Vladimír Hora: Moderní učebna

pondělí 9. května 2005 ·

Počítačová prezentace se jako doplněk výkladu učitele uplatňuje ve výuce již delší dobu. Učitelé mnoha předmětů ji používají hlavně pro prezentaci nového učiva. Nové technologie však umožňují daleko širší uplatnění nejen počítačové prezentace, ale celé oblasti informačních a komunikačních technologií. Navíc v tomto využití přestávají být dominantní předměty technického charakteru, ale IT a firmám, které nabízí řešení celých učeben, se tyto technologie dostávají do výuky téměř všech předmětů.  

Na loňské přehlídce informačních technologií INVEX´04 se těšily velké návštěvnosti mj. také stánky firem, které představovaly prezentační a projekční techniku. Doba dospěla do fáze, kdy informace bývají vstřebávány hlavně vizuálně a proto se tato technologie velmi rychle rozšířila i do všech typů škol. Některé firmy nabízely jednotlivé komponenty, tedy plazmové displeje, LCD zobrazovače nebo dataprojektory, jiné doplnily nabídku o projekční plochy, plátna či interaktivní tabule, ale objevily se i stánky, které nabízely kompletní řešení učeben či místností.

Nutno podotknout, že uvedené technologie se s úspěchem uplatňují nejen ve školství, ale v mnoha dalších oblastech běžného života. Uveďme tři příklady: plzeňskou hokejovou halu, která byla loni vybavena osmibokou projekční kostkou se čtyřmi videoplochami s úhlopříčkou 150" (cca 3,8m) a čtyřmi s úhlopříčkou 100" (cca 2,5m), velín pražských tunelů, kde je instalována grafická projekční stěna o rozměru 7 x 2,24 m, nebo do třetice dispečink pražské energetiky, jejíž projekční stěna složená z šesti modulů (v konfiguraci 2:3) o rozměrech 4,2 x 2,24m.

Moderní audiovizuální a multimediální technika si v dnešní době nachází místo také ve školách. Velkým problémem byla donedávna finanční nedostupnost těchto technologií, kterou se však - díky pochopení mnoha firem - daří překonávat. Zdaleka se již nejedná o pouhý dataprojektor, ale stále více se uplatňuje komplexní řešení pro (dnes tak moderní pojem) "efektivní výuku". Mnozí učitelé, ale hlavně žáci, ocení možnost rozšíření výklad o použití fotografie, videa nebo jiných, počítačově zpracovaných materiálů spojených s velkoplošnou projekcí a kvalitním zvukem.

Jako velmi výhodné řešení se jeví použití dataprojektoru. Výuka pak umožňuje kombinovat výklad učitele s doplňky, vytvořené pomocí IT (prezentace, video, zvuk, obraz,…). Tím je do jisté míry zajištěna "multimediálnost", tedy stav, kdy do výuky vstupuje více médií, ale pořád chybí ona "interaktivita", tedy interakce mezi žákem, učitelem a technikou. S řešením přišla firma AV Media, která začala distribuovat do škol interaktivní projekční tabuli s názvem SMART Board. Z výše uvedeného je patrné, že pokud je učebna vybavena počítačem, dataprojektorem a doplněna interaktivní tabulí, je schopna nabídnout velmi služné podmínky pro kvalitní výuku. Celá učebna by pak měla být vybavena audiosoustavou pro ozvučení místnosti, videorekordérem a DVD přehrávačem.

Co je tedy interaktivní tabule SMART Board? Je to interaktivní bílá projekční tabule sloužící jako promítací plocha, ze které je navíc možné (přímo dotykem rukou) ovládat počítačovou aplikaci. Do této aplikace je možné zároveň zapisovat poznámky. Interaktivní projekční tabule se připojuje ke stejnému počítači jako datový projektor. K připojení slouží sériový port, PS/2, USB nebo WiFi (v základní dodávce bývají kabely pro rozhraní USB, COM a PS/2). SMART Board komunikuje s počítači pracujícími na platformách OS MS Windows (98 až XP), Mac OS i UNIX. Ovládací software je součástí dodávky (Control Panel, SMART Notebook atd.). Rukou lze poznámky do jakékoli aplikace zapisovat, mazat, přesouvat, kopírovat i ukládat ve formě obrázkových či dokumentových souborů (JPEG, HTML, PDF atd.). Spolupracuje se všemi typy běžně dodávaných datových projektorů bez omezení rozlišení.

