Jan Wagner: Parodie na maturitu 2007: ITZ 2.

středa 30. května 2007 ·

Test volitelné zkoušky z informačně technologického základu loňské Maturity nanečisto 2006 byl špatný. Letošní didaktický test Maturity nanečisto 2007 z informačně technologického základu byl vysloveně mizerný, jaká byla ale letošní novinka, tedy praktická úloha? V úvodním článku našeho miniseriálu  Parodie na maturitu 2007: ITZ  jsem rozebral prvních patnáct úloh didaktického testu Maturity nanečisto 2007 volitelné zkoušky z informačně technologického základu. Reakce čtenářů byla poměrně bouřlivá, ale v komentářích se neobjevily žádné zásadní či validní argumenty proti kritice. Dnešní pokračování chci věnovat zbytku volitelné zkoušky z informačně technologického základu, tedy dosud nezmíněným úlohám didaktického testu a praktické úloze.

Nejprve se podívejme se na poslední dvě úlohy letošního didaktického testu z ITZ, žlutě jsou vyznačeny správné odpovědi podle CERMAT.

Úloha 16 - 2 b.

Kolikrát se provede přiřazení A = A+1 v tomto vývojovém diagramu?


A) šestkrát
B) pětkrát
C) ani jednou
D) jedná se o nekonečný cyklus

Úloha 17 - 2 b.

Jaké hodnoty budou mít proměnné A, B po vykonání algoritmu zapsaného tímto vývojovým diagramem?


A) A = 5, B = 7
B) A = –7, B = 5
C) A = 5, B = –7
D) A = 7, B = –5

Při pohledu na obě úlohy mi vytanula opět otázka, jsou toto skutečně úlohy vhodné pro maturanty, není spíše pro žáky základky?!

A nyní k další perle letošní Maturity Nanečisto 2007.

Praktická úloha

Zadání úlohy:

Úloha řeší pozvánku starosty městské části. Pozvánka je určena seniorům, kteří slaví své životní jubileum.

Vaším úkolem je načíst a formátovat text, upravit rastrový obrázek, vybrat data z tabulky a vložit je do textu. Z výsledného dokumentu pak vytvořit pomocí hromadné korespondence pozvánky.

Úloha se skládá z jednotlivých dílčích úkolů (tzv. podúloh):

Vytvořte strukturu složek pro ukládání zpracovaných souborů zadané úlohy takto:

1. Vytvořte složku, jejímž názvem bude váš kód.

  1. V ní pak tyto složky: TEXTY, TABULKY, OBRÁZKY. 1 b.

2. Otevřete tabulku Seniori v tabulkovém procesoru a proveďte s ní následující operace:

  1. Vytvořte nový sloupec a nazvěte jej oslovení5. 1 b.
  2. Vytvořte nový sloupec a nazvěte jej oslovení1. 1 b.
  3. Do sloupců oslovení1 a oslovení5 zkopírujte obsah sloupce pohlaví. 1 b.
  4. Ve sloupci oslovení5 nahraďte všechny výskyty písmene m textem Vážený pane a výskyt písmene ž textem Vážená paní. 2 b.
  5. Ve sloupci oslovení1 nahraďte všechny výskyty písmene m textem Vážený pan a výskyt písmene ž textem Vážená paní. 2 b.
  6. Proveďte výběr seniorů pro tisk tak, abyste pozvali ty, kteří dosáhli věku 75 let v období od 1.7.2006 do 31.12.2006. 2 b.
  7. Vytvořte nový list ADRESY. 1 b.
  8. Zkopírujte výběr na list s názvem ADRESY a dále pokračujte pouze na tomto listu. 1 b.
  9. Smažte sloupec s nadpisem rod. číslo. 1 b.
  10. Seřaďte seniory podle abecedy vzestupně (nejdříve příjmení, pak jméno). 2 b.
  11. Vytvořte výsečový (koláčový) graf zobrazující kolik žen a mužů se setkání zúčastní. Poměr vyjádřete v procentech, doplňte také vhodně název celého grafu a graf vložte do aktuálního listu pod tabulku. max. 4 b.
  12. Soubor uložte do své složky TABULKY. 1 b.

3. Otevřete rastrový obrázek Podpis v programu na úpravu rastrových obrázků a proveďte s ním následující operace:

  1. Obrázek otočte o 180 stupňů. 2 b.
  2. Obrázek uložte jako Podpis_opr do své složky OBRÁZKY. 1 b.
  3. Otevřete rastrový obrázek Klášter. 1 b.
  4. Obrázek zesvětlete. 2 b.
  5. Obrázek ořízněte tak, aby objekt kláštera byl na středu výřezu. 2 b.
  6. Výřez uložte jako klaster_vyrez do své složky OBRÁZKY. 1 b.

4. Otevřete textový editor a proveďte s ním následující operace:

  1. Exportujte do něho textový soubor Pozvánka 2 b.
  2. Vytvořte strukturu dokumentu přiřazením stylů (Nadpis 1, Nadpis 2 atd.) podle vzoru v souboru Seniori.jpg. Změňte vlastnosti stránky (všechny okraje kromě horního jsou 2,5 cm,horní je 4,5 cm). Specifikace stylů: Nadpis 1: písmo antikva (např. Times New Roman) 18 b., tučné, zarovnání na střed, barva černá. Styl pro dlouhé odstavce: písmo antikva(např. Times New Roman) 14 b., normální, zarovnání do bloku, barva černá. max. 4 b.
  3. Vložte do dokumentu upravený obrázek Podpis_opr. (proveďte nejdříve body č. 3. a–b). Upravte jeho velikost na rozměr přibližně 60x40 mm. (Podle vzoru v souboru Seniori.jpg). max. 2 b.
  4. Vložte do dokumentu upravený obrázek klaster_vyrez (proveďte nejdříve body č. 3. c–f) tak, aby byl obrázek v dolní třetině stránky. (Podle vzoru v souboru Seniori.jpg). 1 b.
  5. Pomocí hromadné korespondence vytvořte pozvánky. Použijte pole Oslovení1, Jméno, Příjmení, Ulice, Čís.popisné do adresy, Oslovení5 a Příjmení5p do nadpisu. max. 7 b.
  6. Dokument Pozvanka uložte ve formátu vámi používaného textového editoru do své složky TEXTY. 1 b.
  7. Proveďte sloučení s vybranými adresami seniorů z listu ADRESY souboru Seniori do souboru Pozvanka_tisk a ten uložte ve formátu vámi používaného textového editoru do své složky TEXTY. max. 4b

To vše v praktické úloze mělo dospět ke vzoru:


 
Moje primární připomínka je, že takzvaný vzor je naprostý paskvil, který odporuje nejen dobrému vkusu, ale i normám pro korespondenci (jako například ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými editory):

  • oddělení hodin a minut dvojtečkou není vhodné, navíc v tomto textu je zcela zbytečné
  • použití zkratek hod.ZUŠ je nevhodné
  • PSČ se píše s mezerou za třetí číslicí
  • dále jen cituji ze zmíněné ČSN 01 6910:

    Při zvláštních příležitostech píší vedoucí pracovníci tzv. osobní dopisy, které mají výjimečný charakter, používají se např. při jmenování do funkce, pro blahopřání, kondolence, pozvání a jiné společenské příležitosti. (…)

    Na dopisním papíru je předtištěn název organizace a funkce pisatele dopisu. Jeho jméno a příjmení se píše strojem nebo tiskne souměrně nad nebo pod předtisk.

    Místo a datum odeslání se píše v řádkovém tvaru, vzestupně, měsíc se vypisuje slovem, celé datum se přisunuje k pravému okraji. Je-li třeba, uvede se pod datem spisová značka odesílatele.

