Školní rok má jiný začátek a jiný konec než rok kalendářní. Nový kalendářní rok proto neznamená pro školy obvykle nic mimořádného, je ale důležitý pro financování. Pro vysoké školy je však letošní rok zcela výjimečný, protože v něm vstupuje v platnost nový zákon, který vysokoškolské prostředí v mnohém podstatně mění.
Mediálně se nejvíce prezentuje skutečnost, že zákon umožňuje i vznik soukromých vysokých škol a škol, které nabídnou třeba jen tříleté bakalářské programy. Poradce ministra školství Jan Koucký tisku sdělil, že "Úžasné je, že může vzniknout škola s tříletým odborným programem, která může mít statut obecně prospěšné společnosti, a tak bude dostávat státní dotace". Nijak nesdílím tento názor. Nevidím totiž důvod, proč bych měl něco považovat za úžasné jen proto, že to může vzniknout, když vůbec nevím, jaké to bude.
Vysokoškolský zákon bude jakýmsi novým jízdním řádem pro vysoké školy. To, že umožňuje vznik soukromých škol ještě ale neznamená, že tyto školy skutečně v dohledné době vzniknou. Skutečnost, že jejich vznik bude záviset také na vyjádření akreditační komise je nezbytným krokem k tomu, aby se neopakovala neblahá situace, která provázela vznik soukromých středních škol. Pokud bude komise pracovat odpovědně, nebude vznik soukromých vysokých škol ani okamžitý, ani početný. Pokud se současný náměstek ministra pro vysoké školy v televizním rozhovoru vyjádřil, že první signály o zájmu ze strany zřizovatelů již existují, mohu se domnívat, že jde především o zájem zřídit soukromé vysoké školy především pro obory, které odpovídají dvěma základním podmínkám. Že půjde o studijní obory, které mají v přijímacím řízení výrazný přetlak uchazečů a že to současně budou studijní obory z hlediska výuky laciné. Pak se ale podle situace na pracovním trhu mohu i domnívat, že může jít především o studijní obory, jejichž absolventi budou jen se značnými obtížemi hledat uplatnění.
Na železnici ani sebelepší jízdní řád ještě nezaručuje, že vlaky budou jezdit na čas a čisté, že s nimi budou cestující spokojeni. A pokud nebudou k dispozici v dostatečném počtu vagony a výkonné lokomotivy, může taky zůstat jen na papíře. Takže na to, abych něco označil za "úžasné", bych si raději ještě nějaký čas počkal.
Jiří Rohan
0 komentářů:
Okomentovat