V předvánočním shonu jsem se zastavil na kulatém stolu SKAV, tentokrát na téma „Umíme využít výsledky výzkumů PISA?“. Ze semináře, na kterém vystoupili významní zástupci ministerstva školství a přední pedagogické fakulty, jsem si pod vánoční stromeček odnesl pocit, že česká vzdělávací politika je postižena nejen obrovskou setrvačností, ale že občasné drobné změny nevycházejí z odborných poznatků, ale pouze z kusých dojmů a tlaků vlivných skupin a jednotlivců.
Z článku na blogu autora na Aktualne.cz vybíráme:
Nedalo mi to a nahlédl jsem také do rejstříku výsledků výzkumu RIV, který obsahuje všechny publikované výstupy vědeckého výzkumu v ČR. Pro obor Pedagogika a školství jsem tam nalezl publikací stovky. Články v odborných periodicích však představuje jen malá část z nich a v těch renomovaných je to právě ta již zmíněná jedna publikace ročně. Výzkum v oboru pedagogiky a školství, který by usiloval o odhalení kauzálních souvislosti se v České republice zřejmě nedělá. Tedy když nepočítáme početně statistické přehledy, esoterické filozofické eseje a všeobecnou dojmologii. Docela by mě v této souvislosti zajímalo, za jaký výzkum se na pedagogických fakultách udělují docentury a profesury.

Daniel Münich: Dojmologie v našem školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
"Občasné drobné změny nevycházejí z odborných poznatků, ale pouze z kusých dojmů a tlaků vlivných skupin a jednotlivců."
Nechci být hned po ránu ošklivý, ale je hezké, že autor článku si konečně - po dvaceti letech fungování českého školství - všiml tohoto "drobného detailu", který určuje směřování našeho vzdělávacího systému. Není to sice kdo ví jak velký objev, ale člověka potěší, že řada kantorů si uvědomuje prachmizernou úroveň pedagogického a aplikovaného výzkumu a dominantní roli vlivových skupin, za nimiž stojí politické strany.
Bílá kniha, víceletá gymnázia, RVP a současná reforma, rušení zvláštních škol, státní maturity - to všechno je dílo různch nátlakových skupin, usazených na MŠMT ČR, které mají za sebou nikoli předcházející výzkumy, ale nějakou politickou stranu.
Co s tím ovšem naděláte? Tak to prostě je a bude.
Která z předcházejících pedagogických koncepcí vzešla z výsledků pedagogického výzkumu?
Odpověď je dost obtížná, že?
"to všechno je dílo různch nátlakových skupin, usazených na MŠMT ČR, které mají za sebou nikoli předcházející výzkumy, ale nějakou politickou stranu." -
Kterou stranu?
Pane kolego, nevíte-li "kterou", mám pro vás radu. Nejprve jděte na malou stranu, a potom na velkou. Při obou výkonech intenzivně přemýšlejte. Na malé či velké straně vás bezpečně nějaká ta politická strana bezpečně napadne.
Jestliže si nevpomenete ani na jednu politickou stranu, potom:
a) berte pravidelně vitamíny a přírodní preparáty na posílení paměti
b) občas si vyluštěte nějakou křížovku
c) jste se vrátil z více než dvacetileté emigrace na Galapágách. V tom případě vítejte. Jsme tady nepatrně rychlejší než želvy, se kterými jste se tam tolik let kamarádil!
Pravdivá slova! Už 20 let se jakékoliv změny v českém školství opírají především o dojmy "vyvolených", jejichž hlavními "argumenty" jsou formulace typu "každý přece ví, že...", "jsem přesvědčen...", "Samuelson řekl...".
Tohle mohlo fungovat někdy na počátku 90. let, kdy jsme ještě nevěděli vůbec nic. Dnešní reforma se však musí opírat nikoliv o dojmy, ale výhradně o tzv. tvrdá data: Co přesně bylo zjištěno (a jak), jaké závěry z toho vyplývají a jaké cesty řešení z toho lze odvodit - případně jak možné způsoby řešení dopadly při pokusném ověřování.
Nedělá se z toho VŮBEC NIC! V roce 1997 proběhla na gymnáziích první (a poslední) celostátní "Sonda maturant", od té doby žádný podobný průzkum kvalit maturantů proveden nebyl (ani samotná Sonda maturant nebyla pořádně vyhodnocena). Seriózní výzkum na ZŠ neproběhl žádný, přesto se rozběhla mamutí "reforma". Rozeběhla se a nikoho (!) nezajímají její konkrétní výsledky. Poslední absolventi "starých" vzdělávacích programů - letošní deváťáci - odejdou ze ZŠ už za 5 měsíců (osmáci se už povinně učí podle ŠVP). Bylo by vrcholně logické provést celostátní srovnání
"starých" a "nových" absolventů. Myslím tím seriózní srovnání objektivně měřitelných výstupů: Znalostí, vybraných dovedností a také oněch "nově zavedených" kompetencí. Nic z toho nikdo neplánuje. Deváťáci odejdou a ztratíme poslední vzorek pro objektivní porovnání reálné účinnosti reformy. Buďto na MŠMT a v pedagogickém výzkumu sedí tupci, kteří si to neuvědomují, anebo tam sedí vyčuraní hochštapleři, kteří si riziko takového srovnávání uvědomují až moc dobře. Ano, mohlo by se ukázat (a je to vysoce pravděpodobné), že halasně a nákladně zavedené "novoty" nezměnily vůbec nic, ba dokonce že znamenaly změnu k horšímu. Takže propásneme poslední příležitost získat hodnověrná data a v dalších letech budeme opět subjektivně plácat, jak nám to všechno tak nějak "pěkně postupuje", ale že to ještě není úplně ono, takže musíme tak nějak "pokračovat dál".
Ze všeho nejnebezpečnější je ona reformní neomylnost. Teď jsme na to kápli, teď je to to pravé. Čo bolo, to bolo ... zastaralé, zkostnatělé, rakousko-uherské. Hlavně aby už konečně byly stolky pro noťase i na záchodech.
A tak místo zásadní informaci o teplotě vzduchu, tlaku, rosném bodě a regulačních stupních odběru energií sledujeme především stupně povodňové aktivity.
Neomylně se v duchu nejmodernějších poznatků strany a vlády o přírodě narovnala koryta řek, zvoraly meze a vůbec všechno.
Okomentovat