Na půdě Výzkumného ústavu pedagogického v Praze se realizuje projekt, na jehož konci má vzniknout metodika pro učitele, kteří chtějí zařadit do svého vyučování obsahově a jazykově integrovanou výuku. Jedná se o metodu, kdy se žák naučí nový obsah v cizím jazyce, ačkoli se nejedná o výuku bilingvní.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP) je od ledna 2010 partnerem v projektu s názvem „Obsahově a jazykově integrované vyučování (Content and Language Integrated Learning – CLIL) na 2. stupni základních škol a nižším stupni gymnázií.“ Na projektu VÚP spolupracuje s partnerskými organizacemi v rámci individuálního projektu operačního programu Vzdělávání a Konkurenceschopnost.
Cílem projektu je tvorba metodického materiálu pro učitele, kteří se rozhodnou výuku jazyka formou CLIL do svého vyučování zařadit, a následná distribuce těchto příruček do škol v celé České republice. Odborníci z VÚP přitom využijí nové poznatky a kontakty, které získali v listopadu loňského roku v italském Turíně, kde se konala akce „Obsahově a jazykově integrovaná výuka na základních školách“, realizována v rámci projektu na podporu evropské spolupráce SVES (Study visits for Education Specialists).
„Na výuku jazyka metodou CLIL dosud existují různé náhledy. Jednotná metodologie zatím není nastavena a zatím se hledá, jak zefektivnit výuku jazyků jako takovou. Při výuce CLIL je obsah předmětu vysvětlován v cizím jazyce, v žádném případě se však nejedná o výuku bilingvní. Při hodině fyziky mohou mít žáci v angličtině třeba jen pracovní listy, nebo učitel může žákům anglicky sdělovat metodické pokyny“, vysvětluje Kamila Sladkovská z VÚP, didaktička oboru Další cizí jazyk.
V České republice se tzv. CLIL-výuka aplikuje na některých školách. Jelikož se však jedná o metodiku, nikoliv o nový učební program, je jeho realizace na rozhodnutí ředitele školy.
Ve frankofonní části Belgie například existují celé CLIL-školy, které mají stanoveno, kolik procent cizího jazyka bude v rámci předmětu vyučováno. V Německu, Velké Británii a Rakousku existuje systematická příprava učitelů na výuku jazyka formou CLIL napříč všemi předměty 1. stupně ZŠ. Tím však v žádném případě neodpadá klasická výuka cizích jazyků.
„S CLIL výukou je nejlepší začít již na prvním stupni. Jde totiž hlavně o spontaneitu, s jakou budou žáci vnímat řeč a nový obsah v cizím jazyce. S tím však přichází i vysoké požadavky na jazykovou kvalifikovanost učitelů 1. stupně základních škol“, uvádí Sladkovská.
VÚP vydal v minulých letech k danému tématu metodiku s názvem Cizí jazyky napříč předměty 1. stupně ZŠ, kde se mohou učitelé ve své výuce inspirovat formou krátkých aktivit. Nová metodika, zahrnující tentokrát přímo jednotlivé vyučovací předměty, by měla vzniknout v roce 2012.

Školní výuka cizího jazyka jinak
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat