Ve školním roce 2004/2005 proběhl již třetí ročník soutěže školních časopisů Freinet 2005, který uspořádalo občanské sdružení AISIS. K jakým posunům v této oblasti během tří let došlo, lze zhodnotit z podoby zaslaných časopisů. Stejně jako v jiných oblastech školství dochází k velmi pozvolnému posunu vpřed. Možná vás bude zajímat, jak školní časopisy vidí předseda poroty a autor projektu Freinet.
Školní časopisy v roce 2003
Jedním z cílů prvního ročníku soutěže Freinet 2005 bylo zmapovat úroveň českých školních časopisů. Z analýzy více než stovky titulů vyplynulo, že žáci i učitelé dělají školní časopisy rádi a s velkým nadšením, kterému obětují často spoustu volného času. Bohužel minimální orientace v problematice mediální výchovy, malé zkušenosti s projektovou prací a nedostatečné pedagogické i odborné znalosti velmi často způsobují, že si žáci osvojí nejen řadu pozitivních dovedností, ale zároveň i negativních postojů. Z pozitivních přínosů může jmenovat posilování skupinové spolupráce (redakční činnosti) a individuální zodpovědnosti za práci svou (redaktora) i celku (redakce). Z negativních bych vypíchl porušování autorského práva, tedy přebírání cizích materiálů z jiných časopisů a jejich svévolné publikování bez souhlasu původních autorů nebo vydavatelů. Osvojovat si ve škole nezákonné chování jistě není cílem ředitele ani učitelského sboru a do školního vzdělávacího programu by si žádná škola takovou kompetenci nenapsala, přesto ji většina škol intenzivně naplňuje… Dodejme, že to není jediná kompetence z oblasti „černé pedagogiky“ na českých školách.
Tři roky poté
Právě v oblasti respektování autorského zákona došlo zřejmě k největšímu posunu. (Doufám, že jsem k tomu přispěl i já intenzivním upozorňováním na daný nešvar.) Ze školních časopisů takřka vymizely články převzaté z různých „bravíček“, CosmoGirl a podobných časopisů pro náctileté. Bohužel redakce stále nevnímají, že nejde pouze o články, ale autorské právo se vztahuje též na fotografie, křížovky, kvizy, vtipy, stripy nebo komiksy… Přitom si myslím, že žáci leckdy dokážou nakreslit lepší obrázek, udělat zajímavější fotografii nebo vymyslet zábavnější kviz než unavení redaktoři profesionálních redakcí, které zcela ovládla rutina… Stačí málo, učitel jim tuto skutečnost musí sdělit a zlákat je pro vlastní tvorbu!
Na rozdíl od profesionálních časopisů pracují školní časopisy málo s obrazovou stránkou. Ať už jde o jednotnou grafickou úpravu, tzv. layout, nebo popisky k fotografiím a kresbám. U obrazového materiálu chybí kromě popisků také jméno autora. Nejen texty, ale i fotografie a obrázky nějakého mají… Některé časopisy jakékoliv obrázky zcela postrádají! Je to možná tím, že se jich ujali literárně nadaní žáci s dobrými slohy, ale do týmu zapomněli přibrat někoho s talentem výtvarným. Pochybuji, že by na škole nikdo takový nebyl!
Jako negativní bych viděl i nepodepisování článků vlastním jménem autora. V poslední době se rozmohly různé „nicky“, které patří do chatů na internetu, ale rozhodně ne do oficiálních médií, jako jsou tištěné časopisy. Člověk by si měl za svým jménem, názorem i textem stát! I to je jeden z výchovných aspektů vydávání školního časopisu. Nutno ale podotknout, že i v této oblasti se situace rok od roku zlepšuje. Zvláště poté, kdy jsme tento požadavek dali jako jednu z hlavních podmínek pro hodnocení školních časopisů…
Velmi málo se ve školních časopisech vyskytují názory žáků. Zřejmě proto, že k vyjadřování názorů nejsou v běžných hodinách vedeni. Časopisy zde fungují jako zrcadlo atmosféry, která ve škole panuje. Nejvíce ale o škole vypovídá, když časopis vůbec nevydává… Stovka škol, které se soutěže Freinet každoročně účastní, je přeci jenom dál. Učitelé jsou zde aktivnější a děti se do podobných projektů zapojují. Už to je výhra nejen pro školu, ale hlavně pro její žáky!
Závěrem
Školní časopisy samozřejmě narážejí na finanční limity, chtěl bych ale upozornit, že peníze nejsou všechno. Kvalitní časopis lze udělat i za málo peněz a profesionální technické vybavení redakce nezaručuje, že vydávání časopisu bude pro žáky ve všech ohledech přínosné.
Překvapivé bylo, že některé základní školy dokážou vytvořit po všech stránkách profesionálnější časopis, než mnohé střední školy včetně víceletých gymnázií! Rovněž časopisy „pilotních“ a alternativních škol se do užšího kola soutěže většinou neprobojovaly…
Přeji všem školám, a především jejich žákům i učitelům, aby se jim podařilo začít s vydáváním vlastního časopisu. Myslím si, že to ke škole patří a bez něj je vzdělávání značně ochuzeno.
Internetové stránky k soutěži zahrnují databáze školních časopisů, didaktické materiály a spoustu dalších užitečných informací:
O soutěži informovala následující média:
Malé (ale naše) noviny: Vydávat časopis není jen tak! (Radka Páleníková): http://wp.wpublisher.cz/malenoviny/index.php?ID=2088
Dětská tisková agentura: Fotogalerie (Radka Páleníková): http://www.prezentace.adam.cz/radka/alba/freinet05/
Econnect: Jarní škola žurnalistiky (Radek Sárközi) http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?apc=ztsx1--&x=231936
MujNet.cz: Foto z pátku (Helena Jiráková): http://mujnet.cz/CAS/clanek.aspx?a=0&prmKod=CAS.2343.3080
Výsledky soutěže Freinet 2005:
V kategorii základních škol byly oceněny tištěné časopisy Huslenčák (ZŠ Huslenky - Bařiny), Império kvarty A (Gymnázium Teplice) a School Times (ZŠ Uherský Brod, Mariánské náměstí 41; http://www.zsbrod1.uhedu.cz) a internetový časopis Pohodář (ZŠ Bohuslavice, Opavská 222; http://www.buslavskycasopis.wz.cz).
V kategorii středních škol byly oceněny tištěné časopisy Gilotina (Gymnázium, Brno-Řečkovice; http://gilotina.gyrec.cz), Heuréka (Gymnázium a Střední pedagogická škola Nová Paka; http://heureka.aktualne.cz) a Rozhraní (Soukromá SOŠ a SOU, Třebíč; http://www.icm-trebic.cz/rozhrani) a internetový časopis Saturn (Gymnázium Karviná; http://www.saturn.aktualne.cz).
Čestné uznání získaly časopisy Ámosek (ZŠ Košetice) a Záklaďáček obecný (ZŠ Pomezí).
Zvláštní ocenění za trvalou vysokou kvalitu získaly školní časopisy Bublanina (ZŠ J.Bublíka, Bánov), Chlupík (ZŠ Chlupova, Praha 5; http://www.fzs-chlupova.cz/Chlupik/01_NejnovejsiChlupik), Kulíšek (Gymnázium a OA Sedlčany; http://www.goasedlcany.cz/kulisek), Ostudyum (časopis středních škol, Chomutov; http://www.volny.cz/ostudyum) a Školní noviny (ZŠ T.G.Masaryka a OA, Tanvald; http://mszaoa.tanvald.indos.cz/nov).
Radek Sárközi
0 komentářů:
Okomentovat