Marta Břehovská: Tvorba elektronického atlasu rostlin a živočichů na 1. stupni ZŠ

úterý 19. dubna 2005 ·

Kraslická základní škola realizovala na podzim 2004 Pilotní projekt SIPVZ s názvem: Tvorba elektronického atlasu rostlin a živočichů na 1. stupni ZŠ s využitím výukových programů.

Základní škola Kraslice, Havlíčkova 1717 realizovala na podzim 2004 Pilotní projekt SIPVZ, okruh A (Implementace výukového softwaru na 1. stupni ZŠ) s názvem: Tvorba elektronického atlasu rostlin a živočichů na 1. stupni ZŠ s využitím výukových programů.

Cíle projektu:

  • Dokonalejší osvojení znalostí o přírodě v regionu s využitím ICT technologií

  • Rozvoj ekologického myšlení a cítění žáků

  • Využití výukových programů pro Prvouku a přírodovědu

  • Zdokonalení práce žáků s ICT technologiemi při rozvoji kooperativního vyučování žáků

  • Příprava podkladů na práci při zpracování školného vzdělávacího programu

Celkové náklady na projekt byly 148 221,50 Kč, z toho dotace MŠMT činila 80 793 Kč. Podíl školy byl 42 003,50 Kč, z něj však Krajský úřad Karlovarského kraje uhradil 25 425 Kč. Vlastní podíl školy se tak zkrátil na 16578,50 Kč.

Realizační tým projektu tvořilo pět členů pedagogického sboru: Mgr. Zdeněk Pečenka, ředitel školy (zajišťoval nákup vhodného HW, materiálu, zajišťoval potřebné instalace), Mgr. Marta Břehovská, zástupkyně ředitele školy (projekt zpracovala od začátku do konce po administrativní stránce, organizovala práci ostatních členů týmu, pomáhala se zajištěním práce v učebně VT), Daniela Vázlerová, učitelka (zpracovala téma Prvouky: Život v přírodě - ve třetím ročníku), Mgr. Jana Trnková, učitelka (zpracovala téma Přírodovědy: Přírodní společenstvo - les - ve čtvrtém ročníku) a Mgr. Eva Břízová, učitelka (zpracovala téma Přírodovědy: Třídění organismů - v pátém ročníku).

S žáky jsme společně pracovali s využitím následujícího SW a HW: digitální fotoaparát HP PhotoSmart 735, Tiskárna HP Color LaserJet 2550 LN, laminátor Docuseal, Dataprojektor Toshiba TLP-S70. Z výukových programů jsme využili Encyklopedii přírody (BSP Multimedia), Duháček v lese (ČEZ, a. s.), dále jsme pracovali s Zoner Photo Studiem 7, žáci pracovali s nově vytvořenými šablonami MS Word a s MS Word.

Jak jsme postupovali při samotné práci na projektu:

Nejprve si žáci osvojili práci s digitálním fotoaparátem, aby mohli na vycházkách fotit hledané objekty. Protože nebylo možné zahlédnout v přírodě všechnu zvěř, navštívili žáci také ZOO park Chomutov, kde vyfotili především lesní zvěř. Poté paní učitelky vytvořily v počítači fotogalerie snímků, které upravily v grafickém programu, vytvořily pro žáky složky upravených snímků, aby s nimi žáci mohli dále pracovat. Žáci určili podle výukových programů přesně názvy rostlin a zvířat, vybrané upravené snímky vložili do připravených šablon a sami k nim vytvořili popis naleziště s názvem objektu. Nově vytvořené soubory s paní učitelkami vytiskli a zalaminovali v laminátoru. Vytvořili tak ze svých snímků nové výukové karty, které jsou k dispozici ve škole všem žákům při výuce. Paní učitelky doplnily výukové karty ještě o výkladové prezentace v Power Pointu, které mohou prezentovat pomocí dataprojektoru. Práci na projektu jsme předvedli široké veřejnosti v Týdeníku Sokolovska.

Při práci v projektu se žáci naučili více pozorněji vnímat přírodu, vidět jednotlivosti, více pracovali ve skupinách, museli se navzájem více respektovat. Naučili se ovládat fotoaparát, procvičili si práci se soubory v počítači, psali texty v MS Word a naučili se tisknout vytvořený dokument. Všichni byli velmi pyšní na konkrétní výsledek své práce - na laminované výukové karty.

Stejně jako žáci, i paní učitelky se mnohému naučily: určitě rozšířily své dovednosti při práci s počítačem, hodně spolupracovaly navzájem a celý realizační tým vytvořil perfektně fungující skupinu spolupracovníků. Takovou spolupráci určitě oceníme při tvorbě školního vzdělávacího projektu. Paní učitelky pracovaly jinak s žáky, jejich práce mohla být více tvůrčí. Nepříznivým momentem se jevilo pozdní zaslání dotace do školy - v polovině října. Zkrátil se tak čas na zpracování projektu - příroda nečeká. Spolupracujeme s partnerskou školou v Krupce: Masarykova Základní škola již druhým rokem. Vzájemně se navštěvujeme a předáváme si zkušenosti, ukazujeme si, co jsme v každé škole navzájem dokázali, porovnáváme naše výsledky, hodně jsme si pomáhali. Jak vyučujícím, tak žákům, se vzájemné návštěvy vždy velmi líbily. Žáci z Krupky dokázali pod vedením paní učitelky Mgr. Ivany Hlavínové zpracovat zadání projektu stejně dobře jako žáci naší školy. Samotný projekt byl náročný, ale jeho výsledek motivuje všechny členy realizačního týmu k pokračování a dalšímu rozšiřování elektronického atlasu o jarní rostliny a další zvířata. Neopustila nás chuť pracovat v dalších projektech. Všechny snímky, které provázejí tento příspěvek, jsou vyfotografovány žáky naší školy v rámci tohoto projektu.

Poznámka redakce: Prezentace tohoto projektu proběhla v březnu 2005 na konferenci POČÍTAČ VE ŠKOLE na gymnáziu v Novém Městě na Moravě, z jejíhož sborníku je s laskavým souhlasem pořadatelů i autorky převzata.



Marta Břehovská

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.