V pátek jsem si koupil Blesk a hned jsem narazil na recenzi nové počítačové hry, mající zajímavý podtitulek: Méně myšlení! Více akce! Něco takového člověk rád dětem koupí. Věru, skvělý produkt! Kam už zašla neomalenost prodejců počítačových her?
V minulém článku jsem citoval průzkum zveřejněný na BBC, který tvrdil, že děti využívají domácí počítač více k tvořivé činnosti než k hrám. A že pokud je hrají, zajímají je především takové, které jim umožňují kreativní vyžití. Naši obchodníci s počítačovou zábavou si průzkum patrně vzali k srdci. V pátek jsem si totiž koupil Blesk a hned jsem narazil na recenzi nové počítačové hry, mající zajímavý podtitulek: "Méně myšlení! Více akce!" Něco takového člověk rád dětem koupí. Věru, skvělý produkt!
Kam už zašla neomalenost prodejců počítačových her? Kam až dospěla nesoudnost našich obchodníků? Trochu se mi svírá žaludek…
Zajímavá by asi byla věcná obhajoba sloganu, který mne donutil tuto úvahu napsat. Docela bych si s chutí početl, jak bude recenzent či distributor popisovat, proč je myšlení tak nežádoucí a proč ten správný klik ve správnou chvíli dává dětem pocit dobře odvedené zabíjačky. Panečku, to by bylo počteníčko!
A přitom se nijak nebráním počítačovým hrám jako takovým; tuto dobu mám již za sebou. Dokonce chápu určitou sounáležitost celého trhu se stříbrnými disky. Jsem ochoten připustit, že výukový software existuje také díky hernímu průmyslu a jeho tržbám. Připouštím, že i firma s čistě herními aplikacemi občas může vyprodukovat dobrý vzdělávací titul. Chápu i námitky těch, kteří prohlásí, že cenzuru už dávno nemáme, že si každý může vydávat co chce…
Ale s podobnými slogany se smiřovat nehodlám.
Pravděpodobné je ovšem vysvětlení, že tato věta byla už u původního, zahraničního prodejce. O to více mne mrzí, že česká “krabicová“ lokalizace nebyla stvořena s trochou českého zdravého rozumu. Ten bohužel chybí u většiny lokalizovaných titulů. Ale děti se bohužel učí i z takovýchto her. Mimochodem - nejenom "akční“ přístup, ale třeba i češtinu jejich manuálů, která je již tradičně příšerná. (A to nemluvím o dalších perličkách: Pro děti i rodiče je jistě přínosem, když si v manuálu k jedné z nejprodávanějších her přečtou, že mají k dispozici "americkou hot line producentské firmy“ a v tabulce si pak najdou, kolik je stojí rozhovor z Arkansasu do Minnesoty.)
Člověka musí mrzet podobná propagace hloupých akčních titulů především tehdy, když si uvědomí, že i hry mohou mít pozitivní vliv. Pokud jsou dostatečně zajímavé, přináší nové podněty a výzvy, pak jich lze s úspěchem využít nejen k domácímu trénování dětského mozku, ale i ve škole. Několikrát jsem viděl inovativní způsoby využití strategických her ve výuce v rámci projektového vyučování. Děti byly plně do "objevitelského“ učení zapojeny, škola je evidentně bavila a vědomosti si upevňovaly daleko rychleji díky svému vlastnímu poznávání. V každém případě je zařazení podobných her do výuky či do domácí mediatéky otázkou rozumu a zralé úvahy, mnohé dnešní hry se však dají ve výuce využít opravdu velice dobře. V této souvislosti bych chtěl připomenout nový pojem „infotainment“ (což je složenina slov information a entertaiment, tedy zábava) - zde ve smyslu multimediálního titulu stojícího na hranici mezi referenční, vzdělávací a herní funkcí. V letošním ročníku Europrix 2000 se mezi nominované na nejlepší titul dostaly dva, které zmíněný pojem ideálně naplňují. Prvním z nich je Physicus a druhým Křižáci. V Křižících se na základě klasické situace (rytíř si musí vykoupit život v křižáckých výpravách) před uživatelem otvírá středověký svět. Jednotlivé herní úkoly však nevyřeší náhodou, ale spíše tím, že se musí seznámit s životem ve středověku, poznat reálie a teprve poté má dostatečně vědomosti, aby mohl správně kliknout myší.
Jestliže hru z Blesku prodává slogan Méně myšlení! Více akce!, autoři Křižáků by ke své hře mohli připojit jeho parafrázi: Více přemýšlení! Jedna akce!
Který slogan bude úspěšnější? Co myslíte?



0 komentářů:
Okomentovat