Letošní hlavní iniciativou Siemensu v oblasti vzdělávání je projekt Mládí a vědění, zaměřený na multimédia. Siemens je dnes ve svém oboru třetí největší firmou na světě. V ČR zaměstnává 11 000 zaměstnanců. Setkáváme se s ním takřka na každém kroku (mobilní telefony, automatizované průmyslové řídící systémy, nové vlaky pražského metra, tramvaje, brněnský dálniční "pražský" tunel, ale i světelná navigace na ruzyňském letišti či ekologické paroplynové teplárny). Není divu. Vyplácí se mu totiž obrovské investice do výzkumu (celosvětově 25 milionů DM denně!) - patentuje asi 6 500 vynálezů ročně (mj. z oblasti umělé inteligence).
Co je však pro nás nejdůležitější, tato nadnárodní společnost se rozhodla přispět k rozvoji českého školství a připravuje koncepční programy podporující mj. zvýšení úrovně v oblasti ICT. Letošní hlavní iniciativou je projekt Mládí a vědění, zaměřený na multimédia, jehož první etapa právě odstartovala. Jedná se o soutěž určenou zejména středoškolákům (12-18 let), jejíž zadání je velmi snadné: Pomocí jednoduchých prostředků a materiálů (tužka, papír, látka, fotoaparát, videokamera ap.), avšak bez použití počítače, odpovědět v 4-8 členném týmu na otázky "Co rozumíte pod pojmem multimédia?", "Jak mohou multimédia vypadat?", "Jak lze multimédia zobrazit?". Fantazii se meze nekladou. Studenti mohou tvořit originální díla v podobě básní, koláží, obrazů, scénářů, modelů, videoprogramů atd. Důležitou roli sehrají i učitelé, kteří mohou studentům výrazně pomoci.
Uzávěrka této části soutěže je 1. dubna 2000, vyhlášení vítězů pak 22. května. Nejlepší týmy odjedou (i s učiteli, kteří je podporovali) na EXPO 2000 do Hannoveru; školy, ze kterých pocházejí, získají multimediální počítače.
Druhá etapa bude zahájena 22. května a potrvá vlastně až do konce roku. Půjde totiž o putovní výstavu "živých" multimédií - asi deseti infokiosků, s nimiž budou děti interaktivně pracovat a zjišťovat informace (jak se vypaluje CD, co je to teleworking atd.). Program potrvá zhruba hodinu a je určen i pro školní exkurze. Z Prahy (květen) se výstava přestěhuje do Brna (červen), Ostravy (září), Ústí nad Labem (říjen), Plzně (listopad) a skončí v Českých Budějovicích (prosinec).
Závěrečnou třetí etapou (od září 2000) bude počítačová soutěž. Cílem 4-8 členných týmů bude vytvořit multimediální prezentaci spustitelnou pod operačním systémem windows 95/98/NT. Tzn. připravit scénář, vytvořit texty, grafiku, fotografie, videosekvence a vše "poskládat" do výsledného produktu. Na realizaci budou mít soutěžící čas 5 měsíců a pro tvorbu jim bude poskytnut podpůrný multimediální software, takže se obejdou bez znalostí programování. Vítězové budou opět vyznamenáni a odměněni (školy získají multimediální počítače a týmy s učiteli budou pozváni na slavnostní předávání cen spojené zřejmě s návštěvou významné akce v zahraničí).
Celý projekt využívá zkušeností z Německa a dalších států (Rusko, Dánsko, Francie aj.), ve kterých se již podobné soutěže konaly a v ČR probíhá pod patronací MŠMT a Česko-německé obchodní a průmyslové komory. Pozoruhodné a chvályhodné jistě je, že se Siemens snaží navázat kontakt s učiteli - nabízí jim pořádání různých setkání, výstav atd., a v příštím roce pro ně plánuje řadu nových vzdělávacích akcí v oblasti multimédií (pro začátečníky i pro pokročilé).
Siemens však dlouhodobě spolupracuje i s vysokými školami (VŠE, UK - CERGE, stipendia, podpora diplomantů, stáží a výměn studentů), ve spolupráci s Fórem průmyslu a vysokých škol uděluje Cenu Siemens (dotovanou 500 000 Kč) a především garantuje systém tzv. duálního (kooperativního) vzdělávání (tzn. skloubení teorie s praxí), který je rozšířen do 25 zemí světa a od roku 1995 zapouští úspěšně kořeny i u nás.
V současnosti navštěvuje toto 2,5 až 3 leté vyšší odborné studium ekonomických či finančních oborů asi 120 studentů, kteří se připravují pro práci nejen u firmy Siemens, ale i u dalších zvučných značek, jako je např. Škoda Auto Mladá Boleslav, Robert Bosch či Volkswagen Nitra.
Učební plány se každoročně mění podle požadavků podniků, v nichž studenti absolvují praktickou část výuky (tzv. "kolečko", kdy se jim postupně věnují pracovníci různých oddělení) a které zároveň celé studium hradí. Důraz je pochopitelně kladen na němčinu.
O dalších počinech firmy Siemens, o výsledcích jednotlivých projektů i celkovém dopadu jejího působení ve školství Vás budeme samozřejmě informovat.
Petr Drahoš
0 komentářů:
Okomentovat