Test volitelné zkoušky z informačně technologického základu loňské Maturity nanečisto 2006 byl špatný. Letošní didaktický test Maturity nanečisto 2007 z informačně technologického základu byl vysloveně mizerný, jaká byla ale letošní novinka, tedy praktická úloha?
V úvodním článku našeho miniseriálu Parodie na maturitu 2007: ITZ jsem rozebral prvních patnáct úloh didaktického testu Maturity nanečisto 2007 volitelné zkoušky z informačně technologického základu. Reakce čtenářů byla poměrně bouřlivá, ale v komentářích se neobjevily žádné zásadní či validní argumenty proti kritice. Dnešní pokračování chci věnovat zbytku volitelné zkoušky z informačně technologického základu, tedy dosud nezmíněným úlohám didaktického testu a praktické úloze.
Nejprve se podívejme se na poslední dvě úlohy letošního didaktického testu z ITZ, žlutě jsou vyznačeny správné odpovědi podle CERMAT.
Úloha 16 - 2 b.
Kolikrát se provede přiřazení A = A+1 v tomto vývojovém diagramu?
A) šestkrát
B) pětkrát
C) ani jednou
D) jedná se o nekonečný cyklus
Úloha 17 - 2 b.
Jaké hodnoty budou mít proměnné A, B po vykonání algoritmu zapsaného tímto vývojovým diagramem?
A) A = 5, B = 7
B) A = –7, B = 5
C) A = 5, B = –7
D) A = 7, B = –5
Při pohledu na obě úlohy mi vytanula opět otázka, jsou toto skutečně úlohy vhodné pro maturanty, není spíše pro žáky základky?!
A nyní k další perle letošní Maturity Nanečisto 2007.
Praktická úloha
Zadání úlohy:
Úloha řeší pozvánku starosty městské části. Pozvánka je určena seniorům, kteří slaví své životní jubileum.
Vaším úkolem je načíst a formátovat text, upravit rastrový obrázek, vybrat data z tabulky a vložit je do textu. Z výsledného dokumentu pak vytvořit pomocí hromadné korespondence pozvánky.
Úloha se skládá z jednotlivých dílčích úkolů (tzv. podúloh):
Vytvořte strukturu složek pro ukládání zpracovaných souborů zadané úlohy takto:
1. Vytvořte složku, jejímž názvem bude váš kód.
- V ní pak tyto složky: TEXTY, TABULKY, OBRÁZKY. 1 b.
2. Otevřete tabulku Seniori v tabulkovém procesoru a proveďte s ní následující operace:
- Vytvořte nový sloupec a nazvěte jej oslovení5. 1 b.
- Vytvořte nový sloupec a nazvěte jej oslovení1. 1 b.
- Do sloupců oslovení1 a oslovení5 zkopírujte obsah sloupce pohlaví. 1 b.
- Ve sloupci oslovení5 nahraďte všechny výskyty písmene m textem Vážený pane a výskyt písmene ž textem Vážená paní. 2 b.
- Ve sloupci oslovení1 nahraďte všechny výskyty písmene m textem Vážený pan a výskyt písmene ž textem Vážená paní. 2 b.
- Proveďte výběr seniorů pro tisk tak, abyste pozvali ty, kteří dosáhli věku 75 let v období od 1.7.2006 do 31.12.2006. 2 b.
- Vytvořte nový list ADRESY. 1 b.
- Zkopírujte výběr na list s názvem ADRESY a dále pokračujte pouze na tomto listu. 1 b.
- Smažte sloupec s nadpisem rod. číslo. 1 b.
- Seřaďte seniory podle abecedy vzestupně (nejdříve příjmení, pak jméno). 2 b.
- Vytvořte výsečový (koláčový) graf zobrazující kolik žen a mužů se setkání zúčastní. Poměr vyjádřete v procentech, doplňte také vhodně název celého grafu a graf vložte do aktuálního listu pod tabulku. max. 4 b.
- Soubor uložte do své složky TABULKY. 1 b.
3. Otevřete rastrový obrázek Podpis v programu na úpravu rastrových obrázků a proveďte s ním následující operace:
- Obrázek otočte o 180 stupňů. 2 b.
- Obrázek uložte jako Podpis_opr do své složky OBRÁZKY. 1 b.
- Otevřete rastrový obrázek Klášter. 1 b.
- Obrázek zesvětlete. 2 b.
- Obrázek ořízněte tak, aby objekt kláštera byl na středu výřezu. 2 b.
- Výřez uložte jako klaster_vyrez do své složky OBRÁZKY. 1 b.
4. Otevřete textový editor a proveďte s ním následující operace:
- Exportujte do něho textový soubor Pozvánka 2 b.
- Vytvořte strukturu dokumentu přiřazením stylů (Nadpis 1, Nadpis 2 atd.) podle vzoru v souboru Seniori.jpg. Změňte vlastnosti stránky (všechny okraje kromě horního jsou 2,5 cm,horní je 4,5 cm). Specifikace stylů: Nadpis 1: písmo antikva (např. Times New Roman) 18 b., tučné, zarovnání na střed, barva černá. Styl pro dlouhé odstavce: písmo antikva(např. Times New Roman) 14 b., normální, zarovnání do bloku, barva černá. max. 4 b.
- Vložte do dokumentu upravený obrázek Podpis_opr. (proveďte nejdříve body č. 3. a–b). Upravte jeho velikost na rozměr přibližně 60x40 mm. (Podle vzoru v souboru Seniori.jpg). max. 2 b.
- Vložte do dokumentu upravený obrázek klaster_vyrez (proveďte nejdříve body č. 3. c–f) tak, aby byl obrázek v dolní třetině stránky. (Podle vzoru v souboru Seniori.jpg). 1 b.
- Pomocí hromadné korespondence vytvořte pozvánky. Použijte pole Oslovení1, Jméno, Příjmení, Ulice, Čís.popisné do adresy, Oslovení5 a Příjmení5p do nadpisu. max. 7 b.
- Dokument Pozvanka uložte ve formátu vámi používaného textového editoru do své složky TEXTY. 1 b.
- Proveďte sloučení s vybranými adresami seniorů z listu ADRESY souboru Seniori do souboru Pozvanka_tisk a ten uložte ve formátu vámi používaného textového editoru do své složky TEXTY. max. 4b
To vše v praktické úloze mělo dospět ke vzoru:

- oddělení hodin a minut dvojtečkou není vhodné, navíc v tomto textu je zcela zbytečné
- použití zkratek hod. a ZUŠ je nevhodné
- PSČ se píše s mezerou za třetí číslicí
- dále jen cituji ze zmíněné ČSN 01 6910:
Při zvláštních příležitostech píší vedoucí pracovníci tzv. osobní dopisy, které mají výjimečný charakter, používají se např. při jmenování do funkce, pro blahopřání, kondolence, pozvání a jiné společenské příležitosti. (…)
Na dopisním papíru je předtištěn název organizace a funkce pisatele dopisu. Jeho jméno a příjmení se píše strojem nebo tiskne souměrně nad nebo pod předtisk.
Místo a datum odeslání se píše v řádkovém tvaru, vzestupně, měsíc se vypisuje slovem, celé datum se přisunuje k pravému okraji. Je-li třeba, uvede se pod datem spisová značka odesílatele.
Dopis začíná oslovením, umístěným od levé svislice. Používá se řádkování 1 1. Dvakrát se řádkuje: mezi oslovením a textem, mezi odstavci a mezi posledním řádkem textu a pozdravem. Nové odstavce se zpravidla odrážejí od levé svislice (o 5 úhozů).
Pod textem dopisu se odesílatel vlastnoručně podepíše. Pod jeho podpis se jméno, příjmení a funkce již nepíší strojem ani netisknou.
Adresa adresáta se píše v dolní třetině papíru pod textem dopisu od levé svislice. Uvádí se zdvořilostní oslovení. (…)
Problematika státních maturit, zatím jen částečně odhalených v projektu CERMAT Maturita Nanečisto, zajímá studenty, pedagogy i rodiče. Řada ICT odborníků sice uznává, že jistá standardizace v této oblasti jistě není od věci, ale zároveň kladou otázku, zda je vůbec v oblasti účelné moderní výuky ICT možná? Konkretizace připomínek k obsahu maturitních požadavků z oblasti ITZ, které jsou v již ministerstvem schváleném materiálu CERMAT Katalog požadavků k maturitní zkoušce - Informačně technologický základ, byla na přelomu roku předmětem jednání širší nezávislé pracovní skupiny složené ze zástupců škol, praxe a vysokého školství. Výstupem je Připomínková studie k ITZ, jejímž obsah je stručně shrnut v článku Proč jsme kritici státní maturity z ICT? a která byla zaslána MŠMT, CERMAT, VÚP a dalším institucím.
Zásadní problém autoři výše zmíněné studie vidí především v tom, že při současné definici témat se jedná o zásadní diskriminaci výuky oborově orientované informatiky úzce související s budoucím uplatněním studentů odborných škol. V koncepci ITZ jsou podle nich zcela opomíjeny mezipředmětové vztahy a ITZ je koncipován jako informační základ pro obor informatika, nikoli jako informační základ pro všechny obory. Na jedné straně jsou v požadavcích vysoce odborné pojmy z oboru ICT, na druhé straně zcela opomíjí aplikace masově využívané v průmyslové praxi. Důvodem nepoužitelnosti je neobjektivní a neaktuální pohled vytvořený řešiteli, kteří nejsou nijak spjati s výukou odborné problematiky a aplikované informatiky. Koncepce ITZ tak nijak nenavazuje na patnáctiletý rozvoj výuky informatiky v našem školství a neodpovídá ani strategii Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ), schválené vládou již v roce 2000, která vymezila oborovou specializaci ICT již v době svého začátku. Současný stav požadavků k maturitě odpovídá úrovni využití aplikované informatiky před patnácti lety a nevyhovuje požadavkům kladeným na absolventy škol v praxi, tvrdí autoři studie, a pokud nedojde ke změně, požadují spolu s dalšími odborníky zrušení státní maturitní zkoušky z ITZ.
Pokud k výše uvedeným obecným připomínkám přidáme aktuální kritiku konkrétního zadání didaktického testu i praktické úlohy volitelné zkoušky z informačně technologického základu v Maturitě Nanečisto 2007, nemá podle mne smysl v práci CERMAT na státní maturitě z ITZ již pokračovat. Příslovečná kapka již přetekla. Při přípravě Maturity Nanečisto 2007 selhali nejen jednotlivci, ale celá organizace. Bývalý ředitel CERMAT měl tedy skutečně k nedávné rezignaci pádný důvod.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat