Pro ty z nás, kteří si stále ještě neumějí představit školu úplně jinou, než byla ta, do níž před lety sami chodili, je asi výše položená otázka zcela nesmyslná. Realita je ovšem taková, že se v důsledku rozvoje technologií ve světě začíná docela vážně hovořit o tom, že učit děti na prvním stupni používat psací písmo je ztrátou času, jež by mohl být využit lépe. Názory odborníků na tuto věc se liší. Jedno je ale jisté. My všichni potřebujeme psát rukou stále méně a mnoho mladých příslušníků tzv. síťové generace tuto schopnost minimálně v případě spojovaného psacího písma již dnes ztrácí. Bude-li škola tím jediným místem, kde bude tato schopnost vyžadována, je celkem jisté, že jí to na oblibě nepřidá.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
59 komentářů:
vyzkoušejte si, jak jste na tom s druhou gramotností:
http://www.muzeum-umeni-benesov.cz/iid/ergonomie/test-druhe-gramotnosti.php
Gramotností se rozumí základní dovednosti spojené se základním vzděláním. V dnešní době se mezi gramotnost počítá čtení a psaní. Ale například o pár století dříve platilo, že základní gramotností bylo jen umět mluvit.
Druhou gramotností si představíme spíše dovednost, kterou zatím skoro nikdo neumí a jenom pár jedinců má tu výsadu, že ji zvládají. Ne, že by je to někdo učil od malička, ale prostě na to mají vlohy a bavilo je to. A dokázali se to naučit lehce. Problém druhé gramotnosti je většinou dobře vidět mezi generacemi. Mladí všechny technické vymoženosti a novinky ovládají, protože je provází již od narození. Jejich rodiče sotva ví jak pustit televizi natož počítač. A s tím, jak nová generace vždy vyroste, se z druhé gramotnosti stane gramotnost.
Dnes už nikdo neseká obilí kosou, nepere na valše, nefotí na film atd.
Toto je názor hodný opravdu hloupého člověka.
Hodně se v současnosti píše o dosažení tzv. oil peeku, je málo surovin, energetických zdrojů... co když za pár let či desetiletí elektrická energie půjde jen pár hodin denně? Co když v důsledku užití emp zbraní dojde ke kolapsu počítačů, výrobku s čipy atd.? Budouo se poté dospělí učit psát rukou?????
"Bude-li škola tím jediným místem, kde bude tato schopnost vyžadována, je celkem jisté, že jí to na oblibě nepřidá." - Má být škola oblíbená? To máme dle věrozvěstů nového školství lézt dětem čím dál tím víc do zadnice? Děkuji, nechci. Škola je především místem, kde se pracuje, soudruzi. A toliko z pilné ruky užitek kvitne, říkával již J.A.K.
Tak jestli hodlají někdy v budoucnu zrušit výuku psaní rukou, tak si děti budu učit radši sám. To by pak přeci ani nepoznali text, který by byl napsaný rukou a ne fontem Times New Roman. Navíc je to úplná blbost, psaní rukou přece používají všichni lidi každý den. Minimálně pro VLASTNORUČNÍ PODPIS - to pak budeme zase dělat jen tři křížky nebo otiskovat palec?
Nezpochybnitelným přínosem IKT je bezprostřední velkoplošná odhalitelnost pitomosti.
Autor je zcela odtržen od reality. Škola by měla žáky připravit na vstup do praktického života, včetně přežití v mimořádných situacích, které, bohužel, budou stále častější. Zde je psaní rukou zásadní dovedností.
Navíc si autor neuvědomuje, že dětem, které díky němu nebudou umět psát rukou, bude uzavřen přístup do některých firem, tedy omezuje jejich uplatnění na trhu práce, neboť některé firmy (většiou významné) v rámci přijímacího pohovoru vyžadují rukou psaný životopis.
Pravdou je, že se stále více bude omezovat podíl ručně psaného textu, avšak nevymizí.
Doma učící rodiče jsou lidé, kteří své rodičovství berou velice vážně. Podvědomě cítí, že je jejich povinností dát dětem vše, co potřebují. Velice často chtějí také být se svými dětmi a sledovat je, když poznávají svět. Vzdělávací proces, který začíná narozením, prostě přirozeně pokračuje s rodiči v roli učitelů. Když tento vztah funguje dobře, není žádný důvod k tomu ho přerušovat povinnou školní docházkou.
Současný školský systém byl vybudován během průmyslové revoluce za účelem přípravy budoucích dělníků v továrnách, kteří potřebovali umět jen číst, trochu počítat a dodržovat plán výroby. Mnoho rodičů cítí, že tento systém je již zastaralý. Dnešní svět zoufale potřebuje tvořivě a nově myslící jedince. Dáte-li dětem možnost učit se svým vlastním způsobem a tempem s minimem stresu, dokáží nabyté vědomosti zevšeobecňovat a používat.
Velice často se lidé rozhodnou pro domácí učení poté, co např. na třídních schůzkách poznají, jak nebezpeční šílenci připravují děti ve školách. . Učení v přirozeném prostředí s pozitivním vztahem k okolí vytváří bystré, o vše se zajímající a emocionálně zdravé děti. Co může být lepším důvodem?
Doma učící rodiče si mohou dovolit být trpěliví, mohou dlouho čekat na výsledky. Mají úplnou kontrolu nad tím, co dělají a mohou změnit své metody, když chtějí. Mohou děti daleko lépe sledovat. Jsou vzdáleni všem rušivým jevům běžným ve velkých školách. Zajímají se jen o výsledky, ne o výmluvy. Všechny školy a rozumní učitelé, z nichž mnohým ve zlepšení výsledků brání podmínky, ve kterých musí pracovat, by se mohli od těchto lidí učit, jak dělat svou práci lépe. Nejprve si ujasněme, co by se naučit nemohli. Určitě by se nedozvěděli, zda ta či ona metoda výuky čtení, sčítání nebo násobení je zaručeně ta nejlepší. Nebo které knihy jsou pro děti nejvhodněší. Nebo jestli takové nebo onaké osnovy jsou těmi pravými pro tu či onu věkovou kategorii. Nebo zda je třeba učit určitý předmět vždy stejným způsobem. I kdyby chtěli sebevíc, rodiče skutečně nemohou poučovat školu, jak dělat cokoli nejlépe. Zjistili totiž, že žádná nejlepší cesta neexistuje a hledat ji je ztrátou času a energie. Děti se totiž (stejně jako dospělí) učí mnoha různými způsoby. Tím nejlepším způsobem je pro každé dítě právě ten, který ho nejvíce zajímá, vzrušuje a uspokojuje. Proto by mělo být i úkolem školy nabídnout žákům co nejširší rozsah možností co se učit i jak se to učit.
Nechci od státu, aby mé děti živil ani šatil. Takže nevím, proč bych měl chtít, aby je učil.
Takzvané domácí vyučování, kdy rodiče podle základních školních osnov učí své děti doma, patří zejména ve vyspělých zemích k poměrně rozšířeným formám vzdělávání. Naše zákony sice domácí vyučování neumožňují, před třemi lety však ministerstvo školství v rámci experimentu umožnilo na celkem čtyřech základních školách v Praze, Liberci a Ostravě, aby rodiče své děti vyučovat mohli. Škola pouze dvakrát ročně kontrolovala, zda znalosti žáků odpovídají jejím požadavkům.
Nyní však ministerstvo školství zpřísnilo podmínky, za kterých mohou školy do tohoto projektu děti přijímat. Rodiče budou muset lékařským potvrzením prokázat, že jejich dítě má takzvané specifické vyučovací potřeby, že například trpí určitou vadou, která mu neumožňuje navštěvovat povinnou školní docházku.
Podle učitelů i rodičů, kteří své děti vyučují doma, je přitom tento způsob vhodný i všude tam, kde jsou ve školách problémy s drogami nebo šikanou, tedy prakticky na všech školách ve větších městech.
Sdružení přátel domácího vyučování i sami učitelé chtějí proti novým podmínkám přijímání žáků do domácího vyučování protestovat. Rodiče se již obrátili na školský výbor parlamentu, který s postupem ministerstva rovněž nesouhlasí. Resort školství znovu dokázal, že přání rodičů ignoruje.
Promiňte Anonymní zastánče domácího vyučování, ale nejste trochu mimo? Minimálně mimo téma tohoto článku?
Nebylo by vhodnější napsat na toto, vcelku oprávněné, téma samostatný článek?
Pokud je rodič s dítětem doma a plně se mu věnuje, nevidím v domácím vyučování na nižším stupni ZŠ problém. Ale může rodič zvládnout kvalitně výuku předmětů na vyšším stupni? Dovolte, abych se zasmál. Kdyby tomu tak totiž bylo, pak jsou učitelé zcela nepotřební a nemusejí studovat 4-5 let vysokou školu ve svém oboru (svých oborech).
Ač zřejmě nevědomky, pane kolego, jste velice blízko realitě.
Jsem velkým příznivcem domácího vyučování. Kdo jiný má s dětmi rozklíčovávat kompetence k obrazu svému, než jejich rodiče!
Kdo však dětičky pohlídá, až budou tátové a mámy vydělávat penízky na učební pomůcky, když ne škola? Víte Vy vůbec, co stojí takový vycpaný ptakopysk, nástěnná mapa Grónska, Kippův přístroj, kalorimetr nebo kůň napříč?
Z nadpisu článku vyplývá, že by se mohlo v budoucnu psát asi třeba i nohama:-).
Pokud jde ale o psací nástroj, tak klasické pero asi nenahradí v budoucnu klávesnice, ale elektronické pero - viz. http://pctuning.tyden.cz/component/content/article/1-aktualni-zpravy/15117-microsoft-courier-jiz-za-rok
Šikovný software potom rozpozná i čmáranice a opraví pravopis, takže výuka krasopisu a pravopisu bude mít odzvoněno :-)
Šikovný software potom rozpozná i čmáranice a opraví pravopis...
cha cha, šikovný jako OCR nebo kontrola pravopisu ve Wordu. Je jasné, že výuka krasopisu a pravopisu bude ještě dlouho potřebná :-)
Psací versus tiskací písmo v první třídě je problém, k němuž jedno řešení dává genetická metoda. Před lety bylo nemyslitelné, že by se začalo jinak než psacím (předmět se jmenoval psaní eventuelně krasopis). Vývoj ovlivňuje potřeby i užitečnost vzdělávání, těžko říci, co všechno budou dnešní prváci potřebovat v půlce století. Úkolem učitele je "být v obraze" a postarat se, aby školní vzdělávací program na budoucí potřeby pamatoval. Jinak bude škodit.
Vl.Václavík
Pane Brdlicko
Ten Vas clanek je s odpustenim blabol.
Veta napriklad:"Pokrok nelze zastavit" Je mimoradne hloupa ukazka konzumniho humanoida, ktery vubec nechape, jak pokrok v technologiich vznika. Krom toho mezi radky jasne pisete, ze vy uz jste prisel na to, ze uvnitr zemekoule je jeste jedna, ta ma petinasobny prumer a je plna ropy.
Vase babicka se pozastavovala nad tim, jak se lide vejdou do takove male skrinky, ale o principu radia vedela prdlacku, stejne jako Vasi zaci. A na rozdil od tech Vasich prihlouplych konzumnich zacku, dedecek umel na kolene postavit krystalku. Ja pred ctvrt stoletim sestrojil zarizeni, kterym jsem dopravil radiovy signal na protilehlou stranu planety, a ten signal tam sel pres dveapul sekundy - pokud se budete divit, proc tak dlouho, tak prosim toto bylo realizovano odrazem od Mesice.
Dnes ma kazdej mobilni telefon, ale o jeho technicke podstate nevi ani N. Totez vedi Vasi zackove o pocitacich.
To, ze generace Vasich zacku zazije dobu, kdy svet bude bez elektricke energie, je skoro sazka na jistotu. Stejne tak jako svet bez aut, letadel a pocitacu.
poste restante
Rodice na rozdil od ucitelu vzdelavaly vyhradne sve deti po tisic generaci, a ucili je vest udrzitelny zivot. Ucitele vzdelavaji deti teprve poslednich rekneme 300 let, a tato doba je zaroven vymezena pocatkem vyuziti fosilnich paliv, ktere vedly k prebytkum produkce, ktere umoznily hromadne vzdelavani deti ve skolach. Je pravdou, ze od doby, kdy deti chodi do skoly, tak lide vynalezli spoustu uzitecnych veci, jako napriklad Cyklon B, plynove komory, zpusob jak zit nejen z toho co vytvorily minule generace ale take jak zit na ukor pristich generaci, dkazalisvym vzdelanim podmanit prirodu tak, ze ostatni biologicke druhy vymiraji po tisicich,v dusledku vzdelanosti a pokroku v lekarstvi se premnozili tak, ze jejich pocet mnohonasobne prekracuje nosnou kapacitu planety, a svuj pocet udrzuji a zvysuji pouze za cenu masivniho vyuzivani neobnovitelnych zdroju, ktere by se beze skol nenaucili vyuzivat, nenavratne v dusledku vzdelani a nabytych schopnosti meni biosferu planety - zapomnel jsem neco podstatneho?
Anonym ze 22:20
ja vedel, ze na tech skolach lezete po stromech, houpete se za vocas vrestite a chrchlate.
S tlakovym prem od firmy Kurta jsem si hral uz pred 13 lety, a ta legracka reagovala na 256 urovni tlaku ve spojeni s tabletem - ve spojeni se softwarem napriklad Fractal design Painter, z toho fak lezly opravdove kresby, pricemz jste mohl volit imitaci ruznych nastroju a povrchu - Van Gogh hadr. Wacom delal neco podobneho, ale mam takovy dojem, ze se ta vec neuchytila, a tablety se prestaly pouzivat.
Proboha, pane Brdičko, domyslel jste to, co jste napsal? Osobně si umím představit vyspěloou civilizaci bez písma, ale opustit ruční psaní a nahradit ho závislostí na velmi nestabilním "strojovém" prostředí je dost riskantní.
Zdeněk Brom
Pan Brdička nic nepíše, on jenom papouškuje to, co si přečetl někde na netu. V tomto případě se k němu náhodou doneslo, že ve školském obvodě Kanawha v Západní Virginii učí dnes všechny základní školy psací písmo pouze ve 3. třídě, z čehož zázračně vydedukoval, že do roka a do dne tomu tak bude po celém světě.
parabellum:
Zdravím Vás.
Já proti domácímu učení nic nemám. Jen mi přišly "výlevy" o domácím učení dost mimo mísu. Je běžné, že se v rámci diskuse její téma často posune zcela mimo téma původního článku, ale tohle mi přišlo příliš násilné.
Koneckonců, vyzval jsem k článku právě na téma domácí učení.
Když v minulosti matka-švadlena učila dceru švadlenu, nevidím žádný problém. To jenom když dcera nechtěla být švadlenou, ale kuchařkou, bylo nejspíš lepší jít se učit k jiné kuchařce. A když chce být dcera doktorkou, potřebuje už na druhém stupni ZŠ znalosti, které ji matka-švadlena, ani mistrová-kuchařka nebudou schopny naučit. Toť celé.
>Je pravdou, ze od doby, kdy deti chodi do skoly, tak lide vynalezli spoustu uzitecnych veci, jako napriklad Cyklon B, plynove komory, zpusob jak zit nejen z toho co vytvorily minule generace ale take jak zit na ukor pristich generaci...
Já vím, že zde často vystupujete jako "učitelobijec", ale jestli má tato Vaše poznámka podsouvat, že za úpadek civilizace a mizerné hospodaření se zdroji mohou učitelé, tak to by snad bylo přece jen trochu moc.
Je mi jasné, že vy jste se naučil číst psát a počítat sám. Ale učitel, který Vás naučil počítat integrály, snad nemůže za to, jestli počítáte množství plutonia na výrobu bomby, či jak vyrobit účinnější solární článek?
BTW: Rodiče, kteří nechávají učení svých dětí pouze na školu, dopouštějí se zločinu, či přinejmenším velké hlouposti. Nikdo soudný si snad nemyslí, že se dítě naučí sázet stromky v pěstitelských pracech, uvařit oběd v rodinné výchově, či zatlouct hřebík jen v pracovní výchově?
I když nesdílím Vaši postkatastofickou vizi budoucnosti, parabellum, já své děti učím základní sadu uzlů, stavbu nouzového přístřešku, či jak stáhnout králíka. O první pomoci nemluvě. Prostě si myslím, že to mohou potřebovat.
Mám sice doma základní výbavu chemického skla i mikroskop, ale "Andulu" na nácvik srdeční masáže si domů pořizovat nebudu - to očekávám od školy. Pokud se na pořízení základních pomůcek do školy musí skládat rodiče, je v našem školství něco hodně špatně...
autorovi:
Až do přečtení Vašeho článku jsem si myslel, že trendy směřují spíše ke spojení zařízení typu tablet, který už vzpomínal parabellum, se současným konceptem Tablet PC a rozpoznávání rukou psaného textu. Tedy že technika se bude přizpůsobovat člověku a nikoli naopak. Že bychom v budoucnu učili prvňáčky psát na klávesnici místo nácviku "smyček" a "kroužků", to mne nikdy nenapadlo ani ve snu.
Inu mohu se mýlit. Ale pokud se mýlím, pak potěš pámbu naše potomky a jejich děti. Hlavně když jim dojdou baterky.
Jiná věc by byla debata o výuce psacího písma.
Tak jako se už dnes neučí bývalý Krasopis, tak možná nazrává doba pro další redukci. Koneckonců nedávno se psalo o nějaké mladé autorce a jejím návrhu nového písma - podrobnosti si nevzpomínám.
S parabellum musím souhlasit ještě v jedné věci. Věta "Pokrok nelze zastavit" v uvedeném kontextu je opravdu blábol.
Mimochodem, pokrok zastavit lze. Stačí k tomu jeden trochu větší šutr z vesmíru - brontosauři si možná také mysleli svými dvěma mozky, že jejich pokrok je nezastavitelný. Anebo stačí jeden magor, který z titulu své funkce dosáhne na "červené tlačítko."
Vl.Václavík - Anonymní z 13. říjen 2009 1:31
>Vývoj ovlivňuje potřeby i užitečnost vzdělávání, těžko říci, co všechno budou dnešní prváci potřebovat v půlce století. Úkolem učitele je "být v obraze" a postarat se, aby školní vzdělávací program na budoucí potřeby pamatoval. Jinak bude škodit.
Jen pár poznámek:
1. ŠVP bych do toho raději vůbec nezanášel. Pro některé z nás má stejný efekt jako červený hadr.
2. Učitel může "být v obraze", ale co je mu to platné, když vybavení školy je "předpotopní". Ne snad, že by nešlo učit jen s tabulí a křídou. Ale jsou pomůcky, které mu jeho úkol mohou usnadnit...
3. ...postarat se, aby ŠVP na budoucí potřeby pamatoval. ... ?
A vy ty budoucí potřeby znáte?
Vyjdu-li z předpokladu, že současní žáci budou na vrcholu svých sil někdy mezi třicátým až padesátým rokem svého života, tedy za cca 25 - 40 let, pak se ani nepokouším si představit, jaké budou v té době potřeby jejich, či společnosti.
Zkuste se vžít do role člověka třeba z šedesátých let a popsat potřeby lidí za 30 let. Máte na seznamu notebooky a mobily? A balenou vodu a léky proti AIDS?
Podle mého je úkolem současné školy pouze vytvořit solidní a pevný základ pro pyramidu znalostí, které pak človék bude v budoucnu rozšiřovat a zaměřovat právě podle budoucích potřeb. Potřeb, které já jako učitel, snažící se neškodit, si ani neumím představit.
Poste restante
Diky za konstruktivni diskusi.
Ono k tomu zastaveni technickeho pokroku nbetreba nejake singularity v podobe asteroidu, ci silence, ktery unesl atomovou ponorku. Na to si tahle civilizace staci sama - kdyz se podivate, tak EU nedal za minimalne poslednich 30 let svetu zadny zasadni technologicky prulom.
Dale: Ja nepresentuji, ze dojde v blizke budoucnosti k nejake apokalypse, ale powerdown civilizace je proste v tuto chvili sazka na jistotu s temi dusledky, co jsem popsal. Ze nebudou auta a letadla? Ze bude 90 procent lidi delat rukama? To preci neni apokalypsa. Apokalypsa nastane, pokud se s tou unitarni novou situaci nedokaze mainstream populace vyrovna, a pak bude opravdu zle. Zkuste prosim vychazet z reality, ze za vse okolo sebe vdecime vhodnym prirodnim podminkam, a fosilnim zdrojum. - to umoznilo, ze stale vetsi cast populace se do jisteho okamziku mohla venovat technologickemu rozvoji. Bohuzel, euroatlanticka civilizace prekrocila jiz v minulosti svuj rubilon, a misto upevnovani konkurenceschopnosti a zvysovani technologickeho naskoku se vrhla na budovani socialniho a posleze byrokratickeho statu, coz by se ji seredne vymstilo i v situaci, kdyby primarnich energetickych zdroju byl dostatek.
Jinak co se tyce te vize budoucnosti, tak k tomuto jsem dosel nejenom ja, ale spise spoustu vedcu a inzenyru, ja jsem si udela dukaz pro sebe tzv. prulomovou analyzou, kde vstupnimi parametry bylo napriklad ERoEI, ekonomicky rust, demograficky trend, postupujici klimaticka zmnena, a princip financniho systemu - je jich mnohem vice, ale tohle jsou ty zakladni.
Pokracovani:
Problem je, ze tri rozhodujici parametry, to jest snizujici se dostupnost energii, klimaticka zmena a na tuto navazane vyssi energeticke a monetarni vstupy do zemedelstvi, nepriznivy demograficky vyvoj a ztrata konkurenceschopnosti euroatlanticke civilizace na sebe pusobi navzajem se ovlivnujicimi pozitivnimi zpetnymi vazbami, ktere povedou k tomu, ze k masivnimu prechodu na alternativni zdroje proste nemuze dojit. Dalsim vstupem je mimo jine i princip parlamentni demokracie, ktery masivnimu rozvoji alternativnich zdroju rozhodne zabrani. Pokud neverite, tak si sam odpovezte na otazku, jestli je politicky pruchodne, aby napriklad duchody klesaly rychleji, nez HDP, a to je nezbytny predpoklad pri prechodu na alternativy, pac na tento prechod musite vytvorit zdroje - velmi mnoho zdroju, pro stabilitu financi musite mit minimalne vyrovnane rozpocty, a do toho prudce narusta procento populace v postproduktivnim veku.
