Václav Dušek: Učitele mám rád, podučiteli opovrhuju

úterý 12. dubna 2016 ·

Učit se nebolí, máš-li skutečného učitele, který nechá maličkých přijíti k sobě.


Máme učitele, podučitele, mučitele a výhybkáře. Pedagogická povadlá lilie pravila žákům, kteří uvěřili v demokracii: Koukejte držet huby a přestaňte si stěžovat a kritizovat. Pozor, může se lehce přihodit a dočkáme se volebního hesla: Kdo není mladý, jde proti nám! Jednou už došlo k situaci, kdy mládí vpřed kroutilo krky opotřebovaným. A starší ročníky si budou pamatovat, kterak se zpívala Sulika, a kdo nepěl podle not, zkrátili mu knot.

Ve školách se měly nosit uniformy á la Odvážná školačka. Školní soubory se nemohly rovnat souborům v kostelech - kostelní zpěvy škádlily pokrokáře; předvoj se prodíral křovisky zastaralých názorů a snažil se pootočit svět z dané osy. Byly dnové k uzoufání. Žactvo si vštěpovalo do hlav - že o lecčems se musí držet ústa pevně na uzdě. Diskuse řízené, výchova selhávala tam, kde rodičové padali pod tíhou funkcí a prací pro blaho lidu. Neříkalo se protekce. A byla. Komu to prospělo? Kariéra na dohled - velké a smysluplné úkoly odvály ideologické větry. Kdysi jako dnes - vše je o lidech.

Učit se - jak lehce se to vysloví. Co budou učit učitelé a podučitelé? Přičemž, račte prominout, ale ne všichni pedagogičtí giganti v podstatě učí - často poučují. Co budete učit? Pokroucené dějiny, dle potřeb vrchnostenských žvanivých slimejšů - anebo se vydáte těžší cestou k dobrání se blízkosti pravdy.

Sociální masakry skrytě varují: Lidi, přestaňte blbnout. Opatrujte se, obejměte se... začněte se mít konečně rádi. K čemu nevraživost!? Učitelstvo pozor! Váš úkol je kromě dalších povinností kázat, hlásat soudržnost, pokoru, vytrvalost...

Kdeže jsou léta prohnilá, kdy se volávalo se smíchem ve tvářích mladistvých: Dědeček a babička, ujídaj nám chlebíčka. Revoluční pokřiky ničeho pěkného nepřinesly. Být učitelem je čest - sinekura žádná, povinnosti, ochota předat znalosti a stokrát a tisíckrát se zapřít a nenechat se unést hněvem, ponížit žáka, podezírat, kde není co k podezírání, nemít za každou cenu pravdu, učit diskusi - mít rád vlast není fráze, vážit si druhého není k zahození, říkat nepříjemnou pravdu mnohem lepší, než vyslovovat krásnou a milosrdnou lež.

Učitel nesmí podléhat planým slibům. Svaté učitelské poslání buduje úctu okolí tomu, kdo otevírá brány vědění. Nedbá rodičovských falešných volání po spravedlnosti, kdy matka prosí před vysvědčením: "Pane profesore, dejte mu takovou známku, aby měl aspoň tu madurídu".

Milí podučitelé, pochopili jste konečně, že vaše hodiny jsou sice zásadní, ale že žák polyká i další znalosti, důležité, takže sami uznejte, že neovládáte ani vy matematiku, fyziku, jazyky, chemii a další předměty, jako když bičem mrská... a naučte se nebrat se stále vážně, zamyslete se nad sebou, udělejte si doma před zrcadlem nácvik vlídného spasitele pro nepoučené, nedoučené, tápající. A nepřipomínejte si, že v rodinách, ne všech, o vás mluví zostra, nevybíravě, urážlivě. Smějte se tomu, jak si zbohatlická sebranka zahrabává kosti formou ulitých prašulí v daňových rájích. Máte velké bohatství - vaši žáci, a nesmějte se tomu, si vás ponesou v srdcích a myslích dlouhá léta, tohle nezískáte hypotékou.

Lidi jsou jen lidi. Pravda. Před půl stoletím zasedly do lavic tehdy cikánské děti, které přijely s rodiči do hlavního města, aby se zbavily ostudných osad. (Boha jeho šarišského, však osady na Slovensku prý stále kvetou!) Po roce spolužáci odešli do zvláštních škol. Ale někteří vytrvali.

Jistě, že ve třídě se našli blbouni nejapní, kteří bratry cikány uráželi - a většinou to byli ti, co v hlavách měli piliny. Piliny i dnes plní lebky mnohých zmoudřelých jedinců. Inkluze, krom dalšího - cizí látka v určitém prostředí, jak pravil hlavní myslitel: pomalá a rychlá auta v lavicích...

Za dinousauřího vládnutí ve třídě pár aut pomalých, dvě polámaná... Hele, lidi jsou fakt jen lidi. I dneska se odvracejí chytráci, aby nemuseli vidět postižené, sami postiženi zástavou citu. Kdo jiný má být nositelem lásky a soucitu, když ne učitel! A realita? Darmo hovořit.

Otloukán, odstrkován, ponižován, posmíván, zasouván – přesto jsem měl učitele rád, vzpomínám na milovanou Marušku Ostenovou, a chlubím se přátelům, že mám stále ještě pana učitele Jiřího Ludvíčka - jen věčnými podučiteli bez postupu k učitelství jsem opovrhoval a opovrhuji, a opovrhovat budu.

Učit se nebolí, máš-li skutečného učitele, který nechá maličkých přijíti k sobě.

Převzato z Britských listů

36 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. dubna 2016 v 8:56  

"scenárista, dramaturg" ?

Jiri Janecek řekl(a)...
12. dubna 2016 v 10:02  

Jsem tak nejak puvodne myslel, ze je to od Jaroslava Duska, toho herce, co ma za partaka Martina Zbrozka... Prislo mi to tak nejak podobne 'esotericke' jako nektere jejich vystupy.
(Taky jsem teda zkousel prehazet odstavce, pro pripad, ze byl zase ukol na praci s textem. Ale to nefungovalo.)

krtek řekl(a)...
12. dubna 2016 v 12:43  

Zkuste ještě popřeházet slova. Nějaký smysl to přece mít musí.
Pak ještě kryptoanalýzu šifrovaného textu.

Jiri Janecek řekl(a)...
12. dubna 2016 v 14:43  

Diky krtku, to zprehazeni slov funguje... Akorat mi jich spousta zbyla nevyuzitych.

Tajný Učitel řekl(a)...
12. dubna 2016 v 15:51  

Je to velmi legrační představa, jak si místní virtuální virtuózové lámou kokosy a luští mezi řádky, jestli je autor pro inkluzi nebo proti, pro tradiční nebo pro progresivní školu, jestli je pro Romy nebo proti... Když nakonec selže schopnost porozumět uměleckému textu, tak se mu aspoň pro jistotu vysmějeme a strčíme ho do kolonky "esoterik-scénárista-(expert)". Ach jo.

Unknown řekl(a)...
12. dubna 2016 v 16:10  

Spíš "podexpert", ne?

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. dubna 2016 v 16:15  

nakonec selže schopnost porozumět uměleckému textu

Uměleckému?
Zřejmě trpím dysartií, specifickou poruchou umění.
A nebo možná spíš dysgagií.

krtek řekl(a)...
12. dubna 2016 v 16:33  

A já se tu tak snažím dodat uměleckému textu dadaistický význam. A nakonec, že se vysmívám ;-(

pratavetra řekl(a)...
12. dubna 2016 v 18:38  

Neznali jste podspisovatele Duška, nyní jste se seznámili. Jsem rád, že můj otec, byť ve věku autora, senilitou netrpí. Ono už jen snížit se na úroveň blistů o něčem svědčí. Kdyby tak tušili v Británii, mimochodem s katastrofální výukou matematiky, kdo bere jejich název do úst :-).

turistao 982 řekl(a)...
12. dubna 2016 v 22:18  

Prosím vás:mohl by mi někdo ve třech větách vysvětlit, o čem ten článek je? Nějak jsem to nepochopil.

tyrjir řekl(a)...
12. dubna 2016 v 23:29  

Tři věty na téma ...
1) Kdysi jsme se ve třetí třídě ZDŠ učili, že když píšeme úvahu, mělo by to mít jednu hlavní myšlenku, která se v úvodu uvede, ve vlastní stati vysvětlí a v závěru se shrne.
2) Že aby z té úvahy nebyla tzv. bramboračka.
3) Některé úvahy z Blistů mi z tohoto hlediska připomínají "vyblistěné" lečo. :)))

Romana Howe řekl(a)...
12. dubna 2016 v 23:29  

turisto 982, článek je o tom, že pokud ho nechápete, jste podučitel či adept na něj :::

neboť, kdo nechápe, neumí učit, vždyť bohužel 'ne všichni pedagogičtí giganti v podstatě učí - často poučují. Co budete učit? Pokroucené dějiny, dle potřeb vrchnostenských žvanivých slimejšů - anebo se vydáte těžší cestou k dobrání se blízkosti pravdy.'

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. dubna 2016 v 0:28  

článek je o tom, že pokud ho nechápete, jste podučitel

Tak třeba já jsem článek pochopil dřív, než jsem si jej přečetl.
Dalo by se z toho dovodit, že jsem nadučitel?

tyrjir řekl(a)...
13. dubna 2016 v 2:20  

Souhlasím s paní Kalabisovou a k jejímu slimejšovskému vysvětlení přidávám jedno ptačí:

Víte, které kolečko má navíc výhybkářsky mučitelská podučitelka než slepice?
Nevíte?
Že aby neznečisťovala dvůr!

Samozřejmě, že to analogicky platí i pro výhybkářsky mučitelského podučitele a pro kohouta :)))

Romana Howe řekl(a)...
13. dubna 2016 v 7:02  

pokud je dvůr již znečištěn, upozorňováním na bordel přispívá jakékoliv zviřátko k vyčištění....

Romana Howe řekl(a)...
13. dubna 2016 v 7:08  

pane Týř, pokud se někdo domnívá, že pochopí bez čtení, pouze z titulku, měl by se raději nechat zkompetentnit.....pro jistotu, že třeba není Bůh, pan dokonalý, prorok....nadčlověk snad.....není

Jana Karvaiová řekl(a)...
13. dubna 2016 v 7:11  

Helejte, ten pán takhle píše vše. Dokud jsem četla BL pravidelně, tak se přesně takto projevoval. Je to asi jeho styl.
Jinak nemám co dodat. Snad jen, že z hlediska evropského jsme underground teachers všichni. Platy, postavením, budoucností, náplní práce, hodnocením v médiích. Přitom, navzdory právě této skutečnosti, by mnoho kolegů mělo dostat metál za to co dělají v podmínkách jim daných. Klobouk dolů, ale to se v médiích moc nedovíte.

Pavel Doležel řekl(a)...
13. dubna 2016 v 10:38  

Kalabisová, ono je těžké rozumět někomu, komu ruplo v kouli a není schopen napsat jedinou smysluplnou větu podle pravidel českého pravopisu a větné stavby.

Ve vašem případě by snad už bylo více vypovídající, kdybyste se vyjadřovala pouze citoslovci.

Pavel Doležel řekl(a)...
13. dubna 2016 v 10:44  

Místo hulení trávy doporučuji nastudovat si taková ta základní pravidla psaného projevu. Začněte tím, že každou větu začnete velkým písmenem a ukončíte tečkou. Minimálně do té doby lze těžko svalovat vinu za nepochopení sdělovaného na přijímače, protože prostě prokazatelně je ve vysílači. Teprve poté se můžeme bavit o tom, kdo ze zde diskutujících učitelů je podučitel a kdo nadučitel.

poste.restante řekl(a)...
13. dubna 2016 v 17:21  

Tak třeba já jsem článek pochopil dřív, než jsem si jej přečetl.

