Výběrové školy chystají každoročně stále těžší a těžší testy, které nemohou zvládnout nejen běžní maturanti, ale ani profesoři, kteří zde vyučují. Učitelé stěžejních předmětů na základních školách podřizují výuku vycházejících ročníků přijímacím zkouškám, čímž ji vlastně degradují. Rozetnou toto čertovo kolo plošné přijímačky?
Ředitelé českých škol mohli dosud vypisovat přijímací zkoušky zcela svobodně. V poslední době ale roste tlak, aby o tuto pravomoc přišli. Některé kraje, jakožto zřizovatelé středních škol, uvažují o tom, že zajistí společné přijímací zkoušky pro všechny školy. Dokonce i lidé z ministerstva školství nahlas přemýšlejí, zda přijímací zkoušky nezrušit. V jejich verzi by měl často různorodé přijímačky nahradit unifikovaný výstupní test, který by skládali všichni žáci pátých a devátých tříd. Proč se náhle chystají takové zásadní změny? Zřejmě proto, že současný systém přijímání žáků na vyšší stupně škol je nadále neudržitelný.
Čertovo kolo
Původně dostali ředitelé středních škol možnost vypsat přijímací zkoušky podle libosti. Jak se této pravomoci zhostili? Většinou se zbavili odpovědnosti za jejich podobu tím, že ji delegovali na své podřízené. Pilní češtináři a matikáři potom začali vymýšlet diktáty, větné rozbory, rovnice, slovní a geometrické úlohy a další překážky, které dokážou přeskočit jenom ti nejlepší „koně“. Jejich náročnost přitom odpovídá návalu studiíchtivých žáků na danou školu. Tradičně nejtěžší jsou přijímačky na gymnázia, ať už víceletá, která nemají žádnou konkurenci, nebo čtyřletá, která se musejí dělit o zájem žáků s odbornými školami.
Reakce učitelů na základních školách byla zdánlivě přirozená. Přestali se zabývat učivem předepsaným osnovami a vzdělávacími programy, začali zjišťovat, co požadují střední školy u přijímacích zkoušek, a protože toho nebylo právě málo, nastolili v hodinách tvrdý dril. Vždyť vysoká úspěšnost v přijímání na gymnázia a ostatní školy je nejen skvělou vizitkou učitele, ale i celé základní školy. A v době, kdy neexistuje propracovaný systém hodnocení vzdělávání, vlastně také jedinou.
Reakce středních škol byla opět logická – protože žáci byli stále lépe připraveni, jejich budoucí učitelé vytvořili testy ještě těžší, aby na školu nepronikli žádní hlupáci, s kterými by měli jenom práci navíc.
I když dětí na základních školách valem ubývá, poptávka po středoškolském studiu stále převyšuje nabídku, a proto se popsaný kolotoč bez nějakého zásahu zvenčí nemůže zastavit. Všem účastníkům vzdělávání je přitom jasné, že zcela zničil české školství!
Síto, které neseje
Je zajímavé, že ředitelé středních škol si neuvědomují negativní důsledky svého rozhodnutí pro výuku na základních školách, když totéž prožívají jejich svěřenci ve vztahu ke školám vysokým. Univerzity a další školy chystají každoročně stále těžší a těžší testy, které nemohou zvládnout nejen běžní maturanti, ale ani profesoři, kteří zde vyučují. Písemné testy jsou přitom připravené neprofesionálně, nevyváženě a často obsahují vyslovené chyby. Přijímání na vysokou školu se tak stává spíše loterií. Proč ne? Český národ je přece velmi hravý a rád soutěží. Zde se ale hazarduje s profesní budoucností celých populačních ročníků a poražených je až příliš mnoho. Jsou to nejen žáci, učitelé i rodiče, ale celý vzdělávací systém a potažmo celá společnost.
Některé školy si neudržitelnost stávajících přijímacích zkoušek včas uvědomily a oslovily profesionální firmy, které se tvorbou testů zabývají. Tyto firmy více než encyklopedické znalosti a abstraktní myšlenkové pochody zkoumají žákovy studijní předpoklady, čtenářskou gramotnost a další dovednosti.
Jak se s tím ale mají vypořádat učitelé, když čtvrtina třídy dělá přijímací zkoušky podle modernějších kritérií a na zbytek čekají otázky typu „Kdy proběhla první Rodinova výstava v Praze?“? Neměli by nechat přípravu k přijímacímu řízení na bedrech rodičů a žáků a věnovat se tomu, co jim předepisují osnovy? Neexistuje totiž žádné oficiální nařízení, které by požadovalo, aby učitelé připravovali žáky k přijímacím zkouškám. To dělají kupodivu zcela dobrovolně, a přestože je to značně časově zatěžuje, dokonce ke škodě samotnému vzdělávání! A navíc marně, protože přijímací zkoušky jsou dnes natolik různorodé, že na ně prostě připravit nelze. Můžete si jen koupit los, nebo někoho uplatit a čekat na výsledek.
Plošně nebo vůbec?
Zrušení přijímacích zkoušek je legitimním požadavkem a odborníci po tom volají už léta. Je jedno, jestli se iniciativy ujmou zřizovatelé nebo ministerstvo. Rodiče i učitelé ho měli hlasitě prosazovat už dávno. Vzor mohou nabídnout země Evropské unie, ve kterých přijímací zkoušky českého typu neexistují. V zavedení plošných přijímacích testů vidím první krok správnou cestou.
Radek Sárközi
Radek Sárközi: Přijímací zkoušky ničí české školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat