redakce: Zelené školy opět v roce nula: operační systémy a aplikace

úterý 19. dubna 2005 ·

Ukončení projektu Internet do škol ke konci srpna znamená pro zelené školy řadu změn. Primárně jde o získání počítačů, laserových tiskáren, UPS a u větších škol i serverů za symbolickou korunu. Zároveň mají školy možnost bezplatného připojení k internetu prostřednictvím intranetu veřejné zprávy. Z nainstalovaného softwaru zůstává pouze operační systém MS Windows 2000 Professional na učitelských a žákovských počítačích. Co bude školám chybět?

Jestliže jsme v minulém článku  Zelené školy opět v roce nula: železo, železo, železo  definovali tři možná řešení správy a servisu po 1. 9. 2005 pro zelené školy: integrace do existujícího systému správy ICT na škole, vybudování systému správy „na zelené louce“ nebo zajištění komplexní správy externími dodavateli, pokusme se podrobněji probrat situaci v jednotlivých případech z hlediska vybavení serverů a pracovních stanic operačními systémy a aplikacemi. Pokud škola odkoupí počítače a další hardware, dle kupní smlouvy na ni přecházejí jen licenční práva na operační systém MS Windows 2000 Professional (případně i Mac OS X) na učitelských a žákovských počítačích.

Nejprve uveďme, jaký software je dosud v zelených školách nainstalován a používán, a to u malých škol typu A, kde je situace jednodušší:

  • Na učitelském počítači jsou následující aplikace (tučně vyznačeny pronajaté): MS Windows 2000 Professional SP2 CZ, 3Com boot services, Kerio Mail Server, Orlogix Backup MyPC, NetIQ AppManager klient, Kerio Firewall, Symantec Antivirus, APC PowerChute, MS Office 2000 Professional, MS Visual Studio, MS Encarta Reference Library 2002, Macromedia Flash Player a ShockWave Player, Power Archiver 2000, Adobe Acrobat Reader, Sodat Optim Access, Logos ASDW.

  • Na žákovských počítačích jsou následující aplikace (tučně vyznačeny pronajaté): MS Windows 2000 Professional SP2 CZ, MS Office 2000 Professional, MS Visual Studio, MS Encarta Reference Library 2002, Macromedia Flash Player a ShockWave Player, Power Archiver 2000, Adobe Acrobat Reader, Sodat Optim Access.

V případě integrace do existujícího systému správy ICT na škole můžeme předpokládat, že se síť propojí s další sítí se serverem a bude využívat jeho služeb. Vybudování systému správy „na zelené louce“ u malých škol příliš často nepředpokládáme (jen poznámku: MS Windows 2000 Professional podporuje některé síťové služby), ale v případě sloučené školy může i takovýto případ nastat. Při zajištění komplexní správy externími dodavateli, bude možných řešení několik, ale budou určitě součástí nabídky konkrétního dodavatele. Například AutoCont OnLine nabízí ve svém programu Pokračování další pronájem veškerého dosud instalovaného softwaru, v diskuzi u minulého článku zmíněná nabídka MaleSkoly.info se aplikačním softwarem nezabývá, v řadě diskusí i článků na České škole se pak objevily náměty na využití free softwaru (OpenOffice.org, NVU a dalších).

U zelených škol typu C a E je situace složitější či variabilnější, protože využívají dedikovaný server, kde je nainstalován síťový operační systém a řada dalších aplikací:

  • Na serveru jsou (tučně vyznačeny pronajaté): MS Windows 2000 Server SP2 ENG, 3Com Boot Services, MS Exchange 2000 Server, MS ISA 2000 Server, MS Outlook 2000, Symantec Antivirus, Computer Associates ARCserve 2000, APC PowerChute, NetIQ AppManager klient.

  • Na učitelském počítači a žákovských počítačích jsou následující aplikace (tučně vyznačeny pronajaté): MS Windows 2000 Professional SP2 CZ, MS Office 2000 Professional, MS Visual Studio, MS Encarta Reference Library 2002, Macromedia Flash Player a ShockWave Player, Power Archiver 2000, Adobe Acrobat Reader, Sodat Optim Access.

  • Na žákovských počítačích Apple iMAC jsou (tučně vyznačeny pronajaté): Mac OS X v jazykové mutaci International English, MS Office 2001 International English for Macintosh, MS Windows Media Player for Mac OS X, MS Internet Explorer, Adobe Acrobat Reader, AppleWorks 6.

V případě integrace do existujícího systému správy ICT na škole můžeme stejně jako v předchozím případě předpokládat, že se síť propojí s další sítí se serverem a bude využívat jeho služeb. Server může plnit řadu funkcí s nejrůznějšími operačními systémy: MS Windows 2000/2003 Server, Novell NetWare nebo Linux dle potřeby konkrétní sítě, což platí i pro variantu vybudování systému správy „na zelené louce“. Při zajištění komplexní správy externími dodavateli, bude opět možných řešení několik. AutoCont OnLine ve svém programu Pokračování nabízí nadále stabilní a osvědčený MS Windows 2000 Server včetně zajištění všech stávajících služeb. Přechod na MS Windows 2003 Server či novou verzi Novell NetWare 6.5 nebo Novell Open Enterprise Server by zřejmě vyžadovaly posílení operační paměti. Další alternativou je využití některé free nebo komerční distribuce Linux, ale je třeba navrhnout vybavení serveru jednotlivými aplikacemi dle požadovaných služeb či zvyklostí či zkušenosti správce (viz například článek  GNU/Linux na základní škole  nebo stránky projektu Admin).

V diskusi bychom uvítali racionální argumenty pro jednotlivá řešení nebo konkrétní případy či nabídky.



redakce

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.