Přesně tak. Po přečtení nadpisu jsem měl vcelku jasno, o čem článek bude.
Po jeho přečtení už mnohem méně.
Klasická otázka C Ť Chť B Ř (Co Tím Chtěl Básník říci?) mi rezonovala ještě hodnou chvíli v hlavě, až jsem se nakonec vrátil k původnímu závěru, že obsah sdělení je skryt už v názvu.

Ale to nevadí. Každý jsme nějaký a vyjadřujeme se různě.
(Snad jen, že naše češtinářka vždycky říkala: "Když autor něco napíše a rozumí tomu všichni, kromě jednoho, tak je blbej (ten čtenář). Když tomu nerozumí nikdo, tak je blbej autor.")


pokud je dvůr již znečištěn, upozorňováním na bordel přispívá jakékoliv zviřátko k vyčištění....

Bohužel, jedním z problémů současnosti je to, že se najdou desítky těch, kteří poukazují na svinčík na dvorku, nejlépe cizím, ale jen málo těch, kteří vezmou koště a jdou pozametat. Natožpak dvorek společný.

Být učitelem je čest - sinekura žádná, povinnosti, ochota předat znalosti a stokrát a tisíckrát se zapřít a nenechat se unést hněvem, ponížit žáka, podezírat, kde není co k podezírání, nemít za každou cenu pravdu, učit diskusi - mít rád vlast není fráze, vážit si druhého není k zahození, říkat nepříjemnou pravdu mnohem lepší, než vyslovovat krásnou a milosrdnou lež.

Učitel nesmí podléhat planým slibům. Svaté učitelské poslání buduje úctu okolí tomu, kdo otevírá brány vědění.


Kéž by.
Úctu dnes buduje jen peněženka.

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. dubna 2016 v 19:42  

Po jeho přečtení už mnohem méně.

Tedy, já ten článek ještě nečetl, a ani nevím, proč bych tak měl činit.
Stačí přečíst si pár příspěvků, a rozsah případné ztráty času je zřejmý.

poukazují na svinčík na dvorku, nejlépe cizím

Nejen, že poukazují, a koště nevezmou, ale především naprosto přesně vědí, jak se zametati patří. Rádi citují ze světové zametačské literatury, a zasvěceně zmiňují, jak už leta zametají tu i onde, ve Finsku pak především. Že tam na to mají kvalitní, speciálně pletená březová košťata nevědí. Nebo spíš tutlají.

turistao 982 řekl(a)...
13. dubna 2016 v 19:51  

Pro paní Renatu Kalabisovou, 12.dubna, 23:29. Paní Kalabisová, nezávidím Vám Vaše schopnosti. Na základě dvou vět odhalíte člověka, kterého neznáte, v životě jste ho neviděla ani s ním nemluvila, nic o něm nevíte a navzdory tomu ho zařadíte ho mezi "učitelskou spodinu". Vaše schopnosti bych nechtěl mít a kdybych je náhodou měl, do smrti je budu tajit a nepoužiji.

Romana Howe řekl(a)...
13. dubna 2016 v 23:23  

chápu, že ti, jež cítí, že jim brzy odzvoní, hledají poslední příležitost, aby si naposledy zařádili. Tak si to užijte, naštěstí zde je to pouze virtuálně :) V reálném životě si možná ani netroufáte špitnout.

Nicka Pytlik řekl(a)...
14. dubna 2016 v 0:11  

Mně už odzvonilo. K zástupům špitám z pedagogického záhrobí.
Březoví háj, ticho, a klid. Jen lístky ševelí...

poste.restante řekl(a)...
14. dubna 2016 v 0:57  

Nevím, jak dlouho bude trvat, nežli budu postaven před nutnost dodržet své prohlášení.
Vím, že díky lidem jako Vy, paní Kalabisová, to bude dříve, nežli by mi bylo milé.
Nepochybuji o tom, že Vám nejspíš ani potom nedojde, čeho se Vám to vlastně podařilo dosáhnout.
Ale do té doby si alespoň virtuálně zařádím a zeptám se Vás (znovu):
Už jste se zeptala svých žáků, v čem že to vlastně chtějí být zkompetentnění?

Nicka Pytlik řekl(a)...
14. dubna 2016 v 8:52  

A trošku konkrétněji, prosím. Ať se na tom to zkompetentňování dá postavit.

Romana Howe řekl(a)...
16. dubna 2016 v 23:08  

Pane Tajný Učiteli, potřebuji Vaši radu:

Čeští učitelé jsou produkty systému, poslušní služebníci státního aparátu, kteří vychovávají a učí další a další generace dětí té samé konformitě, bezpáteřnosti a poslušnosti.

Vzhůru do bezvědomí!

Kdo může pomoci?

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. dubna 2016 v 23:44  

Takže nezeptala. Nemá koho, totiž.
A fabulovat nezvládne tak, aby to vypadalo reálně. To v tom člověk musí žít.

Přenádherný zbytek školního roku všem skutečným produktům systému.
Služebníček, a rukulíbám milostivá...

Tajný Učitel řekl(a)...
17. dubna 2016 v 8:43  

Obávám se, že nevím, paní Kalabišová. Vaše otázka vlastně znamená, kdy se bude většina učitelů chovat jako svobodní lidé.

Romana Howe řekl(a)...
17. dubna 2016 v 8:51  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Romana Howe řekl(a)...
17. dubna 2016 v 8:52  

Ano, ale kdo je to naučí? Kdo to naučí budoucí generaci? Hledejme společně způsoby, jak studentům a rodičům pomoci situaci lépe chápat. Velmi se mi líbí aktivity České středoškolské unie. Například jejich sněm a debaty jsou úžasné! Co takhle něco podobného i pro žáky základních škol?

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. dubna 2016 v 11:04  

Hledejme společně způsoby, jak studentům a rodičům pomoci situaci lépe chápat.

To by bylo báječné. Kdyby děti i jejich rodiče už konečně pochopili, že učitelé ve svojí nesvobodě nemají mnoho volby. A jak by si také rádi svobodně pohovořili o tom, co by všechno učinili, kdyby těmi řetězy právních normem a dalších direktiv svázáni nebyli. Kdyby si mohli žáci vždycky ráno odhlasovat, co budou celý den dělat. Jestli svobodně brouzdat po netu, nebo jen tak debatovat o věcech, které je pálí. Že musí do školy každý den, a že se tam musejí dokonce i učit.
Ani byste nevěřili, kolik mám problémů například s tím, že umožňuji dětem dojít si na záchod, když potřebují. Prý, co kdyby se jim při tom něco stalo! No tak to ať se tedy radši poserou...
Ještě, že máme mezi učiteli i takové, kteří se nebojí, s nesvobodou se za žádných okolností nesmíří, nesou svoji kůži na trh a věci nazývají pravými jmény. A za to vám, přátelé, díky. Krásný svobodný den.
A zítra zase do toho lágru. Kolik jen žáků devátých tříd se bude snažit o přijetí do ústavů vzdělávání pro příští století. Kdyby jen tušili, co je tam čeká. Drill a biflování...

Tajný Učitel řekl(a)...
17. dubna 2016 v 14:17  

Svoboda a odpovědnost je otázka výměny více generací. Mnozí podvědomě provádíme ve třídách to, čím jsme byli krmení sami ve školních lavicích a co jsme okoukali od starších kolegů. Je to jako když Vás rodiče nenechali vylézt na strom kvůli riziku poranění a Vy v dospělosti tento vzorec opakujete se svými dětmi. Pokud se chce, lze už dnes docílit mnohého, např. nikde není psáno, že učitelé jedné školy nemůžou rozhodovat o dění ve škole kolektivním-horizontálním způsobem, převzít odpovědnost za své působení a za dobré fungování školy. Je nicméně snazší a poslušné tradici, když učitelé tuto odpovědnost odevzdají řediteli a zástupcům.