Pro Vasi predstavu: Svet spotrebovava 85 mil barelu ropy denne. Barel ropy ma energii 6200 MJ, cili 1,72 MWh. Pokud rekneme, ze na tehle planete do ctyriceti let nahradime ropu jadernymi elektrarnami, a vic casu nemame, Tak pri prumerne velikosti 1GWe/blok a casova vyuzitelnost JE je 90 procent, tak bychom tech bloku potrebovali 6800, coz znamena, ze na tehle planete by po dobu 40 let musely byt uvaden do provozu po dobu 40 let tri reaktory TYDNE. pro nahradu za plyn dalsi dva, a pro uhli take. Odpovezte si sam na otazku, zda je toto realisticke.
poste restante
bod 3
Jiste ze znam. Urcita energeticka hustota generuje partikularni uroven spolecnosti. Problem je, ze vy nedokazete rozpoznat, co k zivotu potrebujete, a co nikoli. Notebook ani balena voda ani leky proti AIDS nepatri mezi primarni zivotni potreby, takze argumentovat temito je zcestne. Naproti tomu jidlo, vodu, teplo a strechu nad hlavou budete potrebovat vzdy. Pokud budou lide chudsi, a to jako ze budou, dojde k redukci uspokolovanych potreb, a pokud zhruba dokazeme predikovat mnozstvi disponibilnich energetickych zdroju a velikost populace, tak se muzeme z minulosti poucit, jake potreby to vyvola. Pokud VERITE v nejaky zasadni technologicky prulom, tak se od racionalnich uvah posouvat na tenky led ideologie a viry, kde technologicky prulom je na stejne urovni jako spaseni duse, a Technomesias je na urovni Jezise.
Ze dokazeme to mnozstvi disponibilni energie v budoucnu urcit, tak na to vemte jed. Krivka spotreby enbergii sleduje s urcitou casovou konstantou cca 40 let krivku objevu, a napriklad v soucasnosti drtiva vetsina spotrebovavane ropy byla objevenba pred rokem 1972.
Úkolem učitele je "být v obraze" a postarat se, aby školní vzdělávací program na budoucí potřeby pamatoval. Jinak bude škodit.
Vl.Václavík
Ukazuje se, že učitelé naprosto zklamali důvěru, kterou jim projevilo MŠMT tím, že jim svěřilo zodpovědný úkol vypracovat ŠVP, pamatující na budoucí potřeby našich dětí. Místo kvalitního materiálu stvořili učitelé v drtivé většině zcela nepoužitelný paskvil, který bude škodit budoucím generacím minimálně do doby, než dojde k vyčerpání fosilních paliv.
Anonym
Ja Vam na sebe musim neco prasknout. Nekdy pred 7 lety jsem dostal od reditele NUOV nabidku, abych participoval na RVP. nikoli SKOLNICH, ale RAMCOVYCH vzdelavacich programech pro odborne skolstvi. Kdyz se mi po letech ten paskvil dostal do rukou, byl jsem rad, ze jsem se na te zhovadilosti nepodilel. Podobu SVP urcuje v drtive mire RVP, a tady maji ucitele svazane ruce. Jsou v obdobne pozici, jako jeden ze tri bratru, ktere zajali lidozrouti, z jednoho z bratru nechal nacelnik udelat peceni, z druheho gulas, a tretiho se zeptal, jestli na uvitanou chce gulas nebo peceni.
Anonym
Ja Vam na sebe musim neco prasknout. Nekdy pred 7 lety jsem dostal od reditele NUOV nabidku, abych participoval na RVP. nikoli SKOLNICH, ale RAMCOVYCH vzdelavacich programech pro odborne skolstvi. Kdyz se mi po letech ten paskvil dostal do rukou, byl jsem rad, ze jsem se na te zhovadilosti nepodilel. Podobu SVP urcuje v drtive mire RVP, a tady maji ucitele svazane ruce. Jsou v obdobne pozici, jako jeden ze tri bratru, ktere zajali lidozrouti, z jednoho z bratru nechal nacelnik udelat peceni, z druheho gulas, a tretiho se zeptal, jestli na uvitanou chce gulas nebo peceni.
pro Anonymní z 13.10. 12:46
Sice nevím, na koho reaguji, ale poznámka o zklamané důvěře je fantastická. Na jejím konci nebyl smajlík, takže ji nebudu považovat za vtip, ale za vážně míněnou.
V takovém případě mám pro autora této myšlenky zcela vážně míněnou nabídku: Váš přístup k problematice ŠVP ve mně vzbudil důvěru. Protože vím o škole, kde se doposud s jeho tvorbou zcela nesrovnali, navrhuji Vám, aby jste ve svém volném čase a zadarmo vytvořil pro tuto školu její ŠVP. Přepokládám, že Vaše profesní čest Vám nedovolí vyrobit paskvil, který by nevydržel v platnosti alespoň 20 let. Do té doby totiž přijde MŠMT s jinou všespasitelnou reformou, kterou školám zcela bez koncepce, vazeb a znalosti souvislostí nanutí. Nemusíme ani čekat na vyčerpání fosilních paliv.
P.S.: Nejde o moji školu. My jsme hotovi - se skřípěním zubů, ale hotovi. Teď už si jenom počkáme, až nám soudruzi z ČŠI řeknou, kde jsme udělali chyby. ;-)
omlouvám se ostatním čtenářům a diskutujícím za OT.
parabellum:
Je symbolické, že když se v TV a politických debatách mluví o "zdrojích", mají všichni na mysli prachy. Jakoby zapomněli, že tu finanční hodnotu musí podpírat nějaká reálná hodnota vyrobeného produktu a vynaložené práce. Nepoučili se ani z prasklé bubliny v IT průmyslu, když vybouchly dot-comové firmy. Nepoučili se ani z té poslední krize, kdy praskly v USA úvěry.
Takže já souhlasím, že za současného stavu ekonomiky a především politiky západních zemí je nepravděpodobná změna kursu k opravdu realistickému a reálnému "trvale udržitelnému rozvoji".
Připočítám-li vzrůstající sílu Asie, nutné otřesy v arabském světě, až jednou dojde jejich ropa a možnost, že i Afrika se dá jednou na pochod, pak zítřky růžově nevidím.
Stejně tak powerdown civilizace považuji i já za vcelku realistický scénář. A jak jste správně napsal, prozatím věřím a doufám, že se nám (lidstvu) podaří v dohledné době zvládnout termojadernou fůzi, což by mohlo problém energie částečně řešit. Nic to ovšem nemění na nevyhnutelném vyčerpání ostatních fosilních zdrojů (břidlice nebřidlice - narážím na článek z včerejšího večera o nových zdrojích v USA).
Docent Mrázek před časem popsal koncept vodíkového hospodářství - motory na vodík, palivové články atd. Věřím, že kdyby se chtělo věnovat jen desetinu prostředků utracených na rozvoj "benzínového automobilismu" tímto směrem, máme dnes již použitelné technologie.
