Jan Wagner: Poslanecká sněmovna schválila dvouletý odklad státních maturit

středa 20. června 2007 ·

S dvouletým odkladem počítá v úterý přijatá novela školského zákona, kterou velkou většinou hlasů schválila poslanecká sněmovna. Nyní novelu posoudí Senát a poté i president. Poslanci se ale neshodují na tom, kdo přípravu společných maturit zanedbal. Podle koalice to byly ještě předchozí vlády pod vedením ČSSD a členové ČSSD dávají vinu Topolánkovým kabinetům.

Návrh novely poslanců Waltera Bartoše, Zbyňka Novotného, Petra Plevy, Tomáše Hasila, Věry Jakubkové a Olgy Zubové a dalších byl stručný

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) se mění takto:

V § 192 se slova "od 1. září 2007" nahrazují slovy "od 1. září 2009".

Důvodová zpráva nebyla rovněž rozsáhlá:

Odložení konání maturitních zkoušek novým způsobem na školní rok 2009/10 se navrhuje z důvodu: 
  1. nevyjasněnosti obsahu a koncepce zejména společné části maturitní zkoušky, o níž se vedou stálé diskuse. Podle školského zákona se má společná část maturitní zkoušky skládat ze 3 povinných zkoušek, a to českého jazyka, cizího jazyka a volitelné zkoušky, kterou žák volí z matematiky, občanského základu, přírodovědně technického základu nebo informačně technologického základu. O složení zkoušek se stále vede diskuse. Není zejména jasno o podobě zkoušek z volitelných oblastí, jejichž obsah se ne vždy kryje s obsahem vzdělávání jednotlivých oborů vzdělání. Jasno není ani pokud jde o zkoušku z cizího jazyka (jedná se o zavedení dvou úrovní výstupů). Část zkoušky z českého jazyky má být navíc pilotně ověřena až na jaře roku 200. V případě neodložení termínu maturitní zkoušky proto existuje nemalé riziko v případě nutnosti provést na "poslední chvíli" úpravy zaměření, organizace a způsobu vyhodnocování této části zkoušky. Stávající stav připravenosti společné části maturitní zkoušky se tedy nejeví jako vyhovující.
  2. z důvodu nutnosti proškolení pedagogických pracovníků, kteří se realizací nové maturitní zkouškou budou zabývat. Podle školského zákona je povinností ministerstva zajistit proškolení pedagogických pracovníků, kteří budou vykonávat funkce hodnotitelů a komisařů. Je však zapotřebí zajistit odbornou přípravu i dalších kategorií pedagogických pracovníků, zejména ředitelů škol a pedagogických pracovníků, kteří budou zajišťovat další významné činnosti při konání maturitní zkoušky (příprava těchto pracovníků nemá oporu v zákoně, přesto je nezbytná pro zajištění řádného průběhu maturitní zkoušky). V této souvislosti je však nutno dořešit zejména finanční a organizační náležitosti této odborné přípravy (zejména zajistit finanční zdroje, z nichž bude tato příprava hrazena).
  3. z důvodu nutnosti dořešení zejména věcných záležitostí o koncepci a podobě zejména společné části maturitní zkoušky (viz údaje uvedené v písm. a) - rozhodnutí o dvou úrovních cizího jazyka, odložení volitelné zkoušky apod.). Přijetí této koncepce vyvolává potřebu změnu ve školském zákoně, ale definitivní přijaté řešení je zároveň nutné pro to, aby byla dopracována vyhláška o nové maturitní zkoušce a dána do připomínkového řízení, přičemž při posuzování vyhlášky mohou vzniknout další problémy. V rámci připomínkového řízení lze očekávat celou řadu připomínek zejména ze strany škol a školských asociací, popřípadě dalších připomínkových míst. Odkládáním řešení se zužuje časový prostor nejen pro dokončení vyhlášky o maturitní zkoušce, ale zejména se zkracuje období pro ředitele škol a další pedagogické pracovníky řádně se s konkrétními pravidly nové maturitní zkoušky seznámit a připravit se na její spuštění.
  4. koncept nových maturitních zkoušek nepřijala podle zjištění dobře nejen veřejnost, ale především nebyl dobře přijat ani veřejností pedagogickou, která s ním není ztotožněna.
Stanovisko opozice dokumentují výroky poslankyně Ladislavy Zelenkové z včerejšího třetího čtení:

