úplně odlišná.

Co tady hovořila paní poslankyně Semelová, že jsem demagog. K tomu já se nebudu vyjadřovat, protože od této paní poslankyně to považuji za kompliment.

Hovořilo se tady o termínu. Já jsem několikrát zdůraznil, že jsem svůj návrh podal v létě, když jsem viděl, že řada poslanců a nyní třeba i pan premiér, kteří hovořili, že zruší státní maturitu, najednou obrátili, z toho důvodu jsem svůj návrh předložil v Senátu. Jaké bylo pro mě překvapení, že najednou řada lidí obrátila. Ale pravděpodobně k tomu měli své důvody.

Pan poslanec Bartoš hovořil také o tom, že studenti neprotestují a školská veřejnost také ne. Ono je tam několik důvodů. Oni stále ještě protestují, ale už to není v té podobě demonstrací, nicméně u studentů je důvod jednoduchý. Opakuji znovu, že řada studentů mi řekla, že to je tak jednoduchá verze, že pro ně je to mnohem přijatelnější. Já bych chtěl upozornit na to, a také řada vystupujících na to upozornila, že díky tomu, že tento návrh, respektive celá státní maturita se připravovala dlouho, tak za tu dobu v zahraničí získali zkušenosti, například i ve Velké Británii, že tato podoba plošného testování není úspěšná a že nevede ke zvýšení úrovně školství, ba naopak. Proto řada těchto zahraničních států od toho upouští.

Dále bych se chtěl vyjádřit k nechci říci přímo bludu, ale omylu, že jsme takovým ostrůvkem, který, když nebude mít státní maturitu, tak bude jediný v Evropě. Není to pravda. Tuto podobu státní maturity mají pouze tři státy v Evropě.

V závěru paní poslankyně Navrátilová hovořila, že pouze kritizuji a nenavrhuji řešení. Ale já je navrhuji! Navrhoval jsem je i ve svém senátním vystoupení. Stále trvám - a ať dopadne vaše hlasování jakkoliv - na personálním auditu, protože si myslím, že CERMAT je moloch, kde je celá řada lidí pouze zašitá, mimochodem i na ministerstvu, ale tam musím s některými kroky pana ministra souhlasit, protože on udělal personální kroky, které bych zrovna tak já udělal a souhlasím s nimi. Na druhou stranu ale všichni volají po finančním auditu. A já se ptám, kde ten finanční audit je. Nezlobte se na mě, já si opravdu myslím, že řada prostředků byla nenávratně ztracena proto, že tam prostě někdo krade! A já si za tím stojím. Já nevím sice kdo, ale všichni víme, že ty finanční prostředky nebo řada z nich vylétala z okna. A já chci finanční audit a zároveň chci potrestání toho, kdo ty prostředky prošustroval!

Hovoříte všichni o tom, že by se to mělo zjednodušit. To byl přece jen z mých návrhů, celý proces zjednodušit a aby to byla pouze podpora. Není možné dělat jenom tedy někde uprostřed systému, ale je nutné také nastavit standardy a je také nutné změnit způsob financování. Jsem rád, že jsem to dnes slyšel od pana ministra, že konečně bude jiný způsob než financování tzv. na hlavu, protože pokud se nezmění způsob financování škol, můžete dělat optimalizaci, jak chcete, ale nikdy se vám optimalizace nepovede.

V závěru bych chtěl poděkovat za připomínky, pozornost a pevně věřím, že se nevidíme naposledy. Děkuji.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
6. února 2011 9:11  

Milí čtenáři,
připadá Vám toto vystoupení normální?? Jde přece o předsedu senátního výboru pro vzdělávání!

Anonymní řekl(a)...
6. února 2011 9:55  

No comment.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2011 9:57  

Po přečtení vystoupení pana senátora Marcela Chládka na půdě Poslanecké sněmovny jsem ani nechtěl tak strašnou argumentaci ani komentovat, ale teď si uvědomuji, že otřesen asi nejsem dám.

Přestože jsem hlubokým odpůrcem státních maturit, zejména pro jejich nepřipravenost, nepromyšlenost a idiotskou direktivitu, je mi jasné, že tak hloupá argumentace nebyla schopna tento omyl školského systému odvrátit.
Argumentační repertoár pana senátora prostě reflektuje úroveň lidí, které někteří další lidé volí ve volbách. Bohužel.

Simona CARCY řekl(a)...
6. února 2011 11:11  

to je tedy diskutér jedna báseň. Proč mu u Ratha nedávají hodiny rétoriky? Pro zastánce státních maturit je to vlastně pátá kolona v opačném táboře :-)

Anonymní řekl(a)...
6. února 2011 18:27  

On ten pan Chládek nemohl nic chytrého proti společné části maturitní zkoušky říci proto, že proti ní věcný či chytrý argument jednoduše neexistuje.

Výstupy vzdělávání je zkrátka nutno měřit. To, co je nazýváno "maturitou“ dnes, to je pouze paskvil s nulovou vypovídací hodnotou.

Petr S.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2011 7:09  

Diskuse je vedena o Herr Mládkovi, nikoli o "nové" společné části MZ. O té mi prosím nic ani neříkejte. Jakápak asi bude vypovídací hodnota této zkoušky, jestliže ji absolvuje maturant třeba z češtiny na základní úrovni? Jestliže ne nulová, potom alespoň stejná jaköu by absolvoval za normálních školních podmínek.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.