Dnes je sonda Maturant prezentována prakticky již pouze jako určité ověření, jak a zda je možné jednotnou celostátní maturitu po technické stránce zvládnout. Střední školy již znají přesný termín sondy Maturant, která svého času bývala prezentována jako podklad pro rozhodnutí, zda by se neměla zavést státní maturita.
Je nepochybně mojí vlastní chybou, že jsem nezaznamenal přesně okamžik zlomu, v němž se smysl sondy tak podstatně změnil. Možná, že onen historicky přelomový okamžik, v němž se rozhodlo, že státní maturita skutečně zavedena bude, unikl i mnohým učitelům a ředitelům škol.
Již několik let trvající diskuse okolo maturitních zkoušek, diskuse upozorňující na jejich vzájemnou nesrovnatelnost i na to, že na řadě škol se maturuje i z takových předmětů, které vyvolávají spíše pobavený úsměv než aby navozovaly seriózní vážnost ze zkoušky dospělosti, patří k běžnému koloritu našeho školství. Skutečnost, že existuje určitá snaha dnešní nepříliš důvěryhodný stav změnit, je jistě opodstatněná a chvályhodná. Dokumentovaly to ostatně i odpovědi učitelů, kteří se ve velké většině vyjadřovali ke změnám maturit kladně. Nejsem ovšem přesvědčen o tom, že by svým kladným postojem k potřebným změnám maturit vyjadřovali současně stejně kladný postoj ke státní maturitě, jak to mnohdy bývá interpretováno.
Jiří Rohan
0 komentářů:
Okomentovat