Bořivoj Brdička: Přichází nová iGenerace

pondělí 22. března 2010 ·

Ještě jsme si ani pořádně nezvykli na to, že před námi v lavicích sedí rozjívené a nedostatečně se soustředící děti přelomu tisíciletí (generace Y), a už je na obzoru další, tzv. iGenerace. Ten, koho by, jako mě, na první pohled napadlo, že se jedná o generaci internetovou, mýlil by se. To „i“ charakterizuje jinou její vlastnost, a sice individualitu. I ta samozřejmě souvisí s technologiemi. Vyjadřuje přirozenou schopnost jejích příslušníků chápat sebe sama jako jedinečný prvek sítě s individuálními vlastnostmi. Ukazuje se, že děti, které již nepamatují dobu, kdy bylo nutné se do sítě v případě potřeby připojovat, se od těch starších něčím liší.

13 komentářů:

martin Rusek řekl(a)...
22. března 2010 v 8:37  

Předně díky za článek, pane doktore! Není nad to, něco se po ránu dozvědět a poslechnout si trochu americké oldschool hudby.

Je velice důležité, aby učitel věděl o tom, co se ve třídě, potažmo hlavách jeho žáků odehrává, o tom není pochyb. Nejsou horší nebo hloupější, než byli žáci před třemi, pěti lety. Myslí jinak, jak z Vašeho článku také vyplývá. Není mi ale jasný závěr článku. doba žádá, aby se vzdělávací systém zásadním způsobem změnil Vzdělávacím systémem myslíte konkrétněji co? Díky.

Anonymní řekl(a)...
22. března 2010 v 9:33  

Ranné - asi jen jedno n, a další chyby, text opsaný z jiných zdrojů, rádoby vědecký text

Anonymní řekl(a)...
22. března 2010 v 10:25  

Nejsem příliš inovativní a tak mne pramálo zajímá, zda se vlastnosti dětí mění či nemění stále rychleji či pomaleji. Je mi ukradené, zda intervaly mezi příchodem nových, charakteristickými vlastnostmi odlišitelných generací, jsou krátké, či dlouhé. Je mi srdečně jedno, zda moji žáci mají, či nemají přirozenou schopnost chápat sebe sama jako jedinečný prvek sítě s individuálními vlastnostmi i to, zda a na jak dlouho se do této sítě připojují, či nepřipojují.

Je mi to velice líto, ale v čase, kdy potřebuji, aby žáci prokázali písemnou či ústní formou své znalosti, jsem nucen je oddělit od jejich přenosných přístrojů a tím jejich, jinak nepřetržitou přítomnost online, na určitou dobu přerušit. Na jejich chování je sice patrné, že očekávání odezvy světa, v němž žijí, se tímto zákrokem významným způsobem změnilo a jejich DNA je nepřítomností technologií poněkud rozbouřena, což má nepříznivý vliv na kvalitu a četnost propojení synapsí, ale to vystihuje přesně tu skutečnost, že změna fungování mozku by mohla vést k jistým hmatatelným výsledkům.

Rovněž moje kritéria hodnocení těchto výsledků jsou poněkud odlišná a příliš nezohledňují ani seznámení s technologiemi v předškolním věku, náchylnost k multitaskingu, potřebu bezprostřednosti, ba ani schopnost vytváření velkého množství obsahu, bohužel ne vždy originálního.

Zřejmě si budu muset najít jiné zaměstnání. Takové, kde budu moci být, pokud možno trvale, ve spojení se spoluhráči online her či s vrstevníky na Facebooku, kde budu moci uplatnit vyšší míru multitaskingu a dávat přednost posílání krátkých zpráv před telefonováním. Doufám, že se mi podaří přesvědčit mého budoucího zaměstnavatele o tom, že vše, co je online, umím nějakým způsobem přizpůsobit, upravit, neboli individualizovat, nejen co se týká výběru aplikací a služeb, které používám, ale i zdrojů informací, poslouchané hudby sledovaného videa apod. Jistě svého budoucího šéfa přesvědčím, že všechno, co mne napadne, je možné, každý můj nápad je realizovatelný. Tím prokáži, že jsem maximálně kreativní a předpokládám inovace na každém kroku.

Dá se říci, že se tím se s trvale a s konečnou platností přizpůsobím exponenciálnímu vývoji světa a budu schopen s ním i nadále držet krok.

Anonymní řekl(a)...
22. března 2010 v 11:02  

Sociologové se na jednotném označování různých generací dosud zcela neshodli a po učitelích už se chce, aby dokonale rozuměli důsledkům, které tento vývoj má na děti a mládež?