    Dopis začíná oslovením, umístěným od levé svislice. Používá se řádkování 1 1. Dvakrát se řádkuje: mezi oslovením a textem, mezi odstavci a mezi posledním řádkem textu a pozdravem. Nové odstavce se zpravidla odrážejí od levé svislice (o 5 úhozů).

    Pod textem dopisu se odesílatel vlastnoručně podepíše. Pod jeho podpis se jméno, příjmení a funkce již nepíší strojem ani netisknou.

    Adresa adresáta se píše v dolní třetině papíru pod textem dopisu od levé svislice. Uvádí se zdvořilostní oslovení. (…)

Druhá připomínka je, že jde o o úlohu pro cvičenou opici. Podle ohlasu ze škol se sekvence příkazů praktické úlohy dala jen obtížně v zadaném čase stihnout. Jediným pozitivem praktické úlohy, které můžeme ocenit, byla možnost realizace praktické úlohy různými nástroji, tedy i OSS/FS aplikacemi, jako je například OpenOffice.org. Jinak jde o nepochopitelný zmetek.

Problematika státních maturit, zatím jen částečně odhalených v projektu CERMAT Maturita Nanečisto, zajímá studenty, pedagogy i rodiče. Řada ICT odborníků sice uznává, že jistá standardizace v této oblasti jistě není od věci, ale zároveň kladou otázku, zda je vůbec v oblasti účelné moderní výuky ICT možná? Konkretizace připomínek k obsahu maturitních požadavků z oblasti ITZ, které jsou v již ministerstvem schváleném materiálu CERMAT Katalog požadavků k maturitní zkoušce - Informačně technologický základ, byla na přelomu roku předmětem jednání širší nezávislé pracovní skupiny složené ze zástupců škol, praxe a vysokého školství. Výstupem je Připomínková studie k ITZ, jejímž obsah je stručně shrnut v článku Proč jsme kritici státní maturity z ICT? a která byla zaslána MŠMT, CERMAT, VÚP a dalším institucím.

Zásadní problém autoři výše zmíněné studie vidí především v tom, že při současné definici témat se jedná o zásadní diskriminaci výuky oborově orientované informatiky úzce související s budoucím uplatněním studentů odborných škol. V koncepci ITZ jsou podle nich zcela opomíjeny mezipředmětové vztahy a ITZ je koncipován jako informační základ pro obor informatika, nikoli jako informační základ pro všechny obory. Na jedné straně jsou v požadavcích vysoce odborné pojmy z oboru ICT, na druhé straně zcela opomíjí aplikace masově využívané v průmyslové praxi. Důvodem nepoužitelnosti je neobjektivní a neaktuální pohled vytvořený řešiteli, kteří nejsou nijak spjati s výukou odborné problematiky a aplikované informatiky. Koncepce ITZ tak nijak nenavazuje na patnáctiletý rozvoj výuky informatiky v našem školství a neodpovídá ani strategii Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ), schválené vládou již v roce 2000,  která vymezila oborovou specializaci ICT již v době svého začátku. Současný stav požadavků k maturitě odpovídá úrovni využití aplikované informatiky před patnácti lety a nevyhovuje požadavkům kladeným na absolventy škol v praxi, tvrdí autoři studie, a pokud nedojde ke změně, požadují spolu s dalšími odborníky zrušení státní maturitní zkoušky z ITZ.

Pokud k výše uvedeným obecným připomínkám přidáme aktuální kritiku konkrétního zadání didaktického testu i praktické úlohy volitelné zkoušky z informačně technologického základu v Maturitě Nanečisto 2007, nemá podle mne smysl v práci CERMAT na státní maturitě z ITZ již pokračovat. Příslovečná kapka již přetekla. Při přípravě Maturity Nanečisto 2007 selhali nejen jednotlivci, ale celá organizace. Bývalý ředitel CERMAT měl tedy skutečně k nedávné rezignaci pádný důvod. 

Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.