Bohumil Kartous: Kritika inkluze velí: zpátky na stromy! (Inkluze po česku prý nefunguje, konstatoval Radek Sarközi)

středa 27. února 2019 ·

"Inkluze po česku prý nefunguje, konstatoval Radek Sarközi v MF DNES (20. února 2019). Fakta, která mají doložit její nefunkčnost, jsou však prokazatelné manipulace. Autor se neobtěžuje rozlišovat mezi různými druhy speciálních potřeb a mluví jen o dětech s mentálním postižením. Ty tvoří z celkového počtu dětí s přiznanou speciální podporou jen malou část," píše Bohumil Kartous v MF DNES.

Bohumil Kartous (eduin.cz)
Kartous mimo jiné píše:

Údajně byla zrušením přílohy pro vzdělávání žáků s mentálním postižením školám odebrána možnost vzdělávat je podle jejich možností. Není to pravda. Školy mohou takovým dětem nastavovat cíle vzdělávání přiměřeně jejich možnostem v souladu s rámcovými vzdělávacími programy.

Údajně byla těmto žákům snížena dotace pracovní výchovy a místo toho musí absolvovat „fyziku, chemii a cizí jazyk“. Není to pravda. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání umožňuje školám v rámci disponibilní dotace posílit pracovní výchovu na úroveň vyšší než v minulosti.

Údajně jsou žáci s mentálním postižením nuceni studovat druhý cizí jazyk. Nemusí, škola může takovému dítěti poskytnout náhradní vzdělávací obsah.


Celý text naleznete v MF DNES

24 komentářů:

Ivo Mádr řekl(a)...
27. února 2019 9:38  

Původní myšlenka inkluze byla: "Všichni žáci z dané lokality se budou vzdělávat v jedné spádové škole". A pokud toto neplatí, jakože to neplatí, pak se nemá cenu o nějaké inkluzi vůbec bavit. Trojkolejnost regionálního školství je toho dokladem. Tím jen chci říci to, že Speciální školy mají plné opodstatnění. Víceletá gymnázia však mají být jen pro skutečně nadané děti. Prostor pro jistou redukci tady vidím. Inkluze po česku je špatně zpracovaný a neúspěšný projekt. Zdá se , že je v této podobě neopravitelný.

Radek Sárközi řekl(a)...
27. února 2019 10:00  

Zvláštní, avízo na můj komentář v MF DNES, na který tento reaguje, tu nevyšel... Česká škola evidentně preferuje Eduin a lidi kolem něj.

Michal Komárek řekl(a)...
27. února 2019 10:08  

Pane Sárközi, a Vy asi neumíte číst. Váš komentář je hned pod textem B. Kartouse. Česká škola preferuje vyváženost :-)

Radek Sárközi řekl(a)...
27. února 2019 10:13  

Ovšem kdyby pan Kartous nereagoval v MF DNES, můj text byste nevydal, že? A psal jsem zde o avízu na můj komentář v MF DNES, nikoliv o svém blogu...

Michal Komárek řekl(a)...
27. února 2019 10:50  

Vymýšlíte si a vymlouváte se, pane Sárközi… A především: Česká škola preferuje vyváženost :-)

Pavel Doležel řekl(a)...
27. února 2019 11:04  

Česká škola preferuje vyváženost :-)

Tak kdyby tam nebyl ten smajlík, tak bych propadl dojmu, že to snad myslíte vážně.

Radek Sárközi řekl(a)...
27. února 2019 11:52  

Česká škola v první řadě preferuje mlčení (cenzuru) ohledně kritiky inkluze... Ale jsem rád, že se sem můj text dostal alespoň takto dodatečně. :-)

Michal Komárek řekl(a)...
27. února 2019 11:57  

Pane Sárközi opět si vymýšlíte. Česká škola samozřejmě publikuje texty kritické k inkluzi. Nepublikuje pochopitelně všechny. Stejně jako nepublikuje všechny texty, které inkluzi chválí, či podporují. Pokud máte čas a chuť přineste nějaký seriosní přehled toho, co na toto téma ČŠ publikuje. Samoúčelnou nepodloženou, urážlivou "diskusi o diskusi" tady rozvíjet nebudeme.

