Ukončení projektu Internet do škol znamená pro zelené školy možnost získání počítačů, laserových tiskáren, UPS a u větších škol i serverů za symbolickou korunu. Zároveň mají školy možnost bezplatného připojení k internetu prostřednictvím intranetu veřejné správy. Co bude školám chybět?
K ukončení projektu Internet do škol, který byl stanoven na 31. 8. 2005, proběhla celorepubliková informační kampaň pro ředitele zelených IT2005, kterou uspořádala Unie CZESHA. Další informace mohly školy získat na sérii seminářů pořádaných společností AutoCont OnLine (dále jen ACOL) a nyní jsou školy postupně navštěvovány takzvanými regionálními managery ACOL, kteří zprostředkovávají uzavření smluv o převodu technologií do majetku škol, o připojení k intranetu veřejné správy a také o pokračování dodávky služeb ACOL po 1. 9. 2005. Pro zelené školy je možnost získání počítačů, laserových tiskáren, UPS a u větších škol i serverů za symbolickou korunu jistě výhodná, stejně tak je pro školy výhodné i bezplatné připojení k internetu prostřednictvím intranetu veřejné zprávy. Je ale potřeba si uvědomit, že financování provozu informačních a komunikačních technologií (dále jen ICT) jejich nákupem nekončí, ale je třeba zařízení odborně spravovat a zajistit i případný servis. Zelené školy přitom do konce roku 2006 nedostanou žádné státní dotace na provoz ICT a jsou odkázány na rozpočet zřizovatele, jako tomu bylo do konce minulého roku u červených škol.
Pokud řešení správy a servisu po 1. 9. 2005 pro zelené školy zjednodušíme, jsou možné následující tři varianty:
-
Integrace do existujícího systému správy ICT na škole (vhodné tam, kde nově získané technologie jsou pouze menší částí rozsáhlé ICT infrastruktury školy a škola má fungující systém správy a odborné zázemí)
-
Vybudování systému správy „na zelené louce“ (vhodné pro velké školy s dostatečným odborným zázemím, kde se předpokládá další rozvoj ICT infrastruktury)
-
Zajištění komplexní správy externími dodavateli (nejlépe jedním dodavatelem, pro malé a středně velké školy je vhodný takzvaný outsourcing, zvláště v případě, kdy nejsou schopny zajistit vlastní odborné zázemí)
V prvních dvou případech můžeme předpokládat, že si toto řešení vedení školy s ICT správcem (u velkých škol jeho existenci samozřejmě předpokládám) vybere s plnou zodpovědností za další vývoj školy dle ICT plánu a ŠVP. U malých a menších převážně venkovských škol bez odborného zázemí ale přichází v úvahu varianta třetí. Zde musí vedení školy vyhodnotit řadu faktorů a dnes bych se chtěl zmínit o problémech spojených se získaným hardwarem.
Pokusím se shrnout informace pro přehlednost do číslovaných bodů:
-
Technologie převáděné do majetku škol jsou vesměs po záruční době, veškeré opravy po 1.9.2005 tedy hradí již škola. U značkových PC HP a Compaq můžeme předpokládat vyšší náklady při opravě či výměně některých dílů. Prodloužení záruky je v nabídce Pokračování ACOL, jiní dodavatelé ho zřejmě nenabídnou.
-
Dodané žákovské a učitelské počítače jsou standardní kvality, jejich fyzická životnost může být i 5-8 let. Jejich výkon je pro školní potřeby stále vyhovující, absence mechanik CD-ROM a FD u žákovských stanic není z dnešního pohledu velkou překážkou (USB disky jsou stále populárnější i v podobě MP3 přehrávačů), případné doplnění není nyní nijak nákladné.
-
Slabinou serverů a učitelských počítačů je malá kapacita pevných disků a absence mechanik DVD a CD-RW, doplnění kombinovanou mechanikou a dalším diskem je nyní opět poměrně levné.
-
Laserové tiskárny ve většině případů měly jen malý proběh a dá se předpokládat, že budou i nadále „držet“, to samé se týká i UPS.
-
Pro školy je vhodné doplnění vybavení (pokud ho již nemají) o datový projektor, scanner, digitální fotoaparát nebo videokameru, případně i interaktivní tabuli.
Při vyhodnocování nabídek servisu je třeba dát pozor na náklady na dopravu, paušální ceny výjezdu, hodinovou sazbu techniků, úroveň cen komponent a pochopitelně garantované lhůty pro vyřešení poruchy. Rozsáhlejší výklad k problematice naleznete i na serveru IT2005, ale možná je i diskuse k tématu a nabízíme zeleným školám i možnost zodpovězení dotazů.
redakce
0 komentářů:
Okomentovat