Tolik, pokud se týká alternativních zdrojů, protože za alternativu nepovažuji solární a větrné elektrárny - o tom ať básní zelení i modrozelení.
Jiná věc je, jestli máme přijmout Vámi nastolenou vizi jako nevyhnutelnou a začít se připravovat na "postfosilní společnost" a nebo jestli nemáme přesto všechno zkusit vydolovat z možností technologického rozvoje jiné alternativy budoucnosti. K tomu ovšem budeme potřebovat mládež vzdělanou a znalou - nejlépe připravenou z našich škol. :-))
Osobní názor: Připravit se na obojí. Synátor dělá matematické olympiády a současně ho nutíme ke sportu, protože fyzická zdatnost se hodí vždy. V okolí bohužel není žádný klub karate, tak děti školím alespoň základům krav maga a samba, které znám sám. Jen je mi líto, že v našich lesích nemohu lovit zvěř do oka. Tak jsme si alespoň o prázdninách zastříleli z luku.
Prostě: "Důvěřuj v Alláha, ale velblouda si přivaž"
Poste restante
Ale ja jsem Vam preci dokazal na prikladu jaderne energie, ze prechod na alternativni zdroj je proste neuskutecnitelny a vite proc???? proste proto, PROTOZE TO STOJI CAS A ENERGII, a my nemame ani jedno ani druhe.
Predpokladejme, ze termojaderna fuze v tomto okamziku funguje, a je plne pripravena k operacnimu nasazeni. Dal plati to, co jsem popsal pro jadermou energii. Problem neni technickeho, ale kvantitativniho razu. Mimochodem, uz ted se vi, ze termojaderna fuze je hromadne neaplikovatelna v dusledku nedostatku helia, ktere je potreba k dosazeni supravodivosti elmag obvodu TOKAMAKu. Dovede si predstavit, ze bychom dokazali navysit produkci helia dejme tomu na tisicinasobek?
Ony zdroje nejsou pouze to, co se vyrobi a vytvori, ale co nam zadarmo poskytne priroda. A s tou euroatlantickou ekonomikou je to jednoduche a prostinke. Nevim, jak si nekdo muze muze myslet, ze Evropan ci emerycan sere desetkrat kvalitnejsi hovna, nez Cinan nebo Ind - a pokud tak necini, neni udrzitelne, aby za stejnou praci dostaval desetkrat ci vice penez - nakonec, s tim si kapitalove toky poradily, a jdou v gradientu ceny pracovni sily.
Ad Vodikove technologie: Docent Mrazek je laboratorni myspulin, a jasne dokazuje, jake kreatury tady delaji vedu. Nevyrabi se nahodou vodik prumyslove ze zemniho plynu? To tomu prescentovi asi uniklo ze?
Na palivove clanky je potreba platina, a opet nelze predpokladat, ze produkci teto dejme tomu skrome ztisicinasobime, abychom udrzeli v provozu jedno procento soucasneho automobiloveho parku.
Ropne bridlice je uplne out, pac tam je ERoEI v nejlepsim pripade 1.5, pricemz na tu produkci spotrebujete napriklad plyn a dostanete neco jako asfalt.
Jinak nerozumim, jak se o ten rozvoj alternativ chcete pokouset. Tim, ze v tento budete nektiticky VERIT? Vzdelana mladez v evropske podobe predstavuje konglomerat lidi, kteri nemaji jinou kompetenci, nez MIT OCEKAVANI. Nerozumim, jak chcete vzdelanim bojovat proti problemu, ktery jiz nastal. Jinak postfosilni spolecnost je proste realita, at uz v jakekoli podobe.
ROFL :) Tam kde hy, tam kde hy, kde hynuli vlci, tam kde hy, tam kde hy, kde hynuli vlci, tam kde hy, tam kde hynuli sobi, parabellum se přizpůsobí.
Mám k tomu jen jedno: jděte do nekonečníku i s postfosilní společností, euroatlantickou aliancí, sladkým tajemstvím a běžte kandidovat za zelené, hlavně už proboha běžte.
A pobavil mě hlavně výrok, že dnes nikdo na školách nerozumí podstatě funkce počítačů. Jestli někdo nerozumí oblasti, kterou se informatika mimo jiné zabývá (tím myslím vás), za to já nemůžu, ale jestli vás zajímá, jak vzniká počítač jako konečný sekvenční automat od technologického návrhu, přes součástky, logiku, návrh tišťáku a realizaci, tak já vám to vysvětlím. Pakliže budete chtít vyškolit z nízkoúrovnových programovacích jazyků těchto sekvenčních automatů, třeba i ASM 86 - jsem ochoten si najít i čas, abych vám vysvětlit detailně činnost počítače IBM-PC kompatibilního na logické a systémové úrovni, stejně jako vámi zavrhovaných vyšších jazyků PASCAL, C++, Java, popřípadě pokud byste si chtěl spíchnout vlastní ASIC přes vlastní návrh ve vybraném hradlovém poli, zastavte se, všechno vám ukážu a vysvětlím. Možná budete překvapený. Hlavně nevykládejte, že to dnes nikdo neumí a že se to nikdo na školách neučí - a že to neumí naši žáci. Čemu nerozumíte, o tom laskavě pomlčte a už se proboha vzpamatujte.
Jenda
On nekdo dnes umi postavit pocitac? Nemyslim z komponent, ale z prvku, s jejichz funkci je dokonale obeznamen - tak to chapu ja. Ja psal sve prvni pocitacove progeramy nekdy v roce 1981, v dobe, kdy PC jeste nevyrostlo z detskych plenek- takze na mne hazet ramena nemusite - to jest v dobe, kdy specielne vy jste vyrvaval, ze kybernetika je burzoazni paveda, ale klidne o sobe prohlasim, ze pocitacum nerozumim. Pocitacum rozumi pan Asus nebo pani NVidia, ale Jendove a jejich zacci opravdu ne. Muzete mi rici, kdyz tak pocitacumn rozumite, jak se vyrabi takova nejjednodussi pocitacova komponenta, to jest tlacitko klavesnice? To ze neco umite KONZUMOVAT, neznamena, ze tomu rotumite. Rozumet necemu, znamena to umet VYPRODUKOVAT, a PRODAT a to prosim v ostre globalni konkurenci.
Jenda
Pokud tem pocitacum tak dokonale rozumikte, tak jiste mi muzete ukazat na nektery z produktu, ktery a v porfoliu treba Alzasoft, ktery je Vasi praci.
Jinak kazdej prumernej tretak drive chapal, jak funguje plnici pero, ktere pouzival, ale pochybuji, ze dnes vi, jak funguje hard disk, prestoze jej take pouziva.
BTW - take programovat neumim - jenom jsem v 17 psal programy na optimalizacni ulohy - bylo to zalozene na simplexove metode a metode severozapadniho rohu - jeste ve FORTANu. V te dobe jsem take koketoval se Simulou 67, coz je takova prababicka dnesnich OOP.
Jinak asi neumite z textu vyextrahovat myslenku, pac ja nepsal, ze mam neco proti Napriklad Open Inventoru, ci Visual C++. Ja jenom tvrdim, ze na tomhle civilizace nestoji, prestoze si muzete myslet opak.
Jinak ze nerozumite elementarnim souvislostem je zcela evidentni, a navic
Ad první věta: a o čem jsem tady asi psal ten poslední příspěvek, co? Asi o lentilkách, ne?
