Parlamentní projednávání senátního návrhu zákona na odložení státních maturit dne 4. února 2011 VII.

sobota 5. února 2011 ·

Vystoupení poslance Ivana Ohlídala.


Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, české školství a především - podle mého názoru - střední školství v České republice je opravdu nemocné, jak říká pan ministr. Já bych možná řekl, že je dokonce v úpadku. Tento trend je samozřejmě nutné zastavit a obrátit.

Nemůže se stávat - a to bohužel na vysokých školách pozorujeme - aby maturanti, dokonce z gymnázií, měli zásadní neznalosti, které jsou někdy až doslova tristní. Bohužel, vnímání této skutečnosti je často velmi zjednodušené. A právě názor, že státní maturita může být tím jediným a všespásným prostředkem pro zlepšení situace v našem školství , je, myslím, v podstatě mylný.

Maturita sama o sobě v této formě nic nezlepší, dokud nebude spojena s dalšími významnými opatřením v našem regionálním školství, především pochopitelně ve středním školství. Pokud bude existovat situace, že střední školy budou naplněny zčásti - v průměru to v některých krajích vychází dokonce kolem 60 % - tak samozřejmě nelze očekávat jiný trend než úpadek vzdělávacího procesu na těchto středních školách, protože až doposud jsou ředitelé těchto škol zainteresováni na tom, aby zůstalo co nejvíce studentů, co nejvíce žáků, na těch středních školách, protože dostávají peníze z ministerstva právě na počet studentů a žáků.

Pan ministr chce tuto situaci změnit, chce zavést kritéria kvality do hodnocení činnosti škol a do financování těchto středních škol, ale doposud tomu tak není a uvidíme, jestli se mu to podaří. To znamená: Pokud skutečně se to panu ministrovi nepodaří, je jasné, že ten trend kvůli této skutečnosti, ten negativní trend, se nepodaří zastavit.

V každém případě tedy bude nutné případné schválení státní maturity spojit s optimalizací středních škol, protože špatně se zavádí hodnocení kvality středních škol do financování, když - prostě - chybí žáci a studenti. Takže - nezbytná je i optimalizace. Některé kraje již k optimalizaci přistoupily, některé ne.

Ovšem kraje mohou optimalizovat jenom školy krajské, jejichž jsou zřizovateli. Nemohou ovlivnit existenci a změny ve struktuře soukromých středních škol. A právě zde mně chybí názor pana ministra, jak to bude právě s optimalizací soukromých středních škol, protože se ukazuje - a generální zkouška státní maturity to dokonce potvrzuje - že úroveň vzdělanosti studentů na soukromých středních školách je nižší než na školách krajských.

Takže, pokud by se prováděla optimalizace jenom u krajských středních škol, tak by to bylo naprosto nedostatečné. A nestačí jenom říci nebo slíbit ze strany ministerstva, že už nebudou zřizovány nové soukromé střední školy, nýbrž je nutno říci, jakým způsobem bude provedena optimalizace těchto soukromých středních škol. To nám pan ministr školství Dobeš ještě dluží.

Samozřejmě, na úpadku středního školství se podepsaly i jiné faktory, například přehnaná liberalizace výuky na středních školách. Ta většinou vedla ve spojitosti s argumentem nebo s faktorem nedostatku studentů na středních školách k tomu, že nároky na studenty se permanentně snižují.

Liberalizace je právě k tomuto zcela systematicky využívána. I v tomto je třeba provést jakousi změnu k lepšímu. Podstatný faktor, který vede k neustálému snižování úrovně českého školství, v tomto případě středního školství, je postavení učitelů. Postavení učitelů není ve společnosti dobré, jejich finanční ohodnocení není stále na úrovni, jak by mělo být. Navíc ještě panu ministrovi se podařil řekl bych psychologický majstrštyk - to myslím v uvozovkách - když zařídil, že se výrazně zvýšily platy začínajících učitelů, kdežto u zkušenějších, starších tomu tak nebylo. Takže vznikají paradoxy typu, že začínající nastupující učitel má přibližně stejný plat jako učitel třeba s 10letou nebo 15letou praxí. To vyvolává bohužel nesmírné napětí na těchto školách a učitelskému sboru to neprospívá. Takže, pane ministře, tento krok se vám rozhodně nepodařil.

Takže znovu zdůrazňuji. Pokud souběžně nebudou činěny alespoň tyto kroky k nápravě, které jsem zmínil, tak státní maturita nebude mít naprosto žádný význam.

Ještě k samotné státní maturitě. Pan senátor Chládek má v mnohém pravdu. Projekt státní maturity je dlouhodobě předražen. Mnoho firem, především soukromých firem se na tomto projektu paraziticky přiživilo. To lze myslím dokonce i když ne přímo ale nepřímo doložit. Takže náklad na tento projekt je nepřiměřeně vysoký.

Co se týče samotné odborné úrovně připravované státní maturity, tak tam to samozřejmě také není žádná sláva. Když si člověk prohlédne testy, kterými procházeli studenti v generální zkoušce, tak někdy jsou opravdu až úsměvné. I co se týče koncepce, je možné provést jistě změny k lepšímu. Navíc mne strašně mrzí, že z té tzv. generálky byly vyvozeny jakési závěry, byly výsledky zhodnoceny. Část jich byla zveřejněna na webu CERMATU, ale bohužel CERMAT odmítá vydávat informace, které jsou mimo, které nebyly zveřejněné. Bohužel tomu nasvědčuje mnoho informací, které mám z praxe. Čili například i tato skutečnost je velmi negativní z hlediska nové státní maturity.

Takže možná z toho, co jsem říkal, vyplývá, že jsem proti konceptu státní maturity v tomto stavu.

Bohužel, do této státní maturity bylo hodně investováno. Nejen času, práce, energie, ale především finančních prostředků. Navíc situace ve společnosti je taková, že neustálé změny, jednou - jak říkala moje kolegyně Bohdalová - jednou maturitu realizovat, podruhé ji odkládat, pak případně zrušit. To je ze společenského hlediska myslím si už v této nejistotě dále pokračovat nepřijatelné.

Takže podle mého názoru je asi dobré koncept státní maturity nechat být, proběhnout alespoň jednou tzv. naostro, a to na jaře tohoto roku. Pokud skončí krachem, tak samozřejmě to je odpovědnost především současné vlády, současné vládní koalice a především ministra školství. A doufám, že potom, pokud by tento riskantní krok, jak ho sám nazval, proběhl negativně, tak že by z toho vyvodil i osobní odpovědnost z hlediska svého setrvání v této své ministerské funkci.

Takže ještě jednou shrnu: z politického a společenského hlediska jsem přesvědčen, že vyvolávání další nejistoty případným zrušením nebo odkladem této maturitní zkoušky v nové podobě by bylo nevhodné, a proto i já budu hlasovat - i když s obrovským sebezapřením - pro to, aby tato státní maturita byla zachována. A chci ještě jednou slyšet - snad mi to pan ministr dopřeje - to, že vládní koalice, vláda a především on berou na svou zodpovědnost výsledek tohoto nejistého projektu.

Děkuji za pozornost.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.