Pokračujeme v seriálu o maturitních zkouškách v Evropě. Dnes se vracíme v Estonsku. V Estonsku jsou v rámci národních zkoušek hodnoceny kompetence maturantů na třech základních úrovních: (1) vědomosti (fakta, data, pojetí, definice, vzorce); (2) porozumění a aplikační dovednosti (teorie, vztah příčin a následků a řešení problémů); (3) vyšší úroveň vědomostí (generalizace, abstrakce, interpretace a úsudek). V Estonsku jsou v rámci národních zkoušek hodnoceny kompetence maturantů na třech základních úrovních: (1) vědomosti (fakta, data, pojetí, definice, vzorce); (2) porozumění a aplikační dovednosti (teorie, vztah příčin a následků a řešení problémů); (3) vyšší úroveň vědomostí (generalizace, abstrakce, interpretace a úsudek). Národní zkouška z cizího jazyka je však jen z malé části provázena interní zkouškou ve škole, a to v poměru 80 % : 20 %. Všechny ostatní maturitní zkoušky mají povahu externí na škole nezávislé zkoušky. Všechny maturitní předměty jsou v rámci národních zkoušek prozatím aplikovány pouze na jedné úrovni.
Experimenty na maturantech se prozatím nekonají, protože s tímto systémem examinace nemá estonské školství, na rozdíl od nás, žádné zkušenosti. Veškeré testy jsou hodnoceny nezávislými externisty podle standardizovaného systému hodnocení. V zájmu maximální objektivity je kandidátům přidělen pouze číselný kód. Externí spolupracovníci, kteří prošli předchozím poměrně důkladným výcvikem, pak každý test vyhodnotí a celková známka z testu je stanovena podle instrukcí examinačního centra.
Pro každý maturitní předmět jsou každoročně připravovány národní předmětovou komisí tři rozdílné sady testů. Po pilotáži maturitních úloh a položkové analýze testů jsou provedeny nezbytné úpravy. Ostré verze testů jsou vytištěny Národním examinačním centrem a distribuovány na všechny střední školy. Dozor při administraci maturitních zkoušek zajišťuje vždy nezávislý externista a zástupce školy u každých 20 kandidátů. Po administraci jsou testy opraveny a předány znovu examinačnímu středisku ke kontrole. Doba nutná pro skórování jednotlivých maturitních testů se sice liší od předmětu k předmětu, je ale ovlivněna počtem kandidátů a typem maturitního testu. Opravování maturitních esejů si například vyžádá až 5 týdnů.
Pravidla pro konání maturitních zkoušek stanovuje ministerstvo školství, které od počátku zvolilo poměrně moudrou strategii postupného zvyšování nároků na výkon maturantů. Národní maturitní zkoušky mají bezesporu obrovský zpětnovazebný vliv, i když někteří učitelé projevují stále ještě jistou nedůvěru a zdrženlivost. Valná většina učitelů ale přiznává, že se za poslední tři roky velmi mnoho naučili. Čas, vymezený na výuku, je totiž nyní mnohem efektivněji využíván. V prvních dvou letech po zavedení nových maturit došlo k úniku řady informací, mimo jiné o pořadí neúspěšnějších škol. To značně poškodilo věrohodnost examinačního systému v očích veřejnosti. Proto se v tomto školním roce konají externí maturity na základě nikoli poněkud těžkopádného školského zákona, ale nařízení estonské vlády.
Každá střední škola je nyní zařazena do určité skupiny podle typu středoškolského studia, a je také hodnocena dle určitých jasně stanovených kritérií. Srovnává se tedy srovnatelné a nikoli síla slona s plaveckými dovednostmi lachtana. Přesto jsou ale estonské maturity stále provázeny poměrně vážnými nedostatky zejména při vyhodnocování dat a srovnatelnosti mezi maturitními předměty, ale snaží se a jde jim to.
Taková malá zemička v Pobaltí, ale jak chytří a pilní lidé tam bydlí. Radost pohledět.
Antonín Mezera
0 komentářů:
Okomentovat