Nic nebrání učitelům vyjít do ulic, aby en masse přinutili Babiše k navýšení platů o 100%. Je to naše neschopnost vypořádat se s dědictvím minulosti, s podmíněným respektem k autoritám, i těm, které si to nezaslouží, s naší iracionální vírou, že TO někdo tam nahoře přeci musí vědět a pracovat tvrdě pro naše blaho. Je to ten samý vzorec, jako když vás v obchodě nebo v restauraci špatně obslouží a vy mlčíte, nebo, když vaše dítě ve škole strádá a vy to necháte být. Oni přece ví co dělají, ne? Inu, nevědí. My jim svým mlčením jen pomáháme tuto iluzi dobré praxe ve správě věcí veřejných živit a dobře na tom vydělávat až do příštích voleb, kdy se totéž bude opakovat, byť snad v menší míře a další skvadra si naplní kapsy.

Romana Howe řekl(a)...
17. dubna 2016 v 14:37  

Souhlasím. Ale pokud nikdo nebude tuto iluzi narušovat, pokud budou všichni mlčet, pak ta obměna generací také třeba nikdy nepřijde. Já se snažím nemlčet, ale jako zaměstnanec školy nevím, co je legální, za co mne škola, zřizovatel může potrestat (což už udělali), a to do té míry že poškodí mou reputaci natolik, že nebudu moci učit, případně sehnat jinou práci.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. dubna 2016 v 14:51  

Do ulic vyjít můžete, ale Babiše těžko k něčemu přinutíte. Ono sebevědomí a svoboda právě nespočívá v tom, někoho k něčemu přinutit, víte tajnej? Tajnej, máte právo protestovat proti vůli většiny, máte právo přesvědčovat ostatní o své pravdě, máte právo se vyjadřovat kdekoliv a kdykoliv, jako kdokoliv jiný. Ale musíte se přizpůsobit vůli většiny. Svoboda člověka v moderní společnosti prostě nespočívá v tom, že se nepodvoluje jakémukoliv nařízení, či rozhodnutí, na základě vlastní volby, ale v tom, že proti, podle něj špatným nařízením, bojuje v souladu s demokratickými principy. No a když s inkluzí nesouhlasí 80-90% populace a s přijímáním nelegálních migrantů možná i více, než 90% společnosti, tak je povinností všech volených orgánů, tento postoj respektovat a ne že se nejprve zvolí volení zástupci podle poměrného volebního systému a pak si někteří z voličů ještě založí desítky občanských sdružení lobujících za jejich zájmy, přání a víry a státem placený úřad se rozhodne, že komisi, která bude rozhodovat složí rovnou měrou z volených zástupců a zástupců těchto sdružení. To už pak nemá nic společného s demokracií. Ještě lze akceptovat nezávislou autoritu univerzit a znalců, ale tito musejí projít náročnými zkouškami, aby jejich odbornost byla nezávisle posouzena a ne že se nominují sami, jako odborní konzultanti EDUin a spol.

Tajný Učitel řekl(a)...
17. dubna 2016 v 18:47  

Přizpůsobování vůli většiny je pěkná věc. Většina má strach z neexistujících uprchlíků, dobrý. Většina nenávidí Romy, nu což. Většina volila Zemana, nějak to přetrpím. Většina toleruje Babišovu plíživou berluskonizaci státu, nikdo není dokonalý. Každý má takové representanty jaké si zvolí.

Definujte přizpůsobit se vůli většiny. Znamená to souhlasit a propagovat? Nebo to znamená nejít aktivně proti vůli většiny? Mám právo protestovat, ale musím se přizpůsobit, pravíte. Můžu třeba pomáhat uprchlíkům proti vůli většiny? Mám pro vás překvapení. Já se nemusím přizpůsobit vůli té nahnědlé čecháčkovské masy. Zítra vejdu do třídy, zaujmu státnickou pózu a s vážnou tváří pronesu "Zeman/Cermat je vůl". Doplňte hodící se.

Historie ostatně ukazuje, že kdykoliv byla vykonána vůle většiny, nedopadlo to tak zcela ideálně, že. Pokud platí vox populi, vox dei, pak Bůh chtěl nacizmus, komunizmus i neregulovaný kapitalizmus. Není se co divit, vždyť nemá ani maturitu. Ona je ta většina v otázkách pravdy a myšlení, no co si budem namlouvat, nic moc, alespoň v UK to tak vypadá. http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/immigration-obesity-and-religion-11-charts-that-show-british-people-are-completely-wrong-about-a6757551.html

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.