Infovek, aneb slovenská SIPVZ. Jak si vede po pěti letech a na jakých principech stojí? Jde i on cestou generálního dodavatele, z jehož tvrdého diktátu se naše školy snaží bezvýsledně vymanit? Začátkem listopadu proběhla ve Spišské Nové Vsi čtvrtá celostátní konference k projektu Infovek. Tady jsou moje postřehy.
Konference na své úvodní plenární přednášce hodnotila pětiletý průběh a výsledky tohoto projektu informatizace slovenského školství a zúčastnilo se jí 450 učitelů z celé země. Infovek je slovenská obdoba české Státní informační politiky ve vzdělávání a na stránkách České školy se jím zabývaly články Od slovenského Infoveku se máme co učit a Infovek aneb SIPVZ po slovensky .
Základní pilíře projektu
Pro osvěžení paměti připomeňme čtyři základní pilíře projektu:
- vybudování multimediálních učeben s kvalitním připojením k internetu
- příprava vzdělávacího obsahu pro všeobecné předměty
- školení učitelů
- poskytnutí výsledků projektu široké veřejnosti
Infovek i SIPVZ mají obdobné cíle, ale v svém dosažení šly každý jinou cestou. Liší se svojí podstatou a svými výsledky. Infovek totiž není o nákupu jednotného balíku produktů a služeb pro školy formou silného generálního dodavatele. Nejde v něm o jednorázové celoplošné vybavení všech škol technikou, ale o postupné zapojování škol, které o to projeví zájem. Každá škola, která chce být zařazena do Infoveku, musí nejprve vypracovat školní projekt využití informačních a komunikačních technologií.
Pokud je následně vybrána, pak od Asociácie Projektu Infovek dostane několik počítačů, kvalitní připojení na internet, tiskárnu, skener, tablet, edukační balíček se vzdělávacími programy a balíček pro sestavení počítačové sítě. Ten je z hlediska iniciativy školy velmi důležitý, protože je na škole, aby si dodané kabely, switche a další prvky lokální počítačové sítě sama zapojila. Školní informatici se tak musí aktivně podílet na budování svého království, čímž se jaksi podružně mnoho naučí. Mnohem méně profesionální řešení nežli dodávka realizovaná profesionální firmou. Jenže tento princip funguje a vede k dalšímu rozvoji. O projekt je obrovský zájem a o konkrétních způsobech využití počítačů ve vyučování se zde běžně vedou sáhodlouhé diskuse.
Krůček po krůčku vpřed
Z pohledu ze zahraničí by se mohlo zdát, že se projekt příliš nevyvíjí. Asociácia Projektu Infovek však postupně, malými, ale pravidelnými kroky posouvá jeho realizaci do stále větších rozměrů a přibližuje se tak stanoveným cílům. Hlavní principy i strategie zůstávají, jenom se postupně přidávají další a další školy, modernizuje se obsah dodávaných balíčků, prosazují se nové technologie (dnes se například uvažuje o připojení pomocí ADSL) a nové způsoby vzdělávání učitelů (kromě letních škol také on-line kurzy).
Zatímco v prvních letech se do Infoveku zapojovaly především školy střední, dnes převažují v zájmu o internetovou multimediální počítačovou učebnu školy základní, které měly možnost okoukat způsoby využití u svých kolegů za humny.
Kromě workshopů, hlavních a krátkých plenárních příspěvků na různá odborná témata rozdělili organizátoři konferenci do několika odborných sekcí. Některé z nich probíhaly ve stejnou dobu, a tudíž si účastníci mohli vybírat ze širší nabídky. Pro představu nabízím názvy sekcí:
- ICT v přírodovědných předmětech na ZŠ a SŠ
- projekty informatizace na ZŠ a SŠ
- robotika v poznávacím procesu
- informační technologie v životě školy
- příprava a další vzdělávání učitelů
- Cisco Network Academy Programme
- programové systémy pro informatizaci
- informatizace na ZŠ
- metodika výzkumu v oblasti IKT
Svůj prostor dostali i sponzoři, mezi které patřily firmy jako Slovenské Telekomunikácie, HP, Cisco či Microsoft.
Všeobecně lze říci, že zaměření témat a hloubka jejich odbornosti se velmi lišila. Možná je to právě tato rozmanitost, která posluchače na akce tohoto typu přitahuje. K vidění byly jak praktické ukázky toho, co učitelé na základních školách se svými žáky dělají, tak odborné a do značné míry teoretické přednášky o smyslu informatiky a informatizace. Věnovat se na těchto stránkách jenom některým ze sto dvaceti přednesených příspěvků asi nemá smysl, a tak zvídavým čtenářům doporučuji k prostudování adresu www.infovek.sk, kde všechny informace o Infoveku a časem také jednotlivé příspěvky z letošní konference bude možné nalézt.
Infovek je projekt učitelů
Oproti české SIPVZ jsou výdaje na Infovek velmi skromné. Infovek byl vyhlášen 14. ledna 1999, koncepce SIPVZ byla vládou schválena 10. dubna 2000. Pro zajímavost uvádím porovnání finančního čerpání obou projektů:
rok trvání projektu |
INFOVEK (mil. SK) |
SIPVZ (plán mil. KČ) |
1 | 20 | 1840 |
2 | 80 | 1760 |
3 | 225 | 1730 |
4 | 246 | 1081 |
5 | 320 | 947 |
Co nelze vyčíst z čísel, lze zjistit rozhovory s konkrétními učiteli. Ačkoliv se samozřejmě najdou i kritické připomínky (většinou směřující k malému objemu financí), všichni, se kterými jsem měl možnost hovořit, hodnotili projekt jako velmi úspěšný. Již samotné složení účastníků akce dává tušit, že Slovensko udělalo v informatizaci svého školství významný skok. Nejednalo se totiž o učitele informatiky, na které převážně narazíme na českých konferencích o ICT, ale hlavně o ředitele a učitele běžných předmětů, kteří se velice aktivně zajímají o možnosti využívání dodané techniky ve vyučování.
Tento rozdíl v přístupu většiny učitelů u nás a na Slovensku je zakódován v nutnosti aktivní spoluúčasti učitelů od samého začátku. Nikdo za nikoho nerozhoduje a v podstatě nikdo nikoho do ničeho nenutí. Rozhovory se slovenskými kolegy ve mně zanechaly pocit, že učitelé berou Infovek jako SVŮJ projekt.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat