Multimediální kurz LANGMasteru „Scio Český jazyk“ je určen zejména pro ty žáky základních škol, kteří se připravují na přijímací zkoušky na střední školy. Obsahuje jak přehledně zpracovanou teorii, tak pestrou řadu cvičení, obojí efektivně propojeno.
Co mají společného teta Kateřina, praotec Čech a Prodaná nevěsta? Na Saturninovi se dají vhodně testovat druhy vedlejších vět, na českých legendách psaní vlastních jmen a v Prodané nevěstě se Mařence kv_lící ár_e dobře doplňují i a y. Zároveň si však žák – „jen tak mimochodem“ – ověřuje i své znalosti české literatury, zeměpisu a české kultury.
Přijímačky na SŠ hračkou
Firma LANGMaster dokazuje, že lze vyrobit takový produkt, který bude zároveň funkční a zároveň zajímavý, který žáky něco naučí, a přitom je práce s ním bude bavit. Ne neoprávněně nazývá LANGMaster tuto řadu svých produktů „ŠKOLA hrou“ a Komenského přísně vlídná tvář na žáky hledí ze záhlaví programu.
Multimediální kurz Scio Český jazyk je určen zejména pro ty žáky základních škol, kteří se připravují na přijímací zkoušky na střední školy. Obsahuje jak přehledně zpracovanou teorii, tak pestrou řadu cvičení, obojí efektivně propojeno.
Kurz je rozdělen do 38 lekcí ve formě pracovních listů. Odhadovaná doba zpracovávání jedné lekce je 45 minut. Probírány jsou všechny důležité znalostní okruhy, které se objevují u přijímacích zkoušek; jmenujme například psaní vyjmenovaných slov, pravopis skupin „s/z“ a „sh/zh“, „ě/je“ a „e/ně“, psaní velkých písmen, shodu podmětu s přísudkem, určování slovních druhů, určování větných členů, rozbor souvětí, doplňování interpunkce, významy slov. Jednotlivá témata se v průběhu kurzu vracejí na stále složitější úrovni.
V čem to je?
Díky čemu je tento kurz tak zajímavý a zábavný, aniž by cokoli ztrácel na své výukové hodnotě?
Jedním z důvodů je rozmanitost a pestrost úkolů. Dají se rozdělit na čtyři základní typy – dva jednodušší: výběr odpovědi z několika možností a určení pravdivosti nebo nepravdivosti tvrzení; a dva obtížnější: vepisování správné odpovědi pomocí klávesnice a samostatné zpracování delší, složitější odpovědi. Takto se žáci procvičí i v psaní na počítači – je nutno psát bez překlepů a zbytečných mezer.
Dávat dobrý pozor a soustředit se na nalezení správné odpovědi je třeba i u jednodušších typů úkolů, zejména ve výstupních testech: řekněte rychle, je chybná věta „Král opakovaně vyzíval oba soky k usmíření“? Cvičení často vycházejí z celých a existujících textů (viz zmíněný Saturnin), věty nepůsobí nepravděpodobně nebo směšně.
Múza Elvíra
Důležitá je u všech typů úkolů nápověda a zpětná vazba. Tu přináší studijní múza Elvíra, která po splnění úkolu komentuje správnost či nesprávnost odpovědi, odkazuje ke zdroji informací pro nastudování daného problému, napovídá, jak daný úkol řešit. U nejtěžšího typu úkolu přichází Elvíra pouze s návrhem řešení a hodnocení správnosti je na žákovi (rodiči, učiteli). Pro hodnocení jsou k dispozici i statistiky, na konci každého listu nebo celkový záznam postupu a pokroku v Nastaveních.
Jediné, co se dá Elvíře vytknout, je místy přílišná upovídanost a žoviálnost („Tak se na ně musí, Dano, na vyjmenovaná! Nemazat se s nimi, nepovolit únik chyb.“) Na druhou stranu přímé oslovování vtahuje žáka více do hry.
Individuální postup
Pracovní list se postupně rozbaluje, již vyřešené úkoly zůstávají viditelné a je možno se k nim kdykoli vrátit. Pro práci s kurzem jsou užitečné také záložky, které umožňují označit problémové či naopak příliš jednoduché lekce a jejich části a pak se k nim jednoduše a rychle vracet nebo je naopak přeskakovat.
V kurzu lze postupovat buď podle připraveného plánu nebo podle vlastní potřeby a uvážení vybírat cvičení z obsahu. Záleží jen na žákovi, jak rychle bude pokračovat, kolik lekcí zvládne při jednom sezení u počítače.
Hodnotu produktu zvyšuje zařazení reálných přijímacích testů. Žáci si mohou bez stresu vyzkoušet, jaké typy úkolů je mohou u přijímacích zkoušek čekat, zda by u nich uspěli, a podle toho dále pracovat na svých slabinách. Díky tomuto kurzu se naučí nepanikařit ve chvílích, kdy se před nimi objeví neznámý úkol, ale aplikují analogicky v kurzu nacvičené postupy a dojdou ke správnému řešení.
Poslední poznámka patří programovému rozhraní: je veskrze sympatické, decentní a přehledné, ovládání maximálně intuitivní. Podrženo shrnuto: rodičům žáků deváté třídy se investice do kurzu vyplatí.
Minimální konfigurace: procesor Pentium 166 MHz, 64 MB operační paměti, 30 MB místa na pevném disku, rozlišení 800 × 600, High Color (16bit), CD-ROM mechanika (8×), zvuková karta (SB kompatibilní), mikrofon, MS Internet Explorer 5 (součástí instalačního CD-ROM), operační systém Windows 95 a vyšší.
Cena: 1 499 Kč
Původní článek vyšel v časopise Computer.
Dana Šlancarová
0 komentářů:
Okomentovat