Datel řekl(a)...
27. února 2019 12:23  

Milý pane K., co takhle nechat dospělé a svéprávné lidi diskutovat a neplést se jim do toho? To asi nevydržíte, že?

Radek Sárközi řekl(a)...
27. února 2019 12:38  

Pane Komárku, vždyť jste mi původně napsal e-mail, že můj komentář nezveřejníte. Ocitl se zde jen díky zveřejnění textu pana Kartouse z Eduinu...

Radek Sárközi řekl(a)...
27. února 2019 12:50  

Tolik argumentačních faulů v jednom článku jsem dlouho neviděl... Můj původní komentář byl o současné situaci kolem novely vyhlášky č. 27. Podrobněji je situace popsána v posledním čísle Učitelských novin ve 4stránkovém článku, kde je např. uvedeno, že Martin Šimáček a jeho manželka Klára Laurenčíková nyní pracují pro ministerstvo zdravotnictví. Pan Šimáček se za toto ministerstvo účastnil vypořádání připomínek k novele inkluzivní vyhlášky na MŠMT. Tato vyhláška je z roku 2016 a většina uvedených neziskovek tehdy existovala. Je jedno, kdy přesně vznikly, důležité je, že lobbují právě nyní...

https://www.pressreader.com/czech-republic/mf-dnes/20190227/281994673780398

Michal Komárek řekl(a)...
27. února 2019 13:05  

Pane Sárközi, soukromá emailová komunikace sem nepatří. Ale když už jste to otevřel, zdá se, že neumíte číst ani v emailu. Byl byste schopen ocitovat z mého emailu, že ten Váš komentář nebudu publikovat? Nebyl, protože to tam nikde není.

Jiri Janecek řekl(a)...
27. února 2019 13:49  

"Autor se neobtěžuje rozlišovat mezi různými druhy speciálních potřeb a mluví jen o dětech s mentálním postižením. Ty tvoří z celkového počtu dětí s přiznanou speciální podporou jen malou část"

Je "s priznanou podporou" totez co "je"? A jak malou cast tedy tvori? Ja si za 25 let pomatuju kolem 150 deti, ktere z nasi obce chodily do ZvS, vicemene kvuli snizenemu IQ (zabalenemu do ruznych slov). A za tu dobu dve chrome a jedno nevidome dite na Kocianku…

-----------------

"Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání umožňuje školám v rámci disponibilní dotace posílit pracovní výchovu na úroveň vyšší než v minulosti.

Údajně jsou žáci s mentálním postižením nuceni studovat druhý cizí jazyk. Nemusí, škola může takovému dítěti poskytnout náhradní vzdělávací obsah."

Mohl by Kartous vysvetlit, jak zaridit pro jedno dite z dvaceti? A kolik by to stalo?

Jana Maříková řekl(a)...
27. února 2019 15:13  

Samozřejmě se nic takového, jako je posílení pracovní výchovy neděje, nejsou lidi, peníze, prostory... odešla jsem z velmi inkluzivní školy ještě předtím, než dvě děti s LMP došly do sedmičky, kde začínal druhý cizí jazyk, ale i ten první, který jsem učila, jim nebyl celkem k ničemu. Seděly vzadu se zoufale nekvalifikovanou asistentkou a učily se celý rok v podstatě to samé dokola. Občas jsme měli reedukaci, ale to na věci moc neměnilo...jen jeden z nich byl schopen docela hezky číst jednoduchoučké texty. Ale vzhledem k tomu, že žáci ve vyšších ročnících, osvobození od druhého jazyka, normálně seděli ve třídě, jen místo učení měli dělat něco jiného, což většinou končilo hraním na mobilu, nemyslím si, že tady by to bylo jiné. Proto jsem rodičům říkala, aby děti "nedávaly osvobodit", byl to jen další problém ke všem, které už tam byly i tak. Ale text pana Kartouse krásně ukazuje odtržení od reality tzv. experta na školství. Podobné zkušenosti jako já má odhadem 80% mých kolegyň z různých škol.