Ad druhá věta. No, s někým, kdo mi podsouvá, co jsem říkal v roce 1981 byť o mně vůbec nic neví, se opravdu diskutovat nedá. Hlavně, že to víte přesně. To je úplně skvělé. Dejte si na to pozor, už jste to vůči mě takto udělal v rámci diskuze, ketrou tu vedete i nad jinými příspěvky celkem potřetí.
Zbytek je stále o tom, kvůli čemu jsem vás poslal do nekonečníku.
parabellum:
Nevím, jestli mluvíme o stejném Mrázkovi. Ten můj je již bohužel po smrti a myšpulínem bych jej asi nenazval. Viz. wikipedie:
RNDr. Jiří Mrázek, CSc. (17. dubna 1923 Praha – 14. listopadu 1978 tamtéž) byl český geofyzik, popularizátor přírodních věd a kosmonautiky, šachista a náboženský spisovatel.
Vystudoval fyziku a astronomii na Univerzitě Karlově, zároveň se však věnoval svým četným koníčkům, a to na vysoké úrovni. Byl juniorským mistrem ČSR v šachu, československým rekordmanem v telegrafním klíčování a příjmu a renomovaným amatérem vysílačem (značka OK1GM). Pracoval v Geofyzikálním ústavu ČSAV v Praze a zabýval se geomagnetickými jevy, ionosférou a šířením elektromagnetických vln. V souvislosti s touto činností se v 60. letech podílel na československých projektech na družicích Magion, zabýval se kosmonautikou a stal se jejím televizním a rozhlasovým propagátorem, takže byl velmi populární postavou. Ke konci života těžce onemocněl a prodělal duchovní konverzi, kterou popsal v rozhovorech s V. Holotou; knížka původně vyšla jako samizdat, později v Římě a 1994 v Praze.
J. Mrázek, Kde začíná budoucnost. Praha: Naše vojsko, 1980
J. Mrázek, Taje matematiky. Praha: Práce, 1986
J. Mrázek, Hry s kalkulátory. Praha: SPN, 1986
J. Mrázek – V. Holota, Hovory na nemocničním lůžku. Praha: Zvon, 1994 - 177 s. ISBN 80-7113-112-1
Citováno z „http://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Mr%C3%A1zek“
Ad tokamak - já vím, že má asi nejblíž k smysluplné realizaci, ale pořád to naznamená, že je to jediný použitelný koncept.
Vy prostě předem odmítáte možnost průlomových objevů. Já vím, že od objevu k realizaci je hodně daleko. Ale nechtěl bych být v pozici onoho úředníka patentového úřadu, který navrhoval již v 19. století svůj úřad zrušit, neboť "vše již bylo vynalezeno".
Pro Vás bude moje "víra v pokrok" nejspíš směšná a naivní, ale já pouze objektivně přiznávám, že o budoucnosti mám sice nějaké mlhavé představy, ale ty jsou determinovány současnou úrovní poznání. A studium minulosti mne přesvědčilo, že současníci jen málokdy odhadnou budoucí vývoj.
Tím nechci zavrhnout Vaše závěry. Koneckonců sám jsem učinil velmi podobné. Jen zdůrazňuji velmi vysokou míru nejistoty predikce budoucnosti. (Třeba zítra přistanou ufoni a vyřeší naši diskusi za nás.)
Myslím si, že prohlásit už dnes: postfosilni spolecnost je proste realita, at uz v jakekoli podobe, a na základě tohoto dogmatu začít učit naše žactvo praktickým aplikacím trojhonného hospodářství a vykašlat se na matematiku, by bylo stejně krátkozraké a nesmyslné, jako ignorovat příznaky počínajících změn. (Pročež mi vadí Klaus a jiní odmítači globálního oteplování, které mohu i já sám za svůj krátký život pozorovat.) Prozatím tedy učím žáky to, co sám umím, a doufám přitom, že něco z toho se jim bude hodit. To ať už si rozhodnou oni sami. Že se k tomu snažím přidat také trochu morálky, etiky a výchovy, za to samozřejmě zasloužím pokárání.
Víte, jedna věc mě na Vás trochu mrzí. Pořád od Vás slyšíme: "tohle děláte, vy, učitelé blbě, tomuhle nerozumíte, tohle nebude nikdo potřebovat..." Tak specifikujte Vy, které znalosti a které (tfujtajbl, nejde mi to přes jazyk) kompetence jsou podle Vás ty důležité, potřebné a správné.
Mně se vize světa, kde děti mých dětí bude zase zabíjet černý kašel a záškrt nezamlouvá. I když by mi to mohlo být šumafuk, protože za mého života již k tomu nejspíš (doufám, snad) nedojde.
Prozatím spíš hledám cesty, jak se tomu vyhnout. Možná zbytečně. Ale sedět a čekat se mi nechce.
P.S.: mladez v evropske podobe predstavuje konglomerat lidi, kteri nemaji jinou kompetenci, nez MIT OCEKAVANI
To je celkem trefné. S Vaším svolením to někdy použiju.
Nekdy pred 7 lety jsem dostal od reditele NUOV nabidku, abych participoval na RVP. nikoli SKOLNICH, ale RAMCOVYCH vzdelavacich programech pro odborne skolstvi.
Vy jeden zatracenej chlape, proc jste to odmítl?! Svojí unikátní koncepcí environmentální výchovy v podmínkách všeobecného nedostatku energetických zdrojů jste mohl posunout české odborné školství o 50 let dopředu!!! Místo toho jste v roce 2002, kdy se amerika těžce zvedala po Usámově knockoutu, marnil čas na ČŠ hádkami s Netušilem :-(
Parabellum, bež, hraj si, tu máš kohouta.
"Sice nevím, na koho reaguji, ale poznámka o zklamané důvěře je fantastická. Na jejím konci nebyl smajlík, takže ji nebudu považovat za vtip, ale za vážně míněnou..."
Já mám pro Vás, Poste Restante,rovněž zcela vážně míněnou nabídku: Vaše sdělení faktu, že s tvorbou ŠVP jste, byť se skřípěním zubů, hotovi, ve mně vzbudilo důvěru. Navrhuji Vám proto, aby jste si ve svém volném čase to Vaše společné veledílo ještě jednou přečetl a zkusil si odpovědět na otázku, zda náhodou není sepsané podobně jako ten slavný recept, podle kterého pejsek s kočičkou vařili dort, který byl sice velkolepý, ale měl tu vadu, že byl nepoživatelný.
P.S.: Soudruhů z ČŠI se už bát nemusíte. Ti Vám maximálně najdou nějakou tu drobnou chybičku v třídní knize. Neproškrtnutou volnou hodinu, chybějící podpis vyučujícího apod. Máte-li u Vás rozumného a důsledného ZŘŠ, vychytáte to ještě před inspekcí :-)
"...za alternativu nepovažuji solární a větrné elektrárny - o tom ať básní zelení i modrozelení.
"
ale, ale, co to slyším poste.pestante, jeden kW dopadající na metr čtvereční zemského povrchu nepovažujete za slušnou alternativu?
Současná účinnost fotovoltaiky je 10 procent, myslíte, že je nemožné dostat se na 80?
Sám nadpis článku je zavádějící – "Jak dlouho budeme psát rukou?" – doufám, že dlouho!
Vedou-li se dnes nějaké diskuse, tak nikoliv o tom, zda učit psát rukou či nikoliv, ale o tom, zda vyučovat písmo psací či tiskací. Argumentem pro výuku tiskacího písma je pak jeho větší čitelnost i poté, co se u člověka vytvoří individuální rukopis. U psacího písma je individuální rukopis mnohdy něčitelný.
