Ondřej Šteffl: Maturita pro 21. století

pondělí 17. května 2010 ·

Má-li mít maturita smysl, měla by odrážet potřeby světa, ve kterém jednou budou maturanti žít a pracovat. A ten bude jiný, než byl ten v minulém století.

Ondřej Šteffl v článku na blogu na portálu Aktuálně.cz kromě jiného uvádí:

V Dánsku ale již několik let ověřují maturitu, při které maturanti zpracovávají písemnou část na počítači, a to navíc s plným přístupem na internet.


Dánové hodnotí zejména to, jak s informacemi z internetu žáci naloží a jaký výstup na jejich základě nabídnou. Úloha v dánské maturitě pak může vypadat následujícím způsobem. Žák dostane za úkol vymyslet doporučení pro fiktivní soukromou firmu, která se aktuálně nachází v problematické situaci (popis situace je dán natočenými videorozhovory s pěti klíčovými zaměstnanci firmy). Jako materiály pro vyřešení zadání (analýza součastného stavu, doporučení do budoucna) může využít nepřeberné množství informací na internetu, ale důležité je, jaké závěry z těchto informací je žák schopen vyvodit a zformulovat.


V matematice mají maturanti k dispozici soubory s údaji, které jim v případě správně zvoleného postupu pomohou dobrat se správného řešení. Matematická úloha může vypadat například takto:


Při volbách do folketingu (dánského parlamentu, pozn. překl.) 13. listopadu 2007 získala strana SF 13,0 % hlasů. Před komunálními volbami v listopadu 2009 bude statistický úřad zjišťovat, jestli se počet voličů SF změnil. Proto bude dotázáno 1000 náhodných voličů, jestli by volili SF, kdyby ten den byly volby. 159 voličů odpoví, že by volilo SF.


a) Lze při 5 % hladině signifikance říci, že se počet voličů SF změnil?


Statistický úřad uvažoval o tom, že požádá telekomunikační společnost TDC o provedení průzkumu mezi jejími zákazníky (uživateli mobilních telefonů). Tento průzkum měl proběhnout pomocí zpráv sms a mělo se použít prvních 1000 došlých odpovědí.


b) Uveďte s ohledem na systematické chyby, jestli by tato metoda mohla ovlivnit spolehlivost průzkumu.

10 komentářů:

BoBr řekl(a)...
17. května 2010 v 0:49  

Tak nevím, co si mám myslet! Kolega Štefl sice jeden kus textu převzatý ze Spomocníka ocitoval, u druhého už si tu práci nedal (citát z Obamy). Na druhou stranu - nemá přece cenu se zabývat detaily. Konečně má vzdělávání pro 21. století pořádnou oporu. Jsem si jist, že teď se konečně dají věci do pohybu! Nebo se mýlým?

Anonymní řekl(a)...
17. května 2010 v 6:24  

Ukradené myšlenky nejsou jedinou bolestí. Smutné je to i se srovnávacími testy, které si Scio přivlastnilo

Anonymní řekl(a)...
17. května 2010 v 6:51  

Je vidět, že pan Šteffl zřejmě nikdy nestál za katedrou a že neví nic o současné kurikulární reformě. Nějak mu uteklo, že máme RVP a z nich odvozené ŠVP, v nichž senachází to, co mají žáci po absolvování maturity ovládat. Toto přece formuje podobu a cíle výuky, ne maturita sama - kdy už si to konečně učitelé (a pan Šteffl také) uvědomí??? Pokud se jednou dostaneme do fáze, že o podobě výuky bude rozhodovat závěrečná zkouška, tak budeme pěkně v zadeli.

Luděk Blaha řekl(a)...
17. května 2010 v 8:34  

Pokud se jednou dostaneme do fáze, že o podobě výuky bude rozhodovat závěrečná zkouška, tak budeme pěkně v zadeli.

Už jste četl Katalogy požadavků
ke zkouškám společné části maturitní zkoušky pro rok 2011 - Informatika?
http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html

Třeba:
4.4
aplikovat … zejména pravidelné přestávky …
6.1
… číst … PDF soubory

Tak Vás v té zadeli pěkně vítám, pane.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2010 v 9:32  

Nejdůležitější je vysvětlit potřebu neustálé aktualizace operačního systému a aplikačních programů, aktualizaci na vlastní náklady provést a nastavit způsob jejího provádění.

Co odpovíte na otázku pracovníka ČŠI, který se Vás při hospitaci v rámci inspekční činnosti zeptá, zda bezpečnostní nástroje využíváte s porozuměním?

Luděk Blaha řekl(a)...
17. května 2010 v 11:34  

zda bezpečnostní nástroje využíváte s porozuměním?

Což o to! Neméně významné ovšem je, zda-li k takovým nástrojům zastáváte kladný postoj, hájíte jejich důležitost a prokazujete osobní odpovědnost za jejich celoživotní využívání.

Simona CARCY řekl(a)...
17. května 2010 v 18:36  

Šteflova plíživá privatizace je skutečným nebezpečím pro model státních maturit. Tak trochu státní podle názvu a tak trochu hodně privatizované podle formy. A poturčenci Blahova střihu tomu vydatně přizvukují. Vemou si brejle, Blaha, neviděj si dál než na špičku nosu.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2010 v 18:50  

Nu, očekával jsem, kdo první přijde s myšlenkou, že osa RVP - ŠVP - státní maturity bude obrovský problém. Ony slavné výstupy RVP, přetvořené do výstupů ŠVP, mohou budoucím maturantům i zkoušejícím pořádně zamotat kebuli.

Luděk Blaha řekl(a)...
17. května 2010 v 19:23  

poturčenci Blahova střihu

Poturčenec horší Turka. Nějak se v tom, paní Carcy, neorientuji.
Kdo že má být ten můj Turek?

Anonymní řekl(a)...
18. května 2010 v 10:17  

Paní Carcy, ve Vašem podání zní slovo privatizace jako hodně vulgární slovo. Co takhle zase něco zestátnit, a ne plíživě, pěkně revolučně!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.