Nejbezbrannější ze žáků mají posloužit k pokusu jako první? O experimentování se žáky ani o reformě škol toho veřejnost moc vědět nemůže.
Českou tiskovou kanceláří a ministrem školství bylo v programu TV „21“ vyhlášeno, že reforma školství se poprvé projeví ve výuce u žáků, kteří nastoupí letos do prvních tříd. Nikdo se nedozvěděl, v čem změny budou . Jen to, že by se měli učit méně, a že se ustoupí od klasifikace známkami. Mají se rodiče prvňáčků radovat nebo obávat? Proč vystoupení resortního šéfa působilo nepřesvědčivě až samolibě? Jako by národu oznámil, že si bere k „reformě“ bianko šek. Přitom nedostal plnou moc. Nejbezbrannější ze žáků mají posloužit k pokusu jako první? O experimentování se žáky ani o reformě škol toho občanská veřejnost moc vědět nemůže. Vědecky systémově nebyly po roce 1990 prováděny ani vyhodnocovány. Ministerstvo školství, ale slibovalo dosáhnout konsens v názorech na některé změny ve školách všenárodní diskusí přístupnou i odlišným názorům. Teprve 2-3 měsíce, je ale zveřejňován v Učitelských novinách a na internetu Národní program rozvoje vzdělávání, který píší ministrovi lidé. Je v obecné, programové, spíše propagandistické podobě. Málokdo jej asi dokáže celý přečíst. Podobné dokumenty by tak měly vypadat. Možná, že je psán i proto, aby vytvořil jen zdání diskuse. Za jeho virtuální clonou se budou dělat změny ihned? Vždyť věcná debata o školství ještě nezačala. Hrozí nám, že „reforma“ školství bude věcí jen malé skupiny u moci?
Klíčové životní zážitky prvňáčků určují vztah člověka ke vzdělání možná na celý život. Světu prvních tříd i ve školství rozumí velmi omezený počet lidí. Co raději nechat na profesionálech ve školách, aby určovali, co, jak, kdy a jakým tempem bude v prvních třídách probíhat a jak se bude hodnotit? Takový stav byl programy základní, obecné a národní školy postupně vytvořen a funguje. Jsou i školy s programy speciálními. Ministr neřekl, že snahy o zrušení klasifikace už dříve zkrachovaly pro odpor rodičů, učitelů i žáků. Z tisíců asi jen desítky, možná stovky škol, žáky hodnotí slovně nebo vysvědčení – dopisem. Rodiče mají vliv a je to dobře. Vědí, jaká jsou jejich práva a jaké služby žádají. Převládá většinou zdravý rozum. Pro svoje prvňáčky chtějí hlavně hodné, citlivé paní učitelky – elementaristky. Stát by se měl postarat, aby jich byl dostatek. Aby získávaly praxi, byly muzikální a uměly učit tak, aby se každý den děti do školy těšily. To se ministerstvu zatím příliš nedaří. Sotva se to změní nakomandováním všech škol do zákrytu.
Ivo Fencl, nezávislý publicista a pedagog
Ivo Fencl
0 komentářů:
Okomentovat