Nutno ovšem podotknout, že grafomotorické schopnosti dospělých, vzdělaných Američanů se příliš neliší od schopností neškolených žáků třetí třídy.
Anonym z 19:35
Vite, mozna, ze trosicku problem je v tom, ze ty panely maji malou energetickou navratnost - jinymi slovy, pro vyrobu tech panelu potrebujete skoro stejne energie, jako dokaze ten panely vyrobit po dobu sve zivotnosti.
Poste restante
Nezlobte se, ale ted nevim, zda si ze mne nedelate srandu, nebo nechcete chapat psany text.
Problem neni, jestli se neco podari ci nepodari objevit, ale problem je, ze se to nepodari v kratke dobe ZRE-A-LI-ZO-VAT, a to HRO-MAD-NE. Chapete? Jestli jste si nevsiml. tak prave probiha ekonomicka krize, a podivejte se, co to dela s financnim systemem a statnimi rozpocty. Do toho jsme na vrcholu produkce ropy, a tyhle dve zalezitosti na sebe budou pusobit pozitivnimi zpetnymi vazbami. K cemu asi bude, kdyz nekdo zrejme asi klofanim do klavesnice nebo okusovanim tuzky udela nejaky zasadni technologicky prulom, pokud jej nebudete mit ZA CO a C CEHO realizovat? Jakykoli prechod na alternativy si vyzada energii- hodne energie - a penize - hodne penez a odkud tuto vezmete, kdyz se Vam nebude dostavat na bazalni chod spolecnosti, a penize nejsou uz ted ani na nutne vydaje pokud Vam bude disponibilni energie klesat, a klesat mnozstvi financnich prostredku a mame tu demokracii? Chcete rici, ze se uzavrou privody tepla do nemocnic a skol, a tyto energeticke rezervy se vyuziji pro budovani fuznich elektraren ci ceho dalsiho? A penize se vezmou tak, ze se snizi platy o tretinu a duchody na polovinu?
Pokracovani:
K tem kompetencim: Ja preci nemam na mysli matematiku. Zkusme domyslet, co se bude dit pri klesajicim mnozstvi disponibilni energie, zejmena ropy - v prve rade toto zcela jiste omezi globalni pohyb zbozi ci osob. Naopak to posili roli mistnich producentu - ve svetle tohoto se jevi koncepce, kdy i tomu poslednimu zackovi je vtloukana potreba znalosti nekolika cizich jazyku jako zcestna. Dale vzroste vyznam remeslnych dovednosti a schopnosti samozasobitelstvi, pac prestane plytvani vecmi stylem "Pouzij a zahod" - coz zase prikre koliduje s nahrazenim vyuky techto kompetenci ICT - a netvrdte mi, ze k tomu nedoslo. - proste at chcete nebo ne, tak pocitacem se dnes nezivi vsichni, a to jsme na materialnim civilizacnim vrcholu, a ekonomiky spotrebovavaji vice, nez produkuji. Kdyby navic mel stat hospodarit s vyrovnanymi rozpocty, tak ta ICT business bude jeste dramaticky nizsi.
A jeste k tomu svetu s cernym kaslem a zaskrtem: Vite, mnohem horsi bude, kdyz se ty deti budou v budoucnu zabijet mezi sebou - protoze v soucasne dobe je ten system ve skolstvi nastaven tak, ze zaky uci MIT OCEKAVANI. Pokud po vsech zacich budete chtit, aby znali cizi jazyky, tak jim rikate, ze pro kazdeho z nich je rezervovane misto diplomata, nebo alespon managera nadnarodni firmy, a obdobne je to s ICT. Naopak, setkal jsem se s pripadem, kdy desetileta slecna - byvaleho kolegy dcera nevedela, kdo je hornik, a to prosim byla z Bustehradu, kde byvale kladenske doly mela za humny. Kdyz se vratim k tomu ocekavani, tak pokud toto nebude naplneno, tak to zcela jiste povede k radikalizaci spolecnosti, s fatalnimi dusledky.
Jeste anonym a RVP
Uplne stejne, jako mate svazane ruce se SVP, stejne tak to bylo s RVP. Pac tam se chtelo, aby experti z praxe definovali, jak ma vypadat absolvent - nicmene se neuvazovaly kategorie jako kreativita, samostatne a tvurci mysleni, ale kategorie typu znalost vypoctu prosteho nosniku, znalost rovnovazneho diagramu Zelezo-Uhlik, apod. Proto to dopadlo, jak to dopadlo. I ta podoba RVP byla dana predem.
parabellum:
Myslím, že dneska jsme ve vzájemné shodě větší než obvykle. Až je mi to podezřelé. Dost možná, že jsme byli i dříve, jen jsme si to při tom dohadování zapomněli říct. ;-)
Číst psaný text snad ještě umím. Jenom nevím, proč automaticky předpokládáte vysoké náklady na realizaci. Průlomovost by přece měla spočívat i v tom, že realizace by byla levná. Je dost obtížné vymyslet vhodný příklad, když vařím z vody něco, o čem ani nevím, že by mohlo existovat.
Ale zkusím to.
Co třeba nějaká šikovná genetická modifikace, která nám přinutí třeba (z reklamy populární) Ecoly (Escherichia coli), aby vyráběly "něco jako naftu". Případné úpravy motorů by byly samozřejmě za babku. Vysloveně si vymýšlím, ale podobnou sci-fi jsem kdysi četl.
Rozumějte, já vím, že je to fabulace, vycucaná z prstu. A je mi jasné, že minimálně náš zparchantělý přístup k dalším neobnovitelným zdrojům to neřeší. O spotřební společnosti financované na dluh nemluvě.
Současnou finanční krizi v tomto smyslu chápu jako lokální problém západní civilizace. Číňani mají zatím prachů dost a Američani si od nich rádi půjčí. Jestli budou ještě někdy schopni vrátit, to je jiná.
Prostě dnes nemám problém souhlasit s většinou Vašich závěrů. Jenom si nechávám prostor pro jiskřičku naděje pro sebe a své potomky, kterou si odůvodňuji tím, že budoucnost je vždycky nejistá. A může být tedy občas nejistá i v pozitivním směru.
K té očekáváním naplněné mládeži:
Souhlas. Je to vlastně ještě horší, než píšete, protože dnešní adolescenti si nárokují stejné požitky jako mají jejich rodiče po dvacetileté praxi. Při souběžném úpadku základního vzdělání a masifikaci vysokoškolského vzdělání. Oni si neuvědomují, že maturita jejich otců měla zcela jinou hodnotu a byla navíc podložena výrazně hlubšími znalostmi. O VŠ titulech platí totéž. Prostě mám titul bakaláře, tak přece musím mít plat nejmíň třicet litrů a za míň dělat nebudu. (Zatím, dokud kapesné dá taťka a mamka vypere.) Ale to je spíš náš lokální problém v ČR. Američani jsou už na barmanky s titulem ze sociologie, či dějin umění zvyklí.
Anonymní z 19.35:
parabellum už v podstatě odpověděl za mne. Jsem založením ochránce přírody. (Stříbrnou medaili Brontosaura z dob SSM bych možná ještě našel někde v šuplíku.) Ale současné alternativní zdroje jsou spíše zdroje doplňkové. Až budete mít k dispozici technologii, která fotovoltaikou nahradí běžnou jadernou elektrárnu za srovnatelné náklady, pak bude mít cenu bavit se o alternativách. Já to jenom přivítám.
A nezkoušejte na mně úvahy o úsporách.
