Školní výuka cizího jazyka jinak

úterý 19. ledna 2010 ·

 Na půdě Výzkumného ústavu pedagogického v Praze se realizuje projekt, na jehož konci má vzniknout metodika pro učitele, kteří chtějí zařadit do svého vyučování obsahově a jazykově integrovanou výuku. Jedná se o metodu, kdy se žák naučí nový obsah v cizím jazyce, ačkoli se nejedná o výuku bilingvní.


Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP) je od ledna 2010 partnerem v projektu s názvem „Obsahově a jazykově integrované vyučování (Content and Language Integrated Learning – CLIL) na 2. stupni základních škol a nižším stupni gymnázií.“ Na projektu VÚP spolupracuje s partnerskými organizacemi v rámci individuálního projektu operačního programu Vzdělávání a Konkurenceschopnost.

Cílem projektu je tvorba metodického materiálu pro učitele, kteří se rozhodnou výuku jazyka formou CLIL do svého vyučování zařadit, a následná distribuce těchto příruček do škol v celé České republice. Odborníci z VÚP přitom využijí nové poznatky a kontakty, které získali v listopadu loňského roku v italském Turíně, kde se konala akce „Obsahově a jazykově integrovaná výuka na základních školách“, realizována v rámci projektu na podporu evropské spolupráce SVES (Study visits for Education Specialists).

„Na výuku jazyka metodou CLIL dosud existují různé náhledy. Jednotná metodologie zatím není nastavena a zatím se hledá, jak zefektivnit výuku jazyků jako takovou. Při výuce CLIL je obsah předmětu vysvětlován v cizím jazyce, v žádném případě se však nejedná o výuku bilingvní. Při hodině fyziky mohou mít žáci v angličtině třeba jen pracovní listy, nebo učitel může žákům anglicky sdělovat metodické pokyny“, vysvětluje Kamila Sladkovská z VÚP, didaktička oboru Další cizí jazyk.

V České republice se tzv. CLIL-výuka aplikuje na některých školách. Jelikož se však jedná o metodiku, nikoliv o nový učební program, je jeho realizace na rozhodnutí ředitele školy.

Ve frankofonní části Belgie například existují celé CLIL-školy, které mají stanoveno, kolik procent cizího jazyka bude v rámci předmětu vyučováno. V Německu, Velké Británii a Rakousku existuje systematická příprava učitelů na výuku jazyka formou CLIL napříč všemi předměty 1. stupně ZŠ. Tím však v žádném případě neodpadá klasická výuka cizích jazyků.

„S CLIL výukou je nejlepší začít již na prvním stupni. Jde totiž hlavně o spontaneitu, s jakou budou žáci vnímat řeč a nový obsah v cizím jazyce. S tím však přichází i vysoké požadavky na jazykovou kvalifikovanost učitelů 1. stupně základních škol“, uvádí Sladkovská.

VÚP vydal v minulých letech k danému tématu metodiku s názvem Cizí jazyky napříč předměty 1. stupně ZŠ, kde se mohou učitelé ve své výuce inspirovat formou krátkých aktivit. Nová metodika, zahrnující tentokrát přímo jednotlivé vyučovací předměty, by měla vzniknout v roce 2012.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.