E-learningové vzdělávání pro učitele českého jazyka

čtvrtek 18. listopadu 2004 ·

V poslední době se stále více v souvislosti s mohutným boomem informačních a komunikačních technologií rozšiřují možnosti, jak lze tyto moderní nástroje efektivně propojit se vzděláváním. Školy začínají využívat na jedné straně množství výukových programů a multimediálních pomůcek (asynchronních nástrojů), na straně druhé mají možnost vyzkoušet množství online vzdělávacích produktů, které již představují nástroje synchronní (www.skolazaskolou.cz, www.scio.cz).

Úroveň - kvalitu vzdělávaní, které jako komunikační platformu využívá zejména internetu, je velmi různorodá. Nahlédneme-li například na stránky Škola online (www.skolaonline.cz), nalezneme v sekci Další vzdělávání - E-learning poměrně bohatou nabídku vzdělávacích kurzů. Nabízené kurzy jsou většinou zaměřeny na výuku cizích jazyků, případně na rozvoj počítačové gramotnosti apod. Jen velmi málo kurzů je zaměřeno na celoživotní vzdělávání v oblastech humanitních předmětů (českého jazyka, občanské výchovy, dějepisu apod.). Rádi bychom vám tedy alespoň krátce představili náš realizovaný kurz „online distančního vzdělávání s využitím e-learningu“, který je zaměřen na učitele a další přátele českého jazyka.

Co můžete studovat on-line

Nabídka je určena zejména učitelům českého jazyka základních a středních škol, mnohé z disciplín jsou však vhodné i pro učitele 1. stupně, případně vyučující jiných humanitních předmětů. Učitelé mohou vybírat z nabídky podle vlastních potřeb a zájmů. Jednotlivé disciplíny jsou jednak zaměřené na moderní technologie a jejich využívání v procesu vzdělávání (e-learning, blended learning, výukové programy, multimediální encyklopedie, internet apod.), jednak na disciplíny reflektující aktuální otázky české a světové literatury a jazyka. Přibližme si nyní alespoň některé z disciplín.

V současnosti se komunikačním nástrojem s neomezenou kapacitou uchování informací a s ohromnými komunikačními schopnostmi stal internet. Umožňuje komunikovat i na velké vzdálenosti, sdílet navzájem data, pracovat s multimédii, zkrátka a dobře být online – být připojen, nebýt izolován, být součástí elektronického společenství. Cílem disciplíny Internetové zdroje pro učitele českého jazyka je nabídnout, předvést a představit učitelům českého jazyka množství informačních portálů, které pro ně existují, ukázat jim, jaké možnosti jim nabízí online vzdělávání (někdy chybně nazývané jako e-learning), jak lze využívat software (programy) přímo na internetu bez nutnosti jejich instalace do počítače apod. Představuje internetové stránky, na kterých lze diskutovat problémy spojené se školní praxí, nabízí možnost sdělit své zkušenosti ostatním kolegům, mít možnost pracovat s aktuálními informacemi, zkrátka a dobře „být při tom, být na sítí, být online“.

Elektronická média jsou prostředky, které by měly učitelům usnadnit výuku, jsou to nástroje, s jejichž pomocí lze zefektivnit proces vzdělávání. Pomáhají jak učitelům tak žákům. Jaké jsou možnosti využití výukového softwaru a multimédií, co to vůbec je, k čemu slouží, kde je najdeme? Tyto a spoustu dalších otázek řeší další disciplína Multimédia a výukové programy pro učitele. Do úplně jiného světa studenty přenese disciplína Pohádka jak ji znáte a neznáte, která se zabývá základy literární teorie, psychologickým výkladek pohádek a multikulturní výchovou. Celkově je disciplína zaměřena na praktické využití poznatků především ve školní praxi a běžném životě, proto poskytuje množství textů, audio ukázek a obrázků. Zamýšlí se nad posláním pohádek, nad jejich hodnotou, kouzlem a nadčasovostí.

Charakter disciplín je opravdu různorodý, kromě tří již zmiňovaných obsahuje kurz další zaměřené na jazyk současné žurnalistiky, světovou literaturu, didaktiku literatury nebo postavení učitele českého jazyka v současné ZŠ.

Všechny disciplíny jsou vyučovány prostřednictvím internetu, ve virtuální škole, kterou postavil a vybavil tým odborníků - techniků a pedagogů. Většina učitelů zejména humanitních předmětů se dosud s tímto ve světě velmi rozšířeným způsobem distančního vzdělávání nesetkala. Tento stav je dán zejména podvědomou averzí vůči počítačům a s nimi souvisejícími technologiemi. Každý student je v úvodním školení (tutoriálu) proškolen a vybaven znalostmi - získá tedy základní schopnosti a dovednosti, nutné pro další studium ve virtuální škole. Po tutoriálu pokračuje ve studiu v LMS, studuje jednotlivé disciplíny, plní jednotlivé úkoly, pracuje s interaktivními prvky a hlavně komunikuje. S učiteli, autory, spolužáky. LMS, ve kterém vyučování probíhá, je navržen pro intuitivní a efektivní ovládání, vše je přehledně a logicky uspořádáno a strukturováno, potřebné dovednosti si student kurzu osvojí snadno a rychle, i když se třeba považuje za počítačového analfabeta.


A proč studovat on-line?

Nabízí se otázka, k čemu e-learningové vzdělávání pro učitele ZŠ vlastně slouží? A má smysl se na základní či střední škole vzdělávat pomocí e-learningu? Zkusme se nyní stručně zamyslet nad možnostmi, které má učitel, rozhodnutý se nějakým způsobem dále vzdělávat.

Učitelé a ředitelé ZŠ jsou většinou kontaktováni regionálními pedagogickými centry, která jim nabídnou pestrou nabídku nejrůznějších prezenčních kurzů či školení. Školení a kurzy jsou většinou kapacitně omezeny, konají se v jistý den a jistou hodinu, jsou omezené také časově apod. Mnohé z kurzů navíc neprobíhají přímo v regionu, který kurz realizuje. Často se také kurzy díky nenaplněné kapacitě ruší.

E-learningové vzdělávání je však vzdělávání bez omezení – učitelé totiž nejsou omezeni ani kapacitou kurzu, ani vzdáleností, ani časem. Studují totiž za pomoci počítače a internetu, ze školy, z domova, z knihovny, z jakéhokoli místa. Výhodou takto realizovaného vzdělávání je časová flexibilita, možnost pracovat individuálně na jakoukoli vzdálenost, zkrátka studovat otevřeně co chcete a jak chcete. Navíc do kurzu můžete vstoupit kdykoli, schopní vzdělavatelé a manažeři studia vás zařadí do virtuální třídy a můžete pod jejich vedením studovat.

Efektivní studium zabezpečuje kvalitně zpracovaný distanční text, který je doplněn o multimediální doplňky, o video, zvukové záznamy, o interaktivní vizualizace, v klíčových částech textu (checkpointech) vás interaktivní distanční text také otestuje, zjistí úroveň vašich vědomostí, předá veškeré informace schopným tutorům, kteří vám pomohou s problémem, který právě řešíte. A navíc – distanční vzdělávání s využitím e-learningu a vhodného LMS (virtuální školy) Vám poskytne nabídky ze všech regionů – a záleží na Vás, pro jaké vzdělávání se rozhodnete. Po úspěšném absolvování kurzu získáte samozřejmě certifikát o absolvování kurzu akreditovaný MŠMT.

Je nutno říci, že množství vysokých škol stále více zapojuje distanční vzdělávání s využitím elearningu do svých vzdělávacích programů, toto studium se pak stává rovnocenné tzv. kombinované studijní formě („vzdělávání tzv. dálkařů“).

Distanční vzdělávání využívající e-learning je v České republice dosud v plenkách. Největší problémy tvoří zejména tvorba kvalitního speciálně metodicky upraveného distančního textu (J. Průcha), dále pak chuť vyzkoušet si nový způsob vzdělávání, který je opravdu velmi odlišný od prezenčních forem. Nicméně je dobré zmínit se o existenci distančních kurzů s podporou WBT, mezi které patří například Kurz distančního minima, realizovaný na Univerzitě Palackého v Olomouci (www.cdiv.upol.cz).

Máte-li zájem si prezentovaný vzdělávací kurz vyzkoušet, navštivte internetovou adresu kurzu www.net-university.cz/kurzcj a zaregistrujte se do studia.

Kurz e-learningového vzdělávání pro učitele českého jazyka pro vás připravila olomoucká vzdělávací firma Net-University s.r.o. (www.net-university.cz) ve spolupráci s pedagogy základních a vysokých škol. Případné otázky týkající se vzdělávání prostřednictvím internetu pište na adresu: kamil.kopecky@net-university.cz.



dokument

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.