Poste Restante
Vite, co se tyce oil business je potreba mit cich na niance. Podobnou zpravu jsem take zachytil, a v zapeti jsem zaregistroval cosi o tom, ze ten vyzkum financuje Exxon-Mobil. Pokud vite, kdo to je, a jake je postaveni teto firmy, a kdyz posleze zjistite, ze stejni lide stoji za globalnimi medialnimi agenturami, ktere produkuji pres 90 procent svetovych zprav, tak si date dohromady souvislosti. Management Exxonu neni od toho, aby resil energeticke problemy lidstva, ale aby drzel nahore ceny akcii - jinymi slovy, to, co jste cetl, je medialni PR propaganda.
Jeste k te uloze vzdelavani. Vite, za tu hypotecni krizi nemuze primarne management tech bank, ale stovky tisic dementnich klientu, kteri byli emeryckymi skolami vychovavani k presvedceni, ze jsou dobri, a ze na to maji. Rodice tech emerycanu meli nejvyssi produktivitu prace, a nejvyssi uspory - emerycka produktivita prace vyletla oknem, a emerycani ve snaze si udrzet zivotni standard maji nejvetsi dluhy. Uz ted je jasne, ze koncept ekonomiky zalozene na sluzbach je mozny pouze v situaci, kdy ta zeme drzi v ekonomickem - neokolonialnim podruci nekolik dalsich zemi, nebo za cenu zadluzovani. V CR se snazi okopirovat od tech zapadnich vzoru kdejakou sprostost, a koncept ekonomiky sluzeb mezi tyto proste patri.
Stříbrnou medailí Brontosaura z dob SSM mě tedy neohromíte. Leda snad, kdyby jste k ní měl ještě děkovný dopis od Milouše Jakeše za vyčištění potoka...
Pokracovani:
Financni krize je vyustenim dlouhodobych problemu, na ktere bylo zadelano uz nekdy na zacatku druheho Reaganova funkcniho obdobi, kdy se zacaly z USA vyvazet investice, a zacala tam zanikat mista v prumyslu, kde se vytvari primarni mzda. Zaroven zacalo dochazet ke schodku obchodni bilance, takze USA se zacaly zadluzovat v zahranici. Jednoho krasnyho dne emerycani vyhlasej statni bankrot, preklasifikuji dolary na tapety, a bude spousta lidi, kteri by se s nimi radi setkali v tmave ulicce. No, a komu se to nebude libit, bude prohlasen za teroristu a bude se mu vyhrozovat vystrelenim velkych raket nebo shozenim ruznych veci z letadel.
Jinak to, co pisete, o tom pise Vaclav Cilek v knize -Dychat s ptaky- na strane 196 - doporucuji k pozornosti.
Jinak jeste jestli se ptate, co maji udelat ucitele, tak v prve rade zalozit profesni komoru, a nakopat vsechny ty skodlive zivocichy, pocinaje VUP, NUOV, UIV a CSI konce, nahazet do Vltavy polovinu osazenstva Karmelitske do Vltavy, a vzit vzdelavani do svych rukou a nest za to odpovednost.
sakra, Parabellum, jdi už chrápat! Než jsem napsal odpověď pro poste.restante, tak jsi my jí odsunul. Tady není ICQ! :-)
Anonymní z 19:25
>Navrhuji Vám proto, aby jste si ve svém volném čase to Vaše společné veledílo ještě jednou přečetl a zkusil si odpovědět na otázku, zda náhodou není sepsané podobně jako ten slavný recept, podle kterého pejsek s kočičkou vařili dort, který byl sice velkolepý, ale měl tu vadu, že byl nepoživatelný.
Tak předně je fajn, že jste po mně nechtěl, abych případně toto veledílo přepisoval. Myslím, že zadarmo už jsem tomuto paskvilu věnoval času až dost.
Sepsané je v rámci možností se snahou o smysluplnost obsahu, když už to nešlo u formy.
K tomu, abychom se s kolegy dokázali zamyslet nad obsahem učiva, nepotřebujeme ŠVP. Pracujeme nad ním trvale a průběžně. Naše předmětové komise fungují.
ŠVP je paskvil už jenom kvůli jazyku a povinným výrazům, kterými musel být sepsán. Chápu, že mohly být školy, kterým byl ku prospěchu. Ale diskuse s naprostou většinou kantorů mne utvrdily v přesvědčení, že jeho hlavní "přínos" byl pouze v procvičování mlácení prázdné slámy za cenu nesmírných ztrát času a nervů.
Heleďte já proti RVP a ŠVP v zásadě nic nemám, pokud by šlo o doporučený koncept ze strany MŠMT. Ať je volitelný třeba jako program Obecná škola pro ZŠ. Ať prokáže svou kvalitu a životaschopnost v konkurenci s těmi zastaralými a hloupými osnovami bez kompetencí. Pak na něj budou všichni houfně přecházet a zralá na zrušení bude každá škola, která ho nemá. Ale direktivně nanutit a pak mít ještě hemzy, že to většina učitelstva pojala pouze formálně a jako nutné zlo? Mohli snad organizátoři této legrace očekávat něco jiného?
Prej: "učitelé zklamali důvěru, kterou jim dalo MŠMT". :-)))
Nechme stranou, že o tu "důvěru" nikdo nestál. Jen se velmi krátce zamysleme nad důvěrou učitelstva v MŠMT a jím zřizované instituce.
Dixit.
Ad ČŠI:
Nevím, že bych psal o tom, že se jí bojím. Ale že se jim bude muset něco na našich dokumentech nelíbit, to je snad jasné. Jsou za to placeni, ne?
Anonymní z 13. říjen 2009 22:49:
Stříbrnou medailí Brontosaura z dob SSM mě tedy neohromíte. Leda snad, kdyby jste k ní měl ještě děkovný dopis od Milouše Jakeše za vyčištění potoka...
Mno my opravdu pár potoků vyčistili, pár set tisíc stromků vysadili, pár brigád při sečení technikou nedostupných luk udělali, pár krmelců v zimě naplnili atd..
Jednak nás to bavilo, jednak jsme měli pocit, že děláme něco smysluplného a taky pár z těch brigád - třeba výsadba stromků a čištění lesa - bylo placených, takže jsme si vydělali na pořádání nějakých svých akcí, výlety, vstupenky na Blue efekty, Pražský výběr a tak.
Ale hlavně jsme o tom všem poslali včas hlášení nahoru - to se tenkrát muselo, víme? To že nás pak někdo ocenil, to byla jen třešinka.
No a co vy?
Ale hlavně: No a co dnešní mládež?
Jinak jeste jestli se ptate, co maji udelat ucitele, tak v prve rade zalozit profesni komoru, a nakopat vsechny ty skodlive zivocichy, pocinaje VUP, NUOV, UIV a CSI konce, nahazet do Vltavy polovinu osazenstva Karmelitske do Vltavy, a vzit vzdelavani do svych rukou a nest za to odpovednost.
Amen, pravím.
Snad si vzpomenete, že patřím k těm, kdo po pedagogické profesní komoře hulákají již nějakou tu dobu. (Občas se pokouším připojit k nějaké té vznikající aktivitě, ale zatím nula.)
Jinak, ta zmínka o E.coli byla ze sci-fi povídky. Autora si teď nevzpomenu.
No a co vy?
Ale hlavně: No a co dnešní mládež?
Já stromky nesázím, louky neseču a koryta nečistím. Lezu na komíny nebo píšu sprejem na rybářské lodě No Fish No Future.
Okomentovat