Radek Sárközi řekl(a)...
27. února 2019 16:31  

Pan Kartous píše, jak by to mohlo teoreticky fungovat, ale v praxi se to tak neděje. Už kvůli tomu, že nelze technicky sestavit jiný rozvrh pro žáky s různými SVP ve stejné třídě, kde část dětí měla pětkrát více hodin pracovek (na druhém stupni ZŠ).

Můj komentář byl ovšem úplně o něčem jiném, než v čem se nimrá Bob Kartous... Kladu v něm zásadní otázku, zda mají neziskovky o několika lidech bez mandátu, bez odpovědnosti a bez praktických zkušeností ovlivňovat chod tisícovek škol. Podle mého názoru rozhodně nemají.

Radim Lesák řekl(a)...
27. února 2019 23:38  

Bravo, pane Sarkozi, fantastická reflexe. Znamená to tedy, že spolek Pedagogická komora se už přestane všude exhibovat?

Ivo Mádr řekl(a)...
28. února 2019 8:07  

Radim Lesák

Jistý rozdíl tady vidím. Ped.komora=učitelé z praxe, EDUin=? Doplňte si sám.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
28. února 2019 9:09  

Manipulativní je především titulek, který tradičně staví všechny kritiky inkluze po česku do role jakýchsi zpátečníků. V podání Kartouse, ČOSIV nebo Uhla je inkluze jen tupá ideologie na hony vzdálená od praxe.

Michal Komárek řekl(a)...
28. února 2019 9:18  

S tím titulkem máte pravdu, pane Sotoláři. I proto jsem přidal tu závorku, aby bylo jasno, že jde o polemiku s konkrétním textem, nikoli s "kritiky inkluze" obecně.

Radim Lesák řekl(a)...
28. února 2019 14:31  

Pane Mádře, jak sleduji PK i EDUin, tak si dovolím tvrdit, že za výstupy obou aktivně stojí zhruba stejný počet lidí. Zůstaňme objektivní...

laimes řekl(a)...
28. února 2019 15:26  

jestliže inkluzi nejsme schopni provést civilizovaným způsobem jako v sousedním německu,měli bychom se alespoň pokusit o českou variantu "inkluze naruby" která někde úspěšně fungovala ,byla u nás škola neziskovka (silně podporovaná městem) pro postižené žíky a chodili do ní i "inkludovaní" žáci nepostižení, vše fungovalo od individuální dietní stravy pro nemocné až po skvěle organizovaný dovoz/odvoz dodávkou pro 4 ukotvené vozíky a 3 imobilní se složeným vozíkem,řidič+doprovod,poté vypukla inkluze....
zmatení rodiče začali odhlašovat své děti a sami si je vozili po místních zš,které se o ně přetahovaly,po dvou letech nadšení ochladlo a dnes se obnovuje, co předtím fungovalo,rodiče chtějí zase zpět,jenže doprava již není,část učitelů musela odejít,noví se nehrnou,rozpočet je menší......

Radek Sárközi řekl(a)...
28. února 2019 21:15  

Pedagogická komora = 2 500 pedagogů
Eduin = 25 (?) lidí
ČOSIV = ? lidí
Rytmus = ? lidí
Rodiče z inkluzi = ? rodičů

Pavel Doležel řekl(a)...
28. února 2019 22:20  

"Pane Mádře, jak sleduji PK i EDUin, tak si dovolím tvrdit, že za výstupy obou aktivně stojí zhruba stejný počet lidí. Zůstaňme objektivní..."

Můžete mít pravdu. Ale pořád je tam ten jeden obrovský a zcela zásadní rozdíl - PK představuje skutečné učitele z praxe.

Radek Sárközi řekl(a)...
28. února 2019 23:19  

Pokud současnou podobu inkluze hodnotí kladně pouhá 2 % respondentů z ankety Pedagogické komory, tak bude někde problém...



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.