Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) vydal český manuál pro učitele k tématu uprchlictví. Cílem tohoto manuálu je pomoci studentům porozumět pozadí událostí, které vedou k násilí a konfliktům, k příčinám útěku uprchlíků z jejich domova, kultivovat postoje, které by měly vést k upřednostnění konstruktivního, aktivního a nenásilného řešení konfliktů a pomoci studentům rozvíjet osobní a společenské dovednosti nezbytné pro harmonický život s ostatními a pozitivní přístup, který respektuje základní lidská práva.
Jednotlivé části tohoto manuálu jsou uspořádány do tématických okruhů (dějepis, zeměpis, občanská výchova, jazyk a literatura a umění).
Dále jsou členěny podle věkových kategorií žáků či studentů (9-11, 12-14 a 15-18).
Informace obsažené v tomto manuálu lze ovšem samozřejmě využít i při výuce jiných předmětů, popř. jiných věkových skupin.
Kapitolu "Životní prostředí, uprchlíci a postoj UNHCR" obsaženou v části věnované zeměpisu je možné použít jako základ i při výuce vztahů uvnitř ekosystémů v pokročilé vysokoškolské biologii.
Některá témata jsou zvláště citlivá. U občanské výchovy se objevují např. texty o dětech-vojácích nebo texty o uprchlických ženách. V takovém případě je vhodné, aby učitelé vždy individuálně posoudili emoční vyspělost studentů.
Každá část začíná plánem výuky, který učitelům poslouží jako krátký přehled vyučovacích hodin, jejich cílů, obsahu, vyučovacích metod a strategií výuky. Plán výuky obsahuje i informace o materiálech, které lze k daným hodinám využít.
I když jsou lekce řazeny do větších celků, mnohé z nich mohou být využity samostatně, tedy bez návaznosti na ostatní plány uvedené v daném celku.
Plány lekcí lze samozřejmě dle uvážení modifikovat, v námi navržené podobě tvoří jen základní osnovu přípravy. Učitelé tak mohou dílčí části navržených schémat upravovat, kombinovat a doplňovat podle vlastních potřeb.
Manuál je k dispozici na http://www.unhcr.cz/teaching/.
dokument
0 komentářů:
Okomentovat