Tabuli lze umístit na zeď nebo pojízdný stativ. SMART Board je vyráběn ve třech základních velikostech (95 x 71 cm, 122 x 92 cm a 150 x 110 cm) se dvěma typy povrchu (Standard - na povrch je možno psát stíratelnými popisovači, povrch je vhodný pro promítání s projektory do 1500 ANSIlm a OptiPro - matná plocha určená speciálně pro projekci se silnými projektory nad 1500 ANSIlm, povrch není popisovatelný ani stíratelnými popisovači).

Jak by tedy měla vypadat moderní učebna? Možnosti moderní učebny by měly odrážet především požadavky učitelů. Cílem by mělo být vybavit učebnu tak, aby poskytovala všem zúčastněným tvořivý prostor. V této souvislosti je třeba při návrhu myslet nejen na techniku, ale také na ostatní vybavení a citlivě navržený nábytek. Teprve pak se může moderní učebna stát efektivním pomocníkem.

Při realizaci je třeba počítat s mírnými stavebními úpravami a úpravami stěn, zakoupení nábytku a jeho instalace společně s technikou je další fází budování. Pak již zbývá „jen“ vyškolit budoucí uživatele a zajistit maximální využití této učebny. Je třeba zmínit, že peníze na takovýto projekt jsou pro většinu škol hlavním parametrem, pro málo škol pak pouhým "katalyzátorem", tak, jak je tomu například na gymnáziu F. M. Pelcla v Rychnově nad Kněžnou, kde takováto učebna funguje od 1. září loňského roku nebo na Obchodní akademii a Vyšší odborné škole ekonomické v Táboře.

Vyplatí se taková investice? To je možná otázka, která vyvstane mnohým čitatelům tohoto článku. Učitelům je třeba umožnit intuitivní ovládání veškeré techniky - nefungují v učebně jako technická obsluha, ale jako pedagogové! To je první zásadní skutečnost, kterou je třeba si uvědomit. Nová učebna přináší do výuky dynamiku, vyšší úroveň i možnosti. Technika umožňuje kombinovat názornost s taxativním výkladem, otevírají se možnosti ucelenějšího způsobu výuky, zlepšuje se koncentrace studentů, ale také např. akustika učebny. Ředitel výše uvedeného Gymnázia F. M. Pelcla se vyjádřil v tom smyslu, že se škola přiblížila své koncepční vizi evropské školy a požadované úrovně vzdělávání (převzato z [5]).

Je třeba si uvědomit, že kvalitní učebna ještě automaticky neznamená zkvalitnění výuky. Nejdůležitějším „vybavením“ učebny by měl být v první řadě kvalitní učitel, který bude umět veškerou techniku nejen ovládat, ale také ji efektivně používat pro zvýšení názornosti výuky a správné práce s informacemi. Odpověď na otázku z předchozího odstavce tedy zní: Investice do vzdělání se zajisté dobře zúročí, ale předpokládá to nejen kvalitě a moderně vybavenou učebnu, ale také kvalitního učitele, jehož nezastupitelná funkce je z výše uvedeného článku zřejmá.

[1] http://www.avmedia.cz
[2] http://www.prosperita-ops.cz/multimedialni_ucebny.php
[3] http://www.ecophon.cz/templates/eco_NormPage1____5912.asp
[4] http://univerzita.avmedia.cz/
[5] AV News - svět prezentačních technologií, 9. ročník, č. 4/2004, str. 3-4.

Poznámka redakce: Prezentace tohoto příspěvku proběhla v březnu 2005 na konferenci POČÍTAČ VE ŠKOLE na gymnáziu v Novém Městě na Moravě, z jejíhož sborníku je s laskavým souhlasem pořadatelů i autora převzata.



Vladimír Hora

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.