Sedmnáctého listopadu, v Den boje za svobodu a demokracii, vydala společnost Člověk v tísni metodickou příručku pro středoškolské pedagogy s názvem Bohouš a Dáša za lidská práva. Příručka pedagogům umožní pracovat s tématikou lidských práv prostřednictvím komiksových příběhů a metod interaktivního učení.
Tento výukový materiál jako jeden z prvních v České republice komplexním způsobem zpracovává to, jakým způsobem ve školách pracovat s tematikou lidských práv. Hlavním cílem příručky je přiblížit a představit často nejasný a nejednoznačný pojem lidská práva. „Děje se tak ve dvanácti kapitolách, které se věnují tématům jako diskriminace, svoboda projevu, terorismus nebo práva dětí. Většina z kapitol je uvedena krátkým komiksovým příběhem a doprovázena aktivitou, kterou mohou učitelé přímo zařadit do výuky,“ říká ředitelka vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni Petra Skalická.
Autory textů jsou odborníci věnující se oblasti lidských práv: člen Rady vlády pro lidská práva Jan Kratochvíl, zakladatel Ligy lidských práv Jiří Kopal i pracovníci lidskoprávní sekce společnosti Člověk v tísni, která má s tématikou ochrany lidských práv dlouholeté zkušenosti. Aktivity do hodin pak vytvořili pracovníci vzdělávací sekce společnosti Člověk v tísni, kteří se tomuto tématu věnující v rámci globálního rozvojového vzdělávání.
Publikace bude v současnosti distribuovaná na školy spolupracující se společností Člověk v tísni. Další školy si ji mohou objednat na internetové stránce www.varianty.cz
Které české školy jsou světové?
Příručka je jedním z výstupů mezinárodního projektu Světová škola, do kterého je v současnosti zapojeno více než 200 škol z šesti evropských zemí a Thajska. V jeho rámci vznikla i stejnojmenná certifikovaná značka, kterou mohou užívat školy splňující zvláštní kritéria. Učitelé a žáci z těchto škol nejprve vypracovali takzvaný audit školy, ve kterém zjistili, jak jejich škola pracuje se třemi cílovými tématy projektu: lidská práva, klimatické změny a ekonomická globalizace. Studenti tak sledovali, jak jejich škola nakládá s odpady, zda nakupuje fairtradové výrobky nebo jak se angažuje v oblasti ochrany lidských práv. Poté si vybrali konkrétní témata, kterým se budou ve výuce i v projektových dnech podrobně věnovat. Učitelé z těchto škol se zároveň účastnili seminářů pořádaných lektory společnosti Člověk v tísni, kde se učili, jak s těmito tématy pracovat metodami interaktivní výuky.
V České republice je v současnosti devět Světových škol. Certifikáty jim byly předány v úterý 11. listopadu na závěrečné konferenci tohoto projektu. Celý projekt je hrazen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí České republiky a Evropské unie. Záštitu nad projektem převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Podrobnější informace o projektu Světová škola získáte na adrese http://www.globalactionschools.org.
Příručku Bohouš a Dáša za lidská práva si můžete objednávat na adrese denisa.rosova@clovekvtisni.cz.
Varianty
0 komentářů:
Okomentovat