Jedna pedagogická poučka říká, že školní třída základní školy je posledním místem, kde dochází ke globálnímu setkávání sociálních vrstev. Sedí zde budoucí kopáči, profesoři a zejména pak představitelé střední třídy. Ti všichni jsou vzdělávání stejným, nepříliš vnitřně diferencovaným systémem vzdělávání.
Žáci jsou v něm jednotky produktivní síly, a vzniká tedy otázka, jak je motivovat k efektivnímu výkonu. Jelikož můžeme v posledních letech u žáků pozorovat pozitivní trendy zvyšování sebevědomí a touhy po samostatnosti, dochází ke konfliktním situacím mezi žáky a řádem vzdělávací instituce, kterou navštěvují.
Existují dva způsoby, jak k tomuto problému přistupovat. Jeden z nich nazvu absolutistickým. V něm vládne svrchovanou mocí učitel jako osvícený panovník, který exemplárním trestem varuje všechny, kteří by se chtěli dopustit porušení závazných pravidel. V každém přestupku je podle něho urážka jeho moci a on má právo odplaty.
Tento přístup je velice nepraktický v libovůli učitele, neboť v důsledku vede k toleranci přestupků, které bují mezi dětmi a je tedy nedůsledný. Mnohé mu totiž uniká, protože trestá aktuální provinění a je slepý vůči potenciálním prohřeškům, skrytým ve skupině žáků. Mnohem efektivnější se jeví účinná kontrola.
Kontrola a dohlížení vyžadují plám, který pracuje s klasifikací. To vše dohromady vytváří prostor pro zavedení normy. Norma umožňuje měřit všechny, neboť každý se nějak odlišuje od normálu, tedy je individualitou a zároveň nám dovoluje vzájemné srovnání a z něho vyplývající poznání, že ten, kdo se odlišuje není výrazně jiný od toho, kdo se jeví jako " normální ". Potom ovšem musíme připustit, že prohřešit se proti pravidlům může zcela přirozeně každý. Jak ale tuto situaci řešit?
Jednoznačně je třeba soustředit se na prevenci a poznávat příčiny a jejich příznaky a včas zamezit šířící se nákaze. Tato změna strategie nám připomíná teorii společenské smlouvy, v níž je každý prohřešek proviněním proti společenství a viník, který je její součástí, poškozuje i sám sebe. Do řídícího procesu výchovy vstupuje aspekt technologie moci, která vynalézáním nových mechanismů kontroly a neustálým poznáváním objektů svého zájmu, tedy žáků, umožňuje operativní zásahy při řešení problémů. Tato akceschopnost a tendence k vyloučení zkostnatělostí z procesu vyhodnocování a rozhodování vede k větší efektivitě celého systému školní výchovy. Učitelé nesmí sloužit myšlence všespásného školního řádu, jakéhosi "neviditelného velkého", co stojí mezi nimi a žáky, ale musí usilovat o vytvoření norem, které budou odpovídat osobnostem jejich současných žáků. Učitelé musí upřímně pojmenovat skutečnost, aby dokázali správně ustavit svoji roli v procesu výchovy a vzdělávání.
Marek Lauermann

Marek Lauermann: Školní třída, jako zmenšený model společnosti
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat