Vzdělávací program Člověka v tísni JSNS vydává metodickou příručku pro učitele s názvem Dezinformační dezinfekce. Reaguje na dezinformace, poplašné zprávy a konspirační teorie, které se v uplynulých měