Cíleně realizovaná výuka informačních technologií je podstatnou součástí strategického budování kvalitního odborného vzdělávání. Současné normalizační trendy znalostí ICT, které jsou definovány obsahem volitelné části maturitní zkoušky, jsou špatné.
Koncepce státní maturitní zkoušky je výrazně diskutovaným problémem nejen mezi pedagogickými pracovníky. Za její nejkritičtější oblast je považována především volitelná část, která se snaží o nalezení průniku některých typů znalostí, u kterých může být tento krok velmi obtížný, případně zcela nemožný a kontraproduktivní.
Přibližně v polovině roku 2006 vznikla rozsáhlá diskuse zástupců škol působících v rámci projektu SIPVZ jako aktivní školicí střediska problematiky ICT v technických oborech. Důvodem této diskuse byl neodpovídající obsah a vlastní časové nároky nutné pro realizaci srovnávací výuky ITZ. Stávající koncepce ITZ přímo ohrožuje cíle odborného vzdělávání a snižuje jeho kvalitu.
Pro vytvoření oficiálního stanoviska byl sestaven pracovní tým složený ze zástupců odborných škol, průmyslové praxe a vysokého technického školství. K diskusi nad problematikou ITZ byla přizvána Hospodářská komora a odborná média. Připomínková studie byla předána v průběhu měsíce ledna organizacím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současné době je k dispozici médiím a veřejnosti k volnému stažení například na serveru DesignTech.cz.
V tomto týdnu proběhlo společné jednání zástupců řešitelského týmu připomínkové studie a Národního ústavu pro odborné vzdělávání. Závěr jednání lze shrnout následovně: „Pokud by měl být společný průnik znalostí ve volitelné části státní maturitní zkoušky nalezen, jednalo by se díky jeho triviálnosti o degradaci pozice a významu maturitní zkoušky vůbec, a to jak s negativním dopadem na školy odborné, tak na školy všeobecně vzdělávací. Volitelná část státní maturitní zkoušky musí být koncipována s ohledem na typy škol a jejich vzdělávací cíle. Za jedinou možnou cestu považujeme zrušení volitelné části státní maturitní zkoušky.“
Konkrétní problematiku nutnosti cílené výuky ICT ve strojírenských oborech na odborných školách podle celosvětových trendů nejlépe vystihuje stanovisko Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně: „Je nutná neustálá a neúnavná osvěta na adresu technických učitelů SŠ, aby chápali vzdělávání v ICT právě dle PLM modelů, uvedených v Připomínkové studii k ITZ. Na ochotě a dobré vůli prosadit nové postupy a myšlenky je totiž vše přímo závislé.“
Petr Fořt

Petr Fořt: Koncepce volitelné části státní maturitní zkoušky je špatná
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat