Bořivoj Brdička: Kdo jste, pane?

úterý 19. ledna 2010 ·

Švédská firma TAT (The Astonishing Tribe) z Malmö se zabývá systémy pro vývoj uživatelských rozhraní (interface) pro mobilní zařízení. To znamená, že vytváří vývojové systémy, které jsou pak použity pro návrh programu, s nímž pracuje uživatel při ovládání např. mobilu. Své produkty dodává většině velkých výrobců mobilů na světě. Nedávno obohatila svou nabídku o velmi zajímavý prvek z oblasti rozšířené reality (Augmented Reality), o níž byla zmínka již v článku „Zapomeňte! vzkazuje Dede“.

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
19. ledna 2010 v 10:26  

Obdobné systémy pro rozpoznávání osob podle obličeje, které stačí namířit na osobu, která je v dosahu a hned víte, kdo je to, vyvíjí řada firem na celém světě již několik století: http://www.militaria.wz.cz/cs/dragunov/dragunov.jpg

I v tomto případě se jedná o aplikaci, jež má nepochybně potenciál omezovat soukromí. Účast v diskusi za České škole však takové riziko přináší na každém kroku. Pokud zde někdo zveřejní svůj příspěvek, nesmí se pak divit.

Využívání těchto systémů má opravdu značný potenciál pro zneužití, ale zároveň mimořádný půvab pro cenzora. Jsou zde však i další netušené možnosti. Předpokládejme na chvíli, že kupříkladu pan Brdička naopak chce být ostatními diskutujícími poznán. Vloží tedy svůj obrázek do okénka svého diskusního příspěvku, na níž si jej může každý uživatel prohlédnout z profilu. V diskusi, v níž jsou takto vybaveni všichni, pak stačí, třeba v okamžiku, kdy se někdo nám neznámý ujme slova, namířit na něj, a je to! Praktická ukázka je na následujícím videu: http://www.youtube.com/watch?v=iaLmlWOZoLw&feature=related

Zatím možná nemáte, stejně jako já, pocit, že by se právě takováto funkce mohla hodit i ve škole. Tam se sice všichni známe, a když se budu jako učitel chtít podívat, jakou digitální stopu za sebou nechává některý žák, mohu to udělat i bez rozpoznávání tváře. Jenže inovativní učitelé již přemýšlejí nad dalšími možnostmi.

Představte si velké veřejné úložiště fotografií žáků např, v Bakalářích. Zatím jsou zde všechny fotografie ukládány pouze s meta-daty v podobě klíčových slov, případně se souřadnicemi GPS bydliště žáka. V budoucnosti však bude možné, aby se spolu automaticky propojily všechny fotografie zobrazující stejnou třídu. Úplně stejně pak třeba bude možné rozpoznat fotografii pro výuku daného předmětu a okamžitě ji propojit s informacemi, které by měli všichni žáci v této třídě znát. U žáků připojených do sítě nepřetržitě pak celá tato operace bude probíhat v reálném čase.

Podobné funkce již ve světě existují. Zatím ukazují uživatelům v místě jejich okamžitého výskytu jen banky, směnárny, obchody, restaurace a další objekty, které je možno s výše uvedeným systémem v případě potřeby navštívit. Lze očekávat, že využití těchto systémů nabyde podobnou prioritu u učitelů, jako u žáků.

Anonymní řekl(a)...
19. ledna 2010 v 14:45  

To je zase blábol ...

Anonymní řekl(a)...
19. ledna 2010 v 15:06  

Myslíte ten článek nebo diskusní příspěvek?

Václav Revenda řekl(a)...
4. května 2010 v 16:12  

Výše uvedené informace o virtuální realitě svědčí o změně edukačního procesu jako celku, jak je popsáno v závěru článku. Myslím si ovšem, že úplně opouštět tradiční výuku není to nejlepší, co by se mělo na školách dělat. Určitě ale zas souhlasím s nasazováním technických prostředků do výuky. Lze to dělat ale opatrně a né jen jako "hurá" akci a říct si, že teď to bude úplně jiné. Prostředky jsou pořád jen prostředky a mají funkci pouze facilitace vědomostí. A proto si myslím, že nejlepší bude zlatá střední cesta - mnohem více začleňovat ICT do klasického ekukačního procesu, né však, aby byl zcela vytlačen, neb i on má své místo!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.