Nebylo by nakonec lepší změnit způsob myšlení, zrušit diskusní fórum na ČŠ a přejít na YouTube?

Na YouTube se totiž již nějaký čas praktikuje celkem zajímavá forma prezentace některých významných jednotlivců. Ti zde, kromě normálních videí z rodinných dovolených, s oblibou vytvářejí relace v podobě vlastních verzí původního videa, které často přebírají některé části původního díla. Takto jasně deklarované duchovní spojení s původními autory může být docela zajímavé:


http://www.youtube.com/watch?v=iAtreJGWF1Q

Vít Pátek řekl(a)...
22. března 2010 v 16:38  

Spousta komunikace je bezva věc.

Jenom si nejsem jist, zda má kvantita komunikace nějakou souvislost s kvalitou obsahu hlavy.
A zejména ne, jak moc má tato kvantita vliv na jeho zlepšování...

K pochybnostem mě vede to, že jsa původně vzdělán v oboru IT, nemám problém se s různými dnešními formami komunikace podrobně seznámit i si zjišťovat, o čem se s jejich využitím převážně komunikuje...

Často mi připadá, že tak, jako nám marketingoví mágové už dávno uměle zvyšují i přímo vytvářejí potřeby nejrůznějších produktů a služeb, s potřebou komunikace se jim to daří obzvlášť dobře. Otázka je, jestli (nebo spíš pro koho a kdy) je to dobře či špatně...

Anonymní řekl(a)...
22. března 2010 v 21:19  

Právě dnes jsem malou část naší síťové generace seznámil s výsledky testu na téma síťové bezpečnosti a nebezpečí, která naše data mohou potkat. Při jejich znalostech a především způsobu práce s počítačem bych řekl, že naše mladá síťová generaci brzy dokomunikuje. A klidně mě mohou v Americe citovat. Apropo, když čtu podobné články, vždy si vzpomenu na nezapomenutelné scény s MUDr. Cvachem.

Luděk Blaha řekl(a)...
23. března 2010 v 0:42  

Ta rychlost změn mne fascinuje až neskutečně. Dřív to bývala celá staletí. Století páry a pak letů do kosmu. I ty revoluce se držely tak nějak dýl. Proletářská, sexuální, informační, česká školní. A dnes? Ještě jsme se nevzpamatovali z odkladu maturit a už je tu generálka. Jen tak tak se Bloomova taxonomie stala součástí mojí DNA a už je tu její revize.
Nebo třeba ty technologie. Moje prababička viděla poprvé televizi, to už jí bylo hodně přes osmdesát. A dnes? Dětičky nám mávají z displejů už v prenatálním věku. Přesto nepropadám panice. Jakkoli vydržím celé hodiny zírat na přenosy ze závodů formule 1 nebo volby miss, jsem v klidu. Relativně spolehlivý Favorit mne doveze, kam potřebuji a absolutně hodná družka toleruje moje rozmary. I mládeži se hranice mezi virtuálním a reálným světem časem určitě zaostří.
A vsadil bych se, že i přes ten technologický kvas se i za deset let, tak jako každý rok, budu snažit vysvětlit našemu okresnímu výkvětu iGenerace, že k pochopení binárního čísla si stačí vybavit podstatu čísla desítkového z první třídy obecné. Neoddiskutovatelnou realitou zůstává, že tak budu činit tradičně zcela marně.

Anonymní řekl(a)...
23. března 2010 v 9:11  

Na změny v myšlení nových generací mám jiný názor. Spíš než nové technologie v tom vidím rostoucí neschopnost generace rodičů postarat se o svá mláďata.

Anonymní řekl(a)...
23. března 2010 v 9:25  

Zde máte výsledky toho technologického kvasu, vypadá to spíše na ocet:

http://www.novinky.cz/domaci/195477-domaci-ukoly-referaty-i-diplomky-si-studenti-kupuji-na-internetu.html

Dan Franc řekl(a)...
23. března 2010 v 12:39  

To, že se objevuje demografická skupina s poněkud odlišnými hodnotami, chováním a názory, třeba ani nemusíme považovat za generační změnu a už vůbec se jí nemusíme snažit pojmenovat. Ano, třeba je to nová generace a třeba se jmenuje Síťová, ale co z toho? Důležité je si zvědomit již tušené: že se mění lidi, se kterými pedagogicky pracujeme. Třeba k lepšímu, třeba k horšímu.

Většina z charakteristik iGeneration, v článku zmiňované, mají svoji světlou i temnou stránku. Já chápu roli vzdělávání (v mém případě zejm. andragogického charakteru) v tom, nenechat námi vedené a rozvíjené lidi upadnout do té "temné" stránky, pomoci jim se v novém světě zorientovat a nabídnout jim možnosti realizovat v něm činnosti pozitivní a rozvíjející. Multitasking, potřeba tvořit, potřeba "remixovat", neustálé připojení k síti apod. mohou mít naprosto negativní efekt, pokud nikdo žáky a studenty nepřivede k tomu, jak tyto projevy a hodnoty využít pozitivně a efektivně.

Ovšem to se nemá šanci zdařit, pokud budeme před těmito změnami zavírat oči případně z nich vnímat jen ty negativní rysy (a ano, ony mohou být vidět jen ty negativní rysy, ale to neznamená, že by se nutně jednalo o pouze negativní vývoj).

V tomto smyslu vnímám článek jako přínosný, protože zaměřuje pozornost tímto směrem, a je mi úplně jedno, jestli je to remix myšlenek jiných lidí nebo jestli používá popisná slovíčka X nebo Y.

BoBr řekl(a)...
23. března 2010 v 14:32  

Děkuji všem za připomínky. Jen proti jedné se musím ohradit. Rozhodně nevydávám své texty za vědecké! Jedná se o přepis informací, v tomto případě převzatých převážně z bězných amerických zpravodajských serverů. Jen některé citované osobnosti lze považovat za vědce.
Ona nevědeckost má přímý dopad na hodnocení naší katedry, za což se kolegům upřímně omlouvám. Všem se též omlouvám, za pravopisné chyby, jichž se dopouštím!

poste.restante řekl(a)...
23. března 2010 v 17:40  

Jestli sociologové nazvou generaci i-, Y- nebo net-, to je jejich problém.
Faktem prostě je, že úkolem nás, učitelů, je tyto generace učit a vychovávat bez ohledu na jejich označení. Zdůrazňuji slovo VYCHOVÁVAT, i když se to dnes zrovna moc nenosí.

Dovoluji si trochu polemizovat s obsahem článku v jednom bodě. Ta naše dítka, chápající seba sama jako "jedinečný prvek s individuálními vlastnostmi" totiž jeví současně skvělé ukázky stádovitosti a snadné manipulovatelnosti.

Za cca 4 dny existence facebooková skupina "Jejich revírem je Kaufland, jejich tempo je vražedné - DŮCHODCI!" získala kolem 160 000 členů, vesměs si vylévajících žluč, často až překvapivě vulgárním způsobem.

O zrůdnosti samotného faktu existence takové skupiny zde psát nechci.
Chci jen naznačit, že hlavním zdrojem informací a prostředím pro komunikaci oné iGenerace je právě internet, zatímco jejich učitelé hlavně čtou noviny a dívají se večer na zprávy.

A dále chci zdůraznit, že je povinností školy a učitele alespoň snížit negativní dopady mediálního světa, ve kterém žijeme. (Změnit ho, pochopitelně, nemůžeme.)

Bylo by to skvělé téma na hodinu občanské výchovy. Pokud by ovšem její učitelé o existenci takové skupiny vůbec měli tušení.
Ale třeba o tom bude za pár dní šot na Nově...

Luděk Blaha řekl(a)...
23. března 2010 v 19:32  

úkolem ... učitelů je ... učit a vychovávat

NE! Pokud něco, tak zkompetentňovat!!!
Zkuste si do švp nebo tématických plánů napsat, že žák něco umí.

je povinností školy a učitele alespoň snížit negativní dopady mediálního světa

NE, NE, NE! Proč by to měla dělat právě škola a hlavně, jak by to měla dělat?
Je to stejné, jako když se na školu a učitele deleguje odpovědnost za motivaci dětí a mládeže k svému zkompetentňování.
Kvalita vzdělání je snad v zájmu společnosti a především pak rodiny.
Škola není zařízení pro nápravu světa. Posláním školy je shromáždit dětičky na jednom místě, aby se nepotulovaly po ulicích v době, kdy si jejich rodiče vydělávají na placení daní.
Stát pak prostřednictvím správy a samosprávy ve školství část těchto peněz poukazuje privilegovaným firmám, aby si jejich majitelé taky trochu užili života.

Po celou dobu svoji působnosti ve školství vycházím z toho, že ke mně přichází žactvo prahnoucí po kompetencích.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.