Anna Koutňáková: Naše společnost vzdělání a dobré rady z Evropy

čtvrtek 30. listopadu 2000 ·

Sociální demokracie začíná naplňovat své volební heslo: Společnost vzdělání. Po prvním kroku, kterým bylo zrušení víceletých gymnázií, přicházejí krok sun další kroky a myšlenkové výpady, které nás mají nezadržitelně posunout do Evropy a k ideálu učící se společnosti.

MUDr. Sestřička?
Po snaze o zrušení zvláštních škol – později pak jen již po změně jejich vývěsních štítů a jejich výměně za cedule s označením základní škola, postupném zrušení středních pedagogických škol – neboť malé děti nutně vyžadují učitelky s vysokoškolským diplomem, nyní na povrch vyplula další odvážná myšlenka na zrušení středních zdravotnických škol. Neboť má-li se absolventka této školy uplatnit v zemích Evropské unie, musí mít nutně vyšší odborné vzdělání, které získá nejprve absolvováním gymnázia a potom vyšší odborné zdravotnické školy. Proč ne? Bude znát Schopenhauera, něco detailů o francouzském impresionismu a prokletých básnících a osvojí si řadu důmyslných dovedností při řešení úloh z trigonometrie. Bude ovšem potom ještě chtít pracovat ve zdravotnictví? EU před časem vydala doporučení pro takzvaná chráněná povolání, mezi které patří i zdravotní sestry. V doporučení se praví, že na tuto specializaci se má dívka hlásit nejdříve v osmnácti letech. Studium příslušného oboru pak musí trvat nejméně tři roky. Vedle učitelek mateřských škol si ovšem konečnou a nejvyšší úrovní požadovaného vzdělání nemohou být doposud jisty ani zdravotní sestry, protože Evropská komise pro vzdělávání nám píše, že pro zhruba čtyřicet procent sester má získat vysokoškolské vzdělání. Zbylým šedesáti procentům postačí diplom z vyšší odborné školy. Dobrá rada je nad zlato. Ale stejně dobrá a snad ta nejlepší by byla rada, kde na to vzít a nekrást, že?

Český učitel jako Plejtvák obecný
Proboha, patří mezi takzvaná chráněná povolání také učitel, který je dnes stejně ohroženým druhem jako Plejtvák obecný? Pan premiér by to měl předem vědět, jinak je schopen na doporučení Evropské komise všechny učitele hnát k doktorskému rigorosu nebo požadovat, aby každý z nich vlastnil PhD. za svým jménem! Prozatím je ovšem daleko pravděpodobnější jiná varianta možného a stejně radikálního řešení. “Než nuzně zaplacený učitel, lepší žádný učitel,” zcela jistě zavtipkuje za nějaký čas na své pravidelné tiskové konferenci Miloš Zeman. Ten má již téměř na stole projektovou studii, která je plná podobných dobrých rad. Jednu radu však tento materiál doposud postrádá – zrušení školství. Vždyť spočítáme-li náklady vynaložené na školství, může nám stejně tak vyjít, že když školy zavřeme, tak vlastně velmi ušetříme. Za peníze, které zbudou, koupí stát každému dítěti počítač a zaplatí mu internet a připojení na síť. Sociální demokraté přece prahnou po tom, aby vychovali schopné samostatné jedince. Ale proč jenom v nové inkluzívní a jednotné škole? Každé dítě se přece může vzdělávat naprosto individuálně a zkoušky pak budou pro všechny stejné. Jediné, co z rezortu školství pak dozajista zůstane, bude ministerstvo školství. Úředníci budou vymýšlet testové otázky, na které budou děti z domova odpovídat. Otázky budou zejména z kategorie aplikačních úloh. “Tak daleko s rozšířením internetu nejsou zatím nikde,” mohl by říci Miloš Zeman s hlavou na stranu a neskrývanou hrdostí v hlase bodře posunutém do polohy shovívavého premiéra, který vládne národu absolventů právě té zanikající zvláštní školy.

Skutečně považuje vláda návrh na likvidaci regionálního školství za krok, který vytře zrak celé Evropské unii a ukáže všem expertům v Pařížu, Londýně a Bruselu jací my jsme tady kabrňáci? Vedle plejády snů, které se vrší jeden na druhý, však jedinou jistotou učitelů jsou klesající reálné mzdy a vzrůstající počet koncepcí nového školství. Učitelé ve školství, pracovníci státní správy a práce pro soukromou firmu – to jsou již nyní dva různé světy, které se od sebe stále více vzdalují. Hodnota platů ve státních institucích navíc ve srovnání s cenou běžného nákupu letos klesá. Mzdy se totiž – a to už není jen sen – propadly o 1,7 procenta. A ani do příštího roku se nedá čekat zlepšení. Za to nových koncepcí přibylo. Každá z nich má blyštivou metalízu, stereoreproduktory puštěné na maximum, až ušní bubínky praskají. A polstrování? Radost je pohledět. To se nám to pojede! To se nám to podrandí a pošupajdí v takové moderní mašině! No, třeba nás opravdu doveze k vytouženému cíli tam kdesi za obzorem. A když ne, tak naši potomci toho kostlivce s pietou vynesou za humna a pohřbí ho pod rozkvetlou košatou lípou.
“Chudák, nevydržel tak dlouhou cestu.”
“Kdo že to byl?”
“Ale nějaký učitel z Česka.”
“Jó, to byla tehdy hrozná doba.”

Anna Koutňáková

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.