Tento nový seriál je určen učitelům, kteří nemají ve své aprobaci informatiku, nepovažují se za zběhlé uživatele počítačů, ale chtějí sebrat odvahu a s moderními technologiemi se vypořádat. Třeba proto, aby škole vytvořili webovou prezentaci. Vždyť to není tak složité…
Za vzorového čtenáře jsem si vzal učitele zastávajícího funkci ICT koordinátora na “zelené” základní škole (á la terminologie SIPVZ), který dosud nikdy žádné stránky nedělal, a tudíž neví, jak na to. Takovým učitelům by měl náš seriál pomoci.
Mírně pokročilejším uživatelům, kteří již o této problematice něco vědí, bych doporučil článek Dejte svoji školu na web a jeho druhé pokračování .
Hlavní cíl prezentace aneb proč vlastně na web
Na začátku si je třeba ujasnit, jaký mají mít stránky smysl a komu jsou především určeny. Stránky, které vznikají pouze pro to, že je to dnes bontonem, a ne ze skutečného přesvědčení o jejich nezbytnosti, očekávání jistě nenaplní.
Zažil jsem již mnoho škol, které se pro tvorbu své “internetové přítomnosti” nadchly, webovou prezentaci si vytvořily, ta jim ale s postupem času a ubývajícím nadšením zastarala a v konečném důsledku byla pro školu jen špatnou vizitkou. Mezi hlavní poučky internetu totiž patří, že neaktuální stránky vrhají na svého autora mnohem horší světlo nežli žádné. Sarkasticky bych dodal, že pokud například rodič školní stránky nenajde, bude to možná připisovat špatnému hledání, zatímco nalezení zastaralých informací mu prozradí, jak vážně to škola s internetem míní…
Dobré internetové stránky mohou plnit mnoho funkcí. Pokusím se uvést ty nejdůležitější:
- Umožňují informovat rodiče o organizaci školního roku. Veškeré důležité termíny, kontakty, sdělení a aktuality lze jednoduše převést do elektronické podoby. Tento smysl sleduje většina školních webů.
- Prohlubují komunikaci školy s žáky a rodiči. Vhodně volená diskusní fóra, chaty a nástěnky mohou být atraktivním způsobem, jak se méně formální cestou dobrat k názorům “klientů” školy. Ačkoli ne všechny příspěvky bývají konstruktivní, schopné vedení školy z nich může vyčíst mnoho užitečného.
- Zprostředkovávají přijímací řízení pro nové žáky. Stránky mohou pomoci zajistit studenty do nových tříd, na ZŠ např. do tříd s rozšířeným vyučováním některého předmětu. Mohou obsahovat ukázky příkladů z minulých let, popisovat formy a způsoby zkoušek, atd. Výsledky přijímacích zkoušek mohou být dostupné pod heslem pro uchazeče.
- Informují o formách a výsledcích vzdělávacího procesu školy. Stránky mohou obsahovat plné znění inspekčních zpráv konaných Českou školní inspekcí, výsledky nezávislé evaluace, srovnávacích testů (např. Scio, Kalibro, PIRLS) nebo se chlubit výsledky žáků v různých soutěžích či přijímacích řízeních na vyšší stupně škol. Zajímavé je umožnit žákům na školním webu vystavovat vlastní WWW stránky.
- Nabízejí kurzy pro externí studenty či informace o dalších kurzech a seminářích pro veřejnost (dnes je v oblibě forma tzv. e-learningu).
- Zajišťují výměnu pedagogických zkušeností – najdou se nadšení učitelé, kteří jsou ochotni se o své přípravy hodin, písemné práce, zpracované otázky, tématické plány a další materiály zdarma rozdělit.
- Dělají reklamu vedlejší hospodářské činnosti (VHČ). Některé školy nabízejí např. zpracování účetnictví, pronájem tělocvičen, počítačových učeben, jídelen, vaření obědů, atd.
- Nabízejí zaměstnání ve škole pro nové uchazeče.
- Tvoří platformu pro spolupráci s partnerskými školami. Výraz “projekt” je dnes ve školství bestsellerem, a pokud se jedná o spolupráci více škol s “hmatatelnými” výsledky na webu, pak o granty není nouze. Spolupráci se školami ze zahraničí může pomoci i jiná jazykové verze.
- Umožňují rodičům přístup ke klasifikaci a výsledkům práce svých dětí, rozvrhu, změnám suplování, atd. Dnes již existují systémy, které tuto lákavou a zároveň náročnou práci umožňují.
Bystrý čtenář najde mnoho dalších důvodů, proč školní stránky vytvářet. Jistěže nelze vytvořit stránky, které by plně dostávaly všem výše nastíněným cílům. To se nedaří ani mnohým firmám, které se profilují prací na internetu a mají na to potřebné personální zabezpečení. To však nemusí být na škodu. Stačí si po dohodě s vedením školy vybrat jedno či více dílčích zaměření a v tomto duchu stránky systematicky tvořit.
Ačkoli to zní velmi samozřejmě, realita bývá často bohužel jiná. Mnoho škol nedovede přesně definovat smysl svých stránek a výsledný efekt některých prezentací se tím zbytečně snižuje. Moje zkušenost je taková, že úspěšnější bývají ty školy, které si na začátku definují střídmější cíle a po jejich dosažení postupně své internetové aktivity rozšiřují.
V dnešním prvním díle jsem se vás pokusil navnadit obsahovou částí školních webů. Příští díl již bude o konkrétních způsobech, jak stránky vytvářet.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat