Martin Stehlík: Školní sešit

čtvrtek 16. září 2010 ·

Na poli informačních a komunikačních technologií používaných ve školách se objevil nový zajímavý projekt. Student Jakub Rož si jednoho dne řekl, že jsou klasické papírové sešity již zastaralé, že ho nebaví je nosit, protože jsou zbytečně těžké, a že by bylo dobré je nahradit něčím modernějším. Vymyslel proto Skolnisesit.cz a vyhrál s ním soutěž JuniorWeb na konferenci Junior Internet 2010. Jedná se o poznámkový sešit pro žáky, ale v počítačové podobě. Jak autor píše na facebookové zdi svého projektu: „Skolnisesit.cz je aplikace napřímo propojená s Facebookem (http://www.facebook.com/#!/SkolniSesit.cz) a slouží k vedení poznámek či zápisů z výuky v digitální podobě a jejich sdílení s přáteli.“

15 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
16. září 2010 v 10:07  

Zajímalo by mě, jak se řeší zálohování dat, co když jednoho dne všechny počítače "spadnou", vypadne elektřina a bude po zápiscích. Navíc nevím, jestli je pro oči úplně dobré celý den civět do podsvícené obrazovky.

Anonymní řekl(a)...
16. září 2010 v 10:33  

Hlavně nevím, jak se v tom tvoří graficky strukturované informace (nákresy, grafy, schémata...), které jsou u mnoha předmětů to nejdůležitější, co by si žáci měli sami zaznamenat.
Jde-li pouze o to, aby žáci měli k dispozici "nějaké" stručné materiály k učení, není nic snazšího než jim předem připravit úplný přehled včetně obrázků (grafů ap.) a ten jim zpřístupnit jako pdf na školním webu. Pak ve výuce nebudou potřebovat ani notebook, natož připojení na web.

BoBr řekl(a)...
16. září 2010 v 10:42  

Typická reakce někoho, kdo se bojí budoucnosti, i když ví, že nemá šanci. Pokud jde o oči, existuje mnoho výzkumů, ale přímý vliv sledování displeje na zhošování zraku nalezen zatím nebyl (narozdíl od vlivu sluchátek na sluch!). Pokud jde o data, naprostá většina z těch výukových má smysl pouze dočasný. Jde o to, aby splnila svůj účel nebo dorazila k příjemcům. Po čase už nikoho nezajímají. Přesto souhlasím s tím, že jsou i taková, která by měla být zabezpečena (třeba portfolio). Podle mě by se taková věc měla řešit prostřednictvím vzdělávacího portálu centrálně.

Anonymní řekl(a)...
16. září 2010 v 11:07  

Víte, pane BoBře, já trávím prací na PC dlouhé hodiny, jsem novinářka. Třeba čtečky elektronických knih (ty lepší) nemají podsvícený display, což je mi nesporně příjemnější než monitor. Rozhodně se nebojím budoucnosti, jen mi ten nápad s elektornickým školním sešitem přišel nedotažený.

Anonymní řekl(a)...
16. září 2010 v 11:52  

Typická reakce někoho, kdo se bojí budoucnosti, i když ví, že nemá šanci... To jsou silná slova :-) popírající, že vedení sešitu je základem grafické gramotnosti.
I klempíř který si jde zaměřit rozměry nového okapu a rozteče háků si udělá jednoduchý obrázek na kus papíru z pytle od cementu a napíše si pár rozměrů. Neťuká je do notebooku.
Kreslení vlastních ilustrací podle výkladu učitele ve fyzice, matematice, chemii a zvlášť pak na středních odborných školách upevňuje vyučované znalosti a posiluje reprodukovatelnost naučených znalostí. Samozřejmě z výkladu učitele, který sám některé ilustrace kreslí a žák postupuje podle jeho postupu a tím dosáhne optimálního vyobrazení a popisu vykládané problematiky.
Totéž platí pro psané výpočty v matematice, rovnice v chemii, postupy v ošetřovatelské péči, pěstování rostlin, chovu, mádátidal, atd...
Texty je možné psát efektivně na notebooku, doplnit ilustracemi, které si žák po dohodě s učitelem stáhne z výkladu učitele na interaktivní tebuli, ale vlastnoručně psaný text (psacím náčiním nebo přes klávesnici) se lépe vrývá do paměti (lidské).

BoBr řekl(a)...
16. září 2010 v 13:02  

Ano, vše to je možné. Dokonce si myslím, že i kreslení tužkou na papír bude mít stále v určitých situacích smysl. Mnohé tyto případy však bude asi řešit tablet nebo dotykový displej.
Skolnisesit.cz je zatím dost nedokonalý nástroj. Myslím, že článek to přiznává.
Zdravím všechny diskutéry!

