Ve svém příspěvku se pokusím reagovat na články týkající se ICT ve standardizaci profesní činnosti učitele. Jako dlouholetý učitel předmětu IVT, který poskytuje IT podporu svým kolegům, to vidím z praktického hlediska.
Zažil jsem obojí, tj. dobu bez počítačů (90-tá léta minulého století), tak dobu počítačovou, tj. současnost (zatím jsem ve škole vydržel). Díky podpoře Kraje Vysočina (ne státu, ten nám nedal skoro nic) má každý učitel v naší škole svůj notebook a všechny učebny jsou vybaveny dataprojektory. Mohu tedy srovnávat.
Učitel bez IT technologií
Na začátek zavzpomínám, jak probíhala výuka před 15-ti lety.
Učitel znal dobře látku, pro výklad hojně využíval učebnici, nástěnné obrazy a další pomůcky. Žáci do sešitu zpracovávali referáty na faktická témata. Písemky si učitel napsal rukou a namnožil na kopírce, případně otázky diktoval při jejich zadávání žákům. Žáci byli zvyklí pracovat s učebnicí (uměli většinou dobře číst) a psát si poznámky. Dominantním zdrojem vědomostí pro ně byl výklad učitele, dále to byly učebnice a sešit, doplňkovým zdrojem pak další tištěné materiály (atlasy apod.).
Učitel s IT technologiemi
Jak vypadá výuka nyní?
Učitel stále zná dobře látku, používá učebnice, nástěnné obrazy a další pomůcky. Většina žáků stále používá sešit pro své poznámky. Nejsou tolik zvyklí pracovat s učebnicí (neumí dobře číst) a psát si podrobné poznámky, stejně vše najdou na webu. Jako zdroj vědomostí soupeří výklad učitele, učebnice a webové encyklopedie a další méně kvalitní zdroje (žáci neumí posoudit kvalitu informací).
Zatím to vypadá, že se situace spíše zhoršila. Dávat referát na faktická témata (život K. Čapka) není možné, pro zkušeného Googlistu je to 10 písmen při hledání, Ctrl+A, Ctrl+C, Alt+Tab, Ctrl+V, Ctrl+P, Enter a hotovo.
Učitel, který využívá IT technologie, však má ještě jiné možnosti (výběr):
-
Může si připravit vlastní výukový materiál podle svých představ, přizpůsobený jeho žákům.
-
Může k tomu využít materiály připravené jinými učiteli.
-
Může si připravit prezentaci látky s názornými ukázkami (obrazy, animace, videa).
-
Může žákům zadat zpracování takové prezentace a zapojit je aktivně do výkladu.
-
Může jim zadat týmové zpracování takové práce.
-
Může se zapojit se žáky do mezinárodního projektu.
-
Může s nimi procházet výklad interaktivně.
-
Může s nimi konzultovat práci na dálku přes LMS nebo alespoň e-mail.
-
Může vytvářet rychlé testy, které se samy vyhodnocují (LMS).
-
Může alespoň vytvářet zadání a testy, které lehce upraví a vytiskne.
-
Může pro evidence (známek, docházky) využívat webovou aplikaci, která okamžitě zpřístupní údaje žákům a jejich rodičům.
K tomu však potřebuje umět rutinně ovládat prostředky VT, stejně spolehlivě, jako umí svůj předmět a zná jeho didaktiku. Není možné vůbec uvažovat o výše uvedených bodech, pokud učitel nemá IT kompetence minimálně na úrovni jeho žáků. Stav, který nyní existuje, kdy i žáci ZŠ mají často lepší znalosti ovládání a využití VT než jejich učitelé, je neudržitelný a kontraproduktivní.
Závěr
IT kompetence tedy podle mne jednoznačně patří k základní (standardní) profesní výbavě učitele. Pokud si projdete výše uvedené body, zjistíte, že se prolínají celým vyučovacím procesem, od přípravy na hodinu, přes vlastní výuku až po její vyhodnocení a komunikaci s rodiči.
Měly by být proto zahrnuty ve standardizaci profesní činnosti učitele. Spoléhat na uvědomění samotných učitelů a bohužel i vedoucích představitelů fakult, které je připravují na svoji profesi, není možné. Jde o základní funkční výbavu učitele 21. století, proto je zcela nutná její minimální specifikace a kodifikace v závazných materiálech.
Pavel Roubal
0 komentářů:
Okomentovat