Já už nechci připomínat obsah názorového střetu, který se na našich schůzích odehrál. Chci jen říci, že po takové názorové konfrontaci se obvykle někteří cítí jako poražení a někteří jako vítězové. A tento náš spor z minulých měsíců o maturitách - to chci říci velmi důrazně - nemá žádné vítěze. Má jen samé poražené, protože prioritní povinností a odpovědností každé vlády je nesporně dbát o co nejkvalitnější vzdělávání budoucí generace. Právě proto musí být odklad reformy maturitní zkoušky vnímán jednoznačně jako neúspěch, jako porážka a jako prohra. Prohra vlády, Parlamentu a všech, kterým záleží na úrovni a kvalitě našeho vzdělávání.

Na druhé straně je potřeba říci, že dva roky odkladu jsou prostě dva roky odkladu. A byť je to špatná zpráva, neznamená, trochu cynicky řečeno, nic víc, než že naše problematická a z mnoha důvodů nepřijatelná podoba maturitní zkoušky bude prostě fungovat ještě o dva roky déle.(…)

Vážení přátelé, toho, že naše současná maturita je maturita včerejška, že to je maturita, která nepatří do naší současné reality, do našich současných podmínek, toho si snad jsou všichni v této Sněmovně vědomi.

Proti tomuto tvrzení se ohradila místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová:

Musím se však ohradit proti tomu, co zde řekla paní poslankyně, která mluvila přede mnou. Já se nedomnívám, že je zde pouze pole poražených. Ptáte-li se mě, koho vidím jako vítěze, tak vidím jako vítěze studenty a vidím jako vítěze jejich rodiče a dalším vítězem jsou pedagogové. Jezdím velmi často a setkávám se se studenty středních škol, setkávám se na různých besedách s pedagogy i s rodiči, které toto téma výsostně zajímalo. Musím vám říci, že z této mé zkušenosti nevyplývá ani jeden požadavek žádné školy, žádného individuálního studenta na to, abychom v tomto zákoně v původním znění, tedy tak jak jej přijala Poslanecká sněmovna hlasy sociálních demokracie a komunistů, dále pokračovali a abychom se nesnažili alespoň odložením vyřešit neblahou situaci, do které jsme dostali jak studenty, tak pedagogy, tak rodiče těchto studentů.

Byla zde vedena debata o tom, kolik nás všechny přípravy na povinnou státní maturitu stály, co se dělo ve specializovaném odboru, který si ministerstvo školství k tomu zřídilo, nebo lépe řečeno v organizaci CERMAT, kolik desítek milionů, možná stovek, nás stály přípravy maturit, které se ukázaly, že nejsou akceptovatelné a nepovedou k výsledku, který si chiméricky někdo představoval, totiž k tomu, že se prověří kvalita jednotlivých středních škol a budeme moci s pomocí tohoto instrumentu, tedy povinných státních maturit, porovnat studijní výsledky jak učňů, tak studentů gymnázia.

CERMAT spotřeboval za dobu své existence stamilióny korun, včetně prostředků z Evropského sociálního fondu, a konečný účet ještě stále není uzavřen. Podle zadání Maturity Nanečisto 2007 z ITZ nechci generalizovat, ale dodnes nevysvětlená odpovědnost jednotlivých pracovníků CERMAT a nejasnost postupů při přípravě tohoto zadání je varující. Tiskový mluvčí CERMAT na žádost České školy o vyjádření nejprve uvedl, že je to pod jejich úroveň, a poté jako oficiální vyjádření CERMAT prohlásil, že se vyjadřovat nebudou, protože náš text není objektivní. Lepší drzé čelo než poplužní dvůr…






Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.