Luděk Blaha řekl(a)...
16. září 2010 v 14:00  

kreslení tužkou na papír bude mít stále v určitých situacích smysl

Třeba jako chodit pěšky do kadibudky přes dvorek, i když na poli vořu s traktorem.

Anonymní řekl(a)...
16. září 2010 v 14:54  

Jako ukázka možností je to dobré (až na ty nákresy, tabulky a grafy, vzorce, atd.).
Kromě toho Facebook blokujeme už na proxy školy, tj. je to nevyužitelné. Navíc kdo asi má svůj vlastní NB ve škole? A na učebnách Vt se stejně moc poznámek nedělá, plus pokud žáci neumí psát všemi deseti, stejně by výklad nestíhali zapsat.

Anonymní řekl(a)...
16. září 2010 v 20:48  

Zda-li to chce používat, nechť to používá. Je to jeho věc.Pobuřující by již bylo, kdyby mi to vnucovali úředníci MŠMT nebo ředitel. Vadí mi totiž časté výpadky proudu, když pobývám v Kalifornii.

Martin Stehlik řekl(a)...
17. září 2010 v 2:44  

Vcera jsem si poustel Ceskou sodu - Katovnu a pobavila me tam jedna veta (tusim Vladimira Justa): "noo, to snad neni potreba... tak velky slova... vo vsem...":-) Poburujici, vnucovani, kadibudka... ja myslim, ze je to mnoho povyku pro nic. Je to proste aplikace, ktera nekomu muze usnadnit praci, nekomu dalsimu ne, ale tak uz to na svete chodi. Nikdo nic nikomu vnucovat nebude, krom toho, MSMT ted ma jine starosti, nejspis vydavat kazdy tyden sliby novym ucitelum, ktera za dalsi tyden popre.
Ale zpet k aplikaci, pokud jste cetli cely clanek (o cemz z nekterych reakci pochybuji), tak tam pisi, ze spousta veci bohuzel zatim nejde (hlavne to kresleni, ale treba i mat. vyrazy, apod.), ale je zde nadeje, ze v dalsi verzi jiz tato funkce bude a jak rika pan Brdicka, technologie jdou kupredu, kreslit budeme moci na skolach snad jiz brzy tabletem nebo na dotykovem monitoru. Ale i kdyz to bude mit sebelepsi funkce, tak detem preci nikdo nebude fyzicky branit, aby si vedly papirovy sesit, tak nevim, proc se hadat.

Luděk Blaha řekl(a)...
17. září 2010 v 11:22  

Nikdo nic nikomu vnucovat nebude

cha (následuje Ctrl+c a Ctrl+v dvacetkrát nejmémě)

V době nevnucovaných mnohaset stránkových vzdělávacích programů, věčně neodkládaných státních maturit a všelijakých neúchylných výchov?
Pokud děti nezahltíte didaktickou technikou a alespoň jednou měsíčně nějakou ptákovinu nanazvete projektem, tak po vás ani školník neštěkne.
V noci se budím úděsnou představou, že nějaký zkompetentňovací odborník napíše do nálezu: "Žáci mu v hodinách informatiky píší do rakousko uherských sešitů."

Martin Stehlik řekl(a)...
17. září 2010 v 13:52  

a prestoze jsem puvodne na anonym nechtel reagovat (kdyz se ani neumi podepsat, ze...), ale veta "co když jednoho dne všechny počítače spadnou, vypadne elektřina a bude po zápiscích" je tak legracni, ze reagovat musim. Vazeny anonyme, jestli jednou pocitace, jak rikate, spadnou (a modleme se, aby se tak pri soucasnem trendu "vse na internetu" nestalo), tak posledni, co budu resit, je ztrata internetoveho sesitu z chemie.

Anonymní řekl(a)...
17. září 2010 v 22:59  

"Typická reakce někoho, kdo se bojí budoucnosti, i když ví, že nemá šanci."
Vase reakce je taky typicka. Typicka pro nekoho, kdo teoretizuje o IT vzdelavani deti na zakladnich skolach, ale sam sedi v teplicku sveho "vyzkumneho" pracoviste.

Jinak mou reakci berte jako od cloveka "bez sance", ktery vi, ze ji nema, nakonec jak by mohl, zpatecnik...

Netusil

Anonymní řekl(a)...
19. září 2010 v 13:46  

Dobrý den, možná přijde doba, kdy se používání počítačové techniky bude ve školách omezovat. A to z důvodu omezování závislosti.

Anonymní řekl(a)...
19. září 2010 v 21:46  

Stačí pár minut vypnutého proudu a hodinu máte v tahu. Nedej Bůh, že nám blázni s čistou energií postaví solární panely na černozemi a zavřou atomové elektrárny, pak ten proud nepůjde ne několik minut, ale několik měsíců.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.