Dagmar Kocichová: Výsledky soutěže o nejlepší výukový materiál ORIGIN

úterý 6. ledna 2009 ·

V Moravskoslezském kraji jsou aktivní a kreativní učitelé, kteří nejen učí inovativně a moderně, ale sami si výukové materiály tvoří. Finále soutěže ORIGIN – soutěže o nejlepší elektronický výukový materiál z autorské dílny učitele – toho bylo důkazem.

Organizátor soutěže, Gymnázium Hladnov, Slezská Ostrava, ve spolupráci s KVIC, Nový Jičín, si kladl za cíl oslovit tvůrčí učitele všech ZŠ a SŠ v Moravskoslezském kraji, umožnit jim prezentovat své výukové materiály i metody a formy využití ve výuce a porovnat je, jako i své prezentační schopnosti, s kolegy z jiných škol. Záštitu nad soutěží si vzala Jednota školských informatiků (JSI).

Finále se konalo 12. prosince 2008 v multimediální učebně Gymnázia Hladnov. V nezávislé porotě byl zastoupen KVIC, Nový Jičín, Mgr. Blankou Kozákovou, KÚ MSK Mgr. Jitkou Halfarovou, ICeMSK (Informační centrum Moravskoslezského kraje) ředitelem Mendelova gymnázia z Opavy Mgr. Petrem Pavlíčkem, a JSI redaktorem portálu Česká škola Jankem Wagnerem. Porotě předsedal Ing. Milan Hausner, ředitel ZŠ Lupáčova, Praha, mezinárodně uznávaný odborník na výukové objekty.

Během patnácti minut představil každý finalista výukový materiál, předvedl jeho metodické využití a odpověděl na případné dotazy poroty.

Kritéria hodnocení byla jednoznačně dána propozicemi při vyhlášení soutěže 15. září 2008. Vzhledem k tomu, že výukové objekty nebyly tematicky, rozsahově ani softwarově omezeny a jedním z kritérií hodnocení byla i prezentační schopnost soutěžících, neměla porota lehkou práci. Nakonec se rozhodla udělit výjimečně i

4. místo, a to Mgr. Tomáši Kopcovi, PrimMat, Soukromá střední škola podnikatelská, Frýdek-Místek, za přínos v tvorbě otevřených výukových objektů a vytvoření obsáhlého elektronického materiálu „Prezentace příkladů v matematice“.

3. místo zaslouženě patří Mgr. Jana Pastuchové, Gymnázium Bohumín, za „Les – výukový matriál pro primu“,

2. místo Mgr. Ivě Skybové, Gymnázium Hladnov, Slezská Ostrava, za výukové objekty „Variace. Permutace. Kombinace“.

Vítězem soutěže je Mgr. Martin Vonášek, Gymnázium Hladnov, Slezská Ostrava, za výukový materiál „Sjednocení Itálie a Německa“, který si odnesl i Cenu diváka.

Pořadí ostatních soutěžících nebylo určeno.

Všichni soutěžící obdrželi drobné upomínkové předměty a vítězové si odnesli hodnotné ceny díky sponzorským darům firem: AV media a.s., BSP multimedia, s.r.o., Dosli, Google, KVIC Nový Jičín, KÚ MSK, Microsoft, Profimedia, s.r.o., a Terasoft, a.s.

Hostem a garantem soutěže byla PhDr. Jaroslava Wenigerová, bývalá náměstkyně hejtmana Moravskoslezského kraje. Po zhlédnutí vystoupení prezentujících vyjádřila překvapení nad úrovní soutěžních výukových materiálů.

V čem spatřují přínos soutěže pro pedagogickou praxi někteří hosté?

Ve vzájemné informovanosti autorů, možnostech porovnání produktů, výměně zkušeností v oblasti tvorby a využití vzdělávacích objektů“, řekl RNDr. Martin Malčík Ph.D., proděkan pro rozvoj z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity a ředitel Metodického a evaluačního centra OU.

Mgr. Libor Olbrich, zástupce ředitelky, PrimMat – Soukromá střední škola podnikatelská, Frýdek-Místek, má jasno: „Jednoduše řečeno: ve výměně zkušeností. Je velmi cenné vidět, jak dělá někdo někde jinde – a až tak nezáleží, jak dobře – prostě vidím realizaci nápadu a třeba mne napadne jak na to líp. To není případ této soutěže – práce tady byly fakt dobré a inspirující, ale chci říct, že přínosem by byly i slabší práce. Také motivace učitelů – mnoho učitelů něco dělá, tak jim dejme příležitost se ukázat, prezentovat práci před širším publikem. Dále pomoc žákům – soutěže se účastnili aktivní učitelé, ti se setkali s dalšími aktivními učiteli a načerpali inspiraci, kterou využijí v hodinách. Vše se točí kolem jednoho – výměna zkušeností mezi aktivními a aktivizace dalších, a to vše je jen přínosem pro naše žáky.

Jak vnímá soutěž finalista Mgr. Ivo Novák, Střední škola, Havířov-Šumbark? „Soutěže tohoto typu jsou velmi důležité, zejména z hlediska vzájemného srovnávání prací soutěžících pedagogů. Soutěžní práce totiž odrážejí mnohaleté zkušenosti ve způsobu předávání učiva žákům a poskytují mnoho inspirativně pojatých zpracování z dílny učitele. Ve světle současného trendu způsobu výuky tyto soutěže dokazují, že tvorba elektronických výukových materiálů s cílem, aby výuka byla pro žáka zajímavější, dostupnější a ve výsledku efektivnější než dosud, je zájmem stále většího počtu učitelů“.

V čem vidí přínos soutěže její vítěz?

„Soutěž ORIGIN zaměřená na využití ICT ve výuce různých předmětů na různých typech škol umožňuje nejen prezentovat vlastní práce a názory, ale hlavně vytvářet prostor pro systematickou spolupráci jak jednotlivých učitelů tak celých škol. Vedle samotné soutěžní náplně dochází k předávání velkého spektra zkušeností a poznatků a rozvíjení možných koncepcí stylů výuky a jejich propojování v praxi.
V osobní rovině je soutěž výrazným motivem pro další tvorbu výukových objektů za použití technologií ICT ve výuce.

Soutěž nabízí velké množství konkrétních praktických poznatků, které mohu aplikovat i ve vlastních hodinách dějepisu, přesto, že se jedná o poznatky z řady dalších oborů, jakými je například matematika apod. V obecné rovině je soutěž motivujícím momentem a porovnáním vlastních koncepcí a nápadu s ostatními.

ORIGIN je dobře zacílenou soutěží, která potřebuje další ročníky pro konkrétnější specifikování užití jednotlivých typů ICT ve výuce, rozšiřování prostoru pro hledání výukových koncepcí a v neposlední řadě pro vytváření atmosféry spolupráce a předávání zkušeností mezi učiteli.“

Předseda poroty Ing. Milan Hausner na závěr zdůraznil: „Mnohé soutěžní výukové materiály mají takovou úroveň, že s přehledem mohou konkurovat objektům z evropského portálu LRE“. A to od zástupce ČR v bruselské skupině odborníků na metody rozvoje využití interaktivních tabulí a ICT ve výuce IWB (Interactive WhiteBoards) obzvlášť potěší.

A tohle byla pochvalná tečka na závěr nejen pro všechny finalisty soutěže, ale i pro její organizátory.

Pro vás, které tahle problematika zajímá, jsou připraveny ke stažení všechny výukové objekty finalistů na stránkách www.hladnov.cz nebo na www.veskole.cz.

Soutěžní práce



Dagmar Kocichová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.