Při pohledu na českou školskou soustavu neunikne pozornému divákovi, že je poněkud chudá ve své skladbě. Jakoby všechno vycházelo z jednoho myšlenkového zdroje, nepřipouštějícího velké odchylky. Že tomu tak nemusí být, ukazuje tato sonda do dánského školství.
Při pohledu na českou školskou soustavu neunikne pozornému divákovi, že je poněkud chudá ve své skladbě. Jakoby všechno vycházelo z jednoho myšlenkového zdroje, nepřipouštějícího velké odchylky. Však také naše školy v mnoha případech pokračují po vyšlapané cestičce socialistické výchovy, na níž potkáme málo aktivní a na státní pomoc odkázané lidi, pro než je život ve společnosti otevřené změně nesnesitelně těžký.
Když ovšem zaměříme náš zrak do některé ze zemí na západ od nás, brzy zjistíme jak je pluralita a pestrost důležitá nejen pro kvalitu života, ale také pro proces výchovy. A v tom možná víc než kde jinde. Pokusím se to ukázat na principech fungování dánského školství.
Dánská školská soustava sestává z celkem více než 2000 škol a z toho asi 20 % tvoří soukromé školy. Ty dostávají dotaci 85 % průměrných celostátních nákladů na žáka (srovnejte, jak jsou na tom naše soukromé školy) a zbytek pochází ze školného. Nemajetným dětem hradí školné stát.
Státní podpora školám soukromým je vázána na dvě podmínky. První se týká kvality výuky, která musí být v dánštině, matematice a angličtině na úrovni veřejných škol. Kontrola je snížena na nejnižší a zároveň neakceschopnější úroveň, neboť funkci školních dohlížitelů nemají státní úředníci, ale rodiče žáků. Ti mají na dodržení patřičné úrovně zcela logicky největší zájem. Navíc v Dánsku prozíravě nemají detailně vypracované osnovy, což umožňuje větší pružnost při posuzování úrovně výuky, které tak nesklouzává do formalismu. Druhým předpokladem státní podpory je použití dotace na účely bezprostředně související s vyučováním: pokud školy nejsou schopny prokázat, že tyto peníze využily účelně, je jim dotace odebrána.
Dánské školství je ve své skladbě velice pestré, neboť stát prosazuje povinnou školní docházku pouze za předpokladu, že rodiče si mohou vybrat, jakým způsobem bude jejich dítě vyučováno. A tak můžeme v Dánsku vidět školy konzervativní, náboženské, speciální školy R. Steinera, waldorfské, daltonské a jenské školy a některé další.
Na rozdíl od nás, kde se k soukromým školám chováme mnohdy nepřátelsky, dánský příklad ukazuje, jak se pestrost vzdělávací nabídky a koexistence soukromých a veřejných škol může pozitivně projevit v kvalitě výchovně vzdělávacího procesu. Pro všechny, kteří se nějakým způsobem vztahují k české škole, to může být dobrou inspirací, jakým směrem vývoj našeho školství směřovat.
Marek Lauermann



0 komentářů:
Okomentovat