Petr Drahoš: Učí naše školy to, co potřebujeme?

středa 8. prosince 1999 ·

Zpráva Petra Drahoše o průběhu setkání u kulatého stolu… Ve čtvrtek 2. prosince odpoledne se v kině Evald na Národní třídě v Praze v rámci Výzvy pro deset milionů uskutečnil první ze serie kulatých stolů pořádaných Ústav pro informace ve vzdělávání, kterého se zúčastnilo pět pozvaných odborníků: Mgr. Roupec (nám. ministra školství), Prof. Pešková (Pedagogická fakulta UK), PaedDr. Vyhlídal (Svaz průmyslu a dopravy ČR), PhDr. Hausenblas (Pedagogická fakulta UK), PhDr. Matějů, CSc. (poslanec, Sociologický ústav AV ČR). Téma znělo: "Učí naše školy to, co potřebujeme?". 


Dvouhodinové setkání bylo dobře zorganizováno, a jelikož hosté mluvili věcně a ne příliš emotivně, nedošlo ani k vážnějším ideovým střetům. Přestože prezentované názory nebyly vždy ve shodě (např. otázka užívání testů), v potřebě zásadní změny v naší "setrvačné" škole byli všichni zajedno. V první hodině debatovali účastníci panelu mezi sebou, ve druhé části odpovídali a reagovali na podněty z publika čítajícího asi 35 lidí. 

Paní prof. Pešková mj. zdůraznila, že vzdělání je především schopnost (po)rozumět - v nejširším smyslu slova. Nejde jen o zvládnutí komunikačních nástrojů, dovedností a získání znalostí, ale též o sdílení společného světa. Posteskla si, že studenti jsou dnes méně tvořiví, ztrácejí chuť číst prameny, a že mnohdy nevědí co obor, na který se hlásí, ve skutečnosti obnáší (chybí osvěta - TV programy ap.). 

Mgr. Roupec vyslovil domněnku, že jsme se příliš dlouho soustředili na otázku Jak? a Co? aniž bychom se ptali Proč? 

Pan poslanec Matějů uvedl, že školy učí stále stejným způsobem, ale absolventi se již ucházejí o místo ve změněných podmínkách a institucích. Zároveň parafrázoval ústřední téma otázkou, zda naše školy učí tak, aby se jejich absolventi uplatnili na trhu práce Evropské unie. V této souvislosti prezentoval výsledky mezinárodních srovnávacích výzkumů SIALS (funkční gramotnost) a TIMSS (poznatky a jejich aplikace), z nichž vyplývá, že žáci a studenti našich škol nemají problémy s reprodukcí učiva ve standardní situaci (přesně tak jak se danou věc naučili), ale právě při použití znalostí v praxi. Pro zlepšení situace navrhuje dát větší pravomoci studentům (nechť na VŠ a SŠ hodnotí své vyučující), zjišťovat přidanou hodnotu každé školy aj. 

Mgr. Roupec podpořil inovativní školy. Na výtky, že se škola v devadesátých letech moc nezměnila připomenul, že se po listopadu 89 podstatně změnily děti a tím tedy pochopitelně i škola sama. 

PhDr. Hausenblas naznačil možnosti a cíle reformovaných škol. Vyzdvihl úlohu tisku. Ten by měl čtenáře povzbuzovat k aktivitě, stavět před ně problémy. Dále poznamenal, že školy připravují frekventanty hlavně pro jiné školy namísto pro život, a že je nechtěně učí nežádoucím věcem (švindlování, nedůslednosti, odbývání úkolu, povrchnosti atd.). Naše společnost věří na talent, nepřipouští si, čeho se dá dosáhnout pílí a poctivým samostudiem. Připojil se ke kritice současného stavu univerzit, přednesené prof. Peškovou, které se odchýlily svému původnímu plánu, jímž byla jednota společenství učitelů a studentů. Dnes je běžné, že se studenti v kruhu mezi sebou neznají, akademická obec prakticky neexistuje. 

PaedDr. Vyhlídal zosobňoval zaměstnavatelské hledisko. Pozastavoval se nad procentem nezaměstnaných absolventů gymnázií a nad tím, že školy stále nepřipravují absolventy na reálné nároky trhu. Také upozornil na fakt, že současný systém aktivní členy společnosti vzdělávající se ve volném čase a za vlastní peníze spíše trestá než podporuje. 

A závěr? 

Kulatý stůl byl přínosný, i když na desítky otázek a námětů už nezbyl čas. Ale nevadí. Příští kulatý stůl se koná ve čtvrtek 16.12., opět v kině Evald, na Národní tř. 28, od 14,00 hod., tentokrát na téma: "Jsou jediným problémem vysokého školství peníze?".

Není-li Vám osud školství a především Vašich vlastních dětí lhostejný, diskutujte! 

Poznámka:

Přestože považuji akci za úspěšnou, mám výhrady ke koncepci "Výzvy". Domnívám se, že dát možnost vyslovit svůj názor všem zúčastněným stranám (tzn. i nejširší veřejnosti v podobě rodičů) je v dnešní době poněkud málo. Když řeknu A, měl bych říci i B - a právě zde stát zůstává mnoho dlužen a pokud mu to nedáme včas najevo, hrozí nebezpečí, že se nám to v budoucnu vymstí (viz. komentář k tomuto kulatému stolu ve zvláštním článku).

Literatura:

České vzdělání a Evropa - strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie (tzv. zelená kniha, vydalo nakladatelství Tauris, 80 s.) - text je možno získat ve formátu pdf na http://www.10milionu.cz/zel_kniha.html

Petr Drahoš

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.