Studijní smlouva je aktivizační metoda, která má několik cílů. Hlavním je donutit žáka, aby vyučovací předmět pouze trpně neabsolvoval, ale aby v něm byl aktivní a získal k němu vztah. Žáci se učí zodpovědnosti za sebe samého a za výsledky své práce.
Prostředkem k dosažení cíle je získávání bodového ohodnocení – nazvaného školní euro. Žáci si na začátku pololetí rozmyslí, jaké známky by chtěli na vysvědčení docílit. Do předem připravené smlouvy si pak zapíší, kolik školních eur se zavazují získat, přičemž ohodnocení eury odpovídá dané známce.
Zde se můžete podívat na vzor naší smlouvy .
Děti každý měsíc získávají známku, kterou jsme si nazvali aktivita a jež odpovídá měsíčnímu ohodnocení eury. Tabulka měsíčního a pololetního bodového ohodnocení je uvedena dále. V další části také uvádím, jak jsou oceněny jednotlivé způsoby ověřování zvládnutého učiva (v zeměpisu). Existují však i další činnosti, které přímo nesouvisejí se zvládnutým učivem, ale budují u žáků vztah k předmětu a učení se vůbec. Mezi ně patří vytváření pexesa, doplňovaček, křížovek, malování map, hledání na internetu, zpěv hymny různých států…
Důležitým výsledkem této aktivizační metody je viditelné budování zodpovědnosti za sebe samého. Za výsledky své práce.
Každý měsíc na počítači zpracováváme výsledky všech tříd a stanovujeme absolutní pořadí všech žáků na škole. Vyhlašujeme například soutěže o měsíčního eurošprta, eurolenocha, …, které dále odměňujeme buď pochvalou nebo sankcemi.
Hlavní kroky, které musí učitel při realizování studijní smlouvy dodržet, jsou: důslednost, spravedlnost, nechat aktivně pracovat žáky, regulovat jejich práci, podněcovat k novým činnostem, které oni sami vymyslí, a dále je obodovat aj.
Jak tedy známkujeme: Vedeme dva archy. První je klasický klasifikační, do kterého zapisujeme známky. Druhý je takzvaný euro arch, do kterého si vedeme evidenci školních euro. Žák, který získá několik dobrých známek ze zkoušení, ale nezíská eura, a tudíž dobré známky z aktivity, nemá nárok na dobrou známku celkově na vysvědčení.
Pololetní zisk | Měsíční zisk |
500 – 400 školních euro = 1 | 100 – 80 školních euro = 1 |
400 – 300 školních euro = 2 | 80 – 60 školních euro = 2 |
300 – 200 školních euro = 3 | 60 – 40 školních euro = 3 |
200 – 100 školních euro = 4 | 40 – 20 školních euro = 4 |
100 – 0 školních euro = 5 | 20 – 0 školních euro = 5 |
Za co vše je možno získat školní euro (v hodinách zeměpisu):
- písemná práce, ústní zkoušení, zkoušení v prvních lavicích: max. 10 školních euro (ŠE) 5 = 0 ŠE, 4 = 2 ŠE, 3 = 5 ŠE, 2 = 7 ŠE, 1 = 10 ŠE;
- slepá mapa: max. 10 ŠE: bodování stejné;
- orientace na mapě u tabule max. 5 ŠE: 5 = 0, 4 = 1, 3 = 2, 2 = 3, 1 = 5;
- vytvoření pexesa: 8 ŠE;
- vytvoření doplňovačky: 3 ŠE;
- kresba – vlajka státu, mapa státu, 10 otázek a odpovědí, internetový odkaz, kde najít informace o tom daném státu – 8 ŠE;
- zpěv – slova + hymna daného státu = 8 ŠE;
- chování – na začátku hodiny 3 ŠE, které mohou ztratit při prvním porušení pravidel o správném chování – max. 24 ŠE za měsíc;
- sešity – každý měsíc kontrola sešitu a děti mohou získat až 10 ŠE.
Václav Bělík
0 komentářů:
Okomentovat