Oldřich Suchoradský: Ožehavé téma Temelín

pátek 15. prosince 2000 ·

Málokteré téma vzbuzuje tolik protichůdných názorů a emocí, jako je dostavba a spuštění jaderné elektrárny Temelín. Je ale s podivem, že se k tak společensky diskutované otázce najde tak málo odkazů v pedagogickém tisku. Přitom téma jaderné energie je součástí fyziky všech typů škol a při výkladu se atomovým elektrárnám prostě nelze vyhnout.

Už když jsem na začátku školního roku žákům 9. ročníku sděloval, co budeme v průběhu roku probírat, zaznamenal jsem zájem a zjevnou reakci u tématu atomové energie. Nepřekvapila mě ani otázka, zda se budeme učit o jaderných elektrárnách. Kladná odpověď mé žáky uklidnila, ale zároveň podpořila jejich zájem. Přemýšlel jsem tedy, jak tuto problematiku žákům přiblížit a přitom jim dát možnost, aby si sami tvořili názor na smysl jaderné fyziky i na samotnou existenci jaderných elektráren. Názor co nejméně poplatný současné mediální hysterii, podporované demonstracemi protiatomových aktivistů z Rakouska. Rozhodl jsem se navázat kontakt s metodickým střediskem elektrárny Temelín a požádat je o spolupráci. Na základě mého dopisu jsme byli pozváni do Temelína na exkurzi.

Samotná možnost vidět Temelín na vlastní oči žáky silně motivovala. Chtěl jsem, aby se před exkurzí dozvěděli něco ze základů jaderné fyziky, aby byli schopní diskuse. Probrali jsme podle osnov danou látku o stavbě atomů, jejich značení, popsali si jev přirozené a umělé radioaktivity. Záměrně jsem s žáky důkladněji neprobral téma využití jaderné energie a jaderné elektrárny – to jsem ponechal až na samotnou exkurzi.

Měli jsme štěstí z několika důvodů. Zájezd do jižních Čech jsme absolvovali za krásného podzimního počasí. Už samotný příjezd byl překvapením: objekt elektrárny se vynořil, až když jsme přijeli těsně k ní. Na prvý pohled překvapilo čisté prostředí a krásná zeleň kolem stavby. To vše trochu kontrastovalo s informacemi, které žáci dostávali z médií. Pracovnice metodického střediska byly na příjezd našich dětí připraveny. Dohodli jsme se předem na obsahu, který bude žákům sdělen. Byl jsem mile překvapen, když naše průvodkyně akceptovala můj požadavek, aby informace byly dětem podávány formou rozhovoru, otázek a odpovědí, třeba i malé soutěže.

Dvě hodiny, které jsme v Temelíně strávili, byly naplněny pestrou a zajímavou činností. Shlédli jsme technicky dokonale připravený a předvedený film o historii využívání energie člověkem. Dále byl žákům digitální technikou promítnut model elektrárny, na kterém průvodkyně vysvětlila její části a funkce. Otázky plynuly oběma směry, takže po výkladu následovala smršť dotazů žáků na vše, co je o Temelíně zajímalo, o čem si zatím mohli jenom číst, ale neměli šanci si předkládaná fakta ověřit. Tentokrát k tomu měli tu nejlepší příležitost.. Velmi zajímavým pokusem bylo měření radioaktivity v bezprostřední blízkosti elektrárny (která v té době již pracovala na l5% výkon) v mlžné komoře, která ukázala zcela normální výskyt částic. Následovala prohlídka expozice střediska s množstvím modelů, animací, vše v pohybu a k dispozici návštěvníkům. V závěru prohlídky byly žákům nabídnuty tištěné materiály, které si mohli v neomezeném počtu odvézt domů.

Před exkurzí se našlo několik rodičů, které váhali své děti do Temelína pustit. Báli se o jejich zdraví, někteří dokonce i o jejich životy. Také řada žáků odjížděla s obavou, co je v tak silně démonizované elektrárně čeká. Nic se však nestalo, všichni exkurzi ve zdraví přežili. A cestou domů v autobuse zcela spontánně napsali, co si o jaderné elektrárně a jejím využití myslí. Malý výběr názorů předkládám :

  • Myslím, že je to dobrá věc! Neměla by hlavně vybuchnout.“
  • „Jaderná elektrárna- už vynález tohoto druhu je velký přínos pro lidstvo. Pokud je dobře zabezpečená proti úniku záření, tak je všechno OK.“
  • „Nechtěla bych aby jednou elektrárna Temelín vybuchla a ohrožovala životy lidí žijících v okolí elektrárny i třeba nás.Přestože je tu mnoho nebezpečí, je užitečná.“
  • „ Mám pocit, že jaderná elektrárna Temelín bude v budoucnu pro lidi užitečná síla. „
  • „Nic proti Temelínu nemám a myslím si, že je to elektrárna bezpečná. Už tím, že neškodí ovzduší jako elektrárna tepelná. Určitě by díky Temelínu měla v budoucnu klesnout cena elektrické energie a to bude prospěšné pro nás všechny.“
Jediné co žáky mrzelo byla skutečnost, že se nemohli podívat do samotné vnitřní elektrárny. Bezprostřední zážitek žádný film a animace nemohou nahradit. Jak nám bylo řečeno, takovou šanci budou mít zájemci až po spuštění 2. bloku elektrárny, a to pouze ti z řad studentů středních a vysokých škol. I přes takové omezení má exkurze do JETE svoje opodstatnění a přispívá nejen k lepšímu chápání vyučované látky fyziky, ale pomáhá mladým lidem k samostatnému rozhodování v otázce, která se díky tisku a dalším médiím denně vrací a na kterou hledají svoji vlastní odpověď.

Smyslem exkurze do jaderné elektrárny Temelín ale nebylo přesvědčit žáky pro jadernou energii. To se také zdaleka u všech nepodařilou už proto, že mnohé informace, které jim při exkurzi byly nabídnuty, přesahovaly možnosti chápání průměrného žáka základní školy. Ale možnost přesvědčit se o tom, že kolem Temelína normálně žijí lidé, je zde překrásná a čistá příroda, slyšet argumenty těch, kteří v elektrárně pracují, určitě přispěly k objektivnímu rozhodování a soudnému pohledu na využití jednoho ze zdrojů energie.



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.