Projekt Internet do škol získal na veřejnosti jednoznačně negativní nálepku. Přitom se jen ojediněle objevují názory těch, kterým dodaná učebna již řadu měsíců slouží. Jsme jednou ze „zelených“ škol a rád bych tu popsal naše půlroční zkušenosti – podotýkám předem, že jsou v podstatě kladné.
Nejsme začátečníci
Počítače nebyly na naší škole ani před „érou Indoše“ žádnou novinkou. Patřili jsme mezi školy, které získaly dotaci ministerstva a provozovaly počítačovou pracovnu již v roce 1992. Léty technika stárla, ale peníze na její stálou obnovu nebyly. A tak po 7 letech provozu bylo přistoupeno, za podpory města, sponzorů i rodičů, k její rekonstrukci. V roce 1999 jsme obnovili 9 počítačů, bohužel bez připojení na internet. To vše pro 400 žáků. To byl jeden z důvodů, proč jsme se sice jen o několik setinek bodu, ale přeci jen vešli do daných kritérií a stali se „zelenou“ školou zařazenou do 1. vlny realizace Internetu do škol.
Vlastní realizace proběhla během loňským prázdnin. Zachovali jsme obnovenou starou pracovnu a paralelně vedle ní zřídili novou „indoší“. V prvých dnech září nastoupila firma, která provedla instalaci 11 nových počítačů. Jeden z nich jsme spolu s tiskárnou umístili ve sborovně, zbývajících 10, včetně serveru a učitelského počítače, do nové pracovny. Současně jsem se jako ICT správce postupně účastnil tří školení. Na nové počítače se nám podařilo nainstalovat všechny programy z „balíčku“ výukového softwaru od MŠMT.
Prvý měsíc jsme provedli zřízení účtů všech pedagogů a žáků 8. a 9. ročníků. Současně jsme zorganizovali školení prvé skupiny učitelů v úrovni Z. Díky ochotě lektora veškeré školení proběhlo přímo na škole v podmínkách, ve kterých učitelé po absolvování začali počítače využívat s žáky. Dnes pracujeme v obou pracovnách a žáci mají k dispozici celkem 18 počítačů, z toho 10 připojených na internet. Počítače v nové pracovně jsou na dobré technické úrovni a pracují spolehlivě.
Zkušenosti s využitím
Obě pracovny jsou během dne plně využity. Nejen pro výuku informatiky, ale i ostatních předmětů. Ve staré pracovně k výuce podle výukových programů, v nové spíše k činnostem na internetu. Pracovny ale využíváme nejen k potřebám vyučování. Jedno odpoledne mají možnost trávit čas u počítače děti ze školní družiny, dva dny jsou vyčleněny pro „volný internet“ všem žákům. Přístup žáků nižších ročníků, kteří nemají zřízen svůj účet, řešíme možností přihlášení přes universální účet.
Pozitivní je i využití nové techniky ředitelem, zástupcem ředitele školy i učiteli. Počítač ve sborovně je v provozu po celý den a slouží k administrativě vedení školy a přípravě učitelů na výuku, k odzkoušení programů, se kterými se chystají pracovat se žáky. Denně je ve sborovně využíván učiteli internet. V pololetí jsme poprvé s úspěchem vyzkoušeli zápis a tisk vysvědčení přes počítač.
Permanentní využití pracovny přináší samozřejmě i občasné technické problémy. Většinu z nich řeší sám správce. Ve složitějších situacích se obracíme na zelenou linku servisního centra Indoše. Šlo zatím o 3 závady serveru, na který nemá správce zatím oprávněný přístup. Všechny byly pracovníky centra během krátké doby odstraněny prostřednictvím dálkové správy pracovny. Problém s tiskárnou byl provozovatelem řešen její výměnou.
Plusy a minusy
Shrneme-li pozitiva, pak je to v prvé řadě skutečnost, že škola získala techniku, na kterou by v současném rozpočtu nenašla finanční prostředky. Teoretickou přípravou došlo k proškolení správce, ale i vedení školy a učitelů, kteří jsou dnes schopni s instalovanou technikou běžně pracovat. Nejdůležitější ze všeho je, že se významně změnily podmínky k výuce informatiky i většiny dalších předmětů. To má přímé dopady na kvalitu výuky a přináší prospěch všem žákům.
K vyváženému pohledu patří řada známých a opakovaných nedostatků, které projekt provázejí. Určitě je to omezená možnost instalace potřebného programového vybavení dle výběru a zájmů pracovníků školy. Výběr programů v „balíčku“ zaslaném školám byl proveden ledabyle a jeho obsah i technické problémy s jeho instalací či provozováním jeho využití do značné míry limitují. Stále není jasná otázka integrace dalších technických zařízení do systému. V současné době řešíme možnost začlenění počítače ředitele školy a sekretářky, což je spojeno s těžko pochopitelnými administrativními i technickými problémy.
Mám-li však shrnout naše 150 denní zkušenosti s provozováním techniky Indoše, musím napsat, že významně převažují plusy nad minusy. Domnívám se, že oprávněná kritika projektu je určitě potřebná, ale neměla by překrýt klady, který Indoš zapojeným školám přinesl. Bylo by správné najít cestu, jak dokončit realizaci projektu i ve zbývajících (červených) školách. Rozhodně by však měl pokračovat v těch, kde je již technika zprovozněna.
Tyto školy nicméně čekají odpovědi na otázky: Kdy budou moci pokračovat ve „školení Z“ a zda bude zahájeno „školení P“? Jak bude dál probíhat kontakt s ICT správci? Jaké budou možnosti integrace dalších zařízení, jako je použití digitálního fotoaparátu, kdy budeme moci svobodně využívat přenosná média, jako jsou diskety, CD-ROM apod.?
Oldřich Suchoradský
0 komentářů:
Okomentovat