Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška a předseda Českomoravského svazu pracovníků školství (ČMOS PŠ) František Dobšík na své schůzce diskutovali o způsobech řešení úrovně odměňování pedagogických pracovníků. „Jsem rád, že odbory akceptují myšlenku, že další zvyšování mezd učitelů nelze do budoucna zajistit jen a pouze plošně pomocí tarifní složky platu,“ říká Ondřej Liška. „My jsme nikdy nebyli proti tomu, aby kvalita byla oceňována. Ti nejlepší mají dostat více, podmínkou je ale celkový a trvalý nárůst rozpočtových zdrojů, který pomůže všem. Nesmí se jednat o jednorázové řešení před volbami,“ dodává František Dobšík.
Vedení školských odborů na úvod setkání seznámilo ministra se svými poznatky týkajícími se neuspokojivé situace v odměňování učitelů během prvních dvou měsíců roku 2008. „Ukázalo se, že naše pesimistické předpovědi ohledně skutečného nárůstu platů byly více než oprávněné,“ tvrdí František Dobšík.
Zástupci MŠMT a odborů vymezili základní okruh problémů, k nimž chtějí v úzké kooperaci s reprezentanty krajů a obcí, se školskými asociacemi a zástupci zaměstnavatelů hledat odpovídající řešení. „Prosté navyšování rozpočtu školství nepovede bez zásadních systémových změn ke zlepšení situace regionálního školství,“ zdůrazňuje ministr Liška. Podle něj a Dobšíka je potřeba diskutovat systémové změny nejen v oblasti mezd, ale i podmínek, za nichž probíhá výuka. „Máme tím na mysli všechno od učebních pomůcek až po budovy,“ upřesňuje Liška. „S tím samozřejmě souvisí úvaha o novém rozdělení rolí v celém systému financování regionálního školství.“
Ministr a předseda odborů se shodli, že jednou z možností, jak lze do budoucna řešit problematiku růstu platů pedagogických pracovníků, je doplnění stávajícího „plošného“ normativního růstového systému ještě dalším, tentokrát již selektivním, resp. účelovým mechanizmem, který by pedagogům, splňujícím daná kvalitativní kritéria pedagogické práce, zaručoval výrazně vyšší odměnu za jejich práci. „V první řadě musíme do rozpočtu školství na příští rok získat tolik peněz, že bude reálný nejen dostatečný plošný nárůst úrovně odměňování všech zaměstnanců v regionálním školství, ale budeme mít i dost prostředků pro selektivní zvýšení určené nejkvalitnějším pedagogům,“ říká Liška s tím, že přesnější čísla je v tuto chvíli ještě předčasné říkat. „Je ovšem evidentní, že nárůst musí být podstatně větší, než v letošním roce,“ doplňuje Dobšík. „Ať už se nakonec dohodneme na jakémkoliv systému, jde nám o to, aby působil i na motivaci pedagogů s kratší praxí, avšak s prokazatelně dobrými výsledky pedagogické práce,“ uzavírá Liška.
Veškeré závěry jednání budou předloženy reprezentaci krajů a obcí, školských asociacím a zaměstnavatelům. Během dubna se uskuteční setkání, na němž budou jejich připomínky vyhodnoceny. „Musíme nejprve přesně zmapovat současný stav a seznámit se do hloubky s postoji všech zainteresovaných, než budeme pokračovat dál,“ uzavírá ministr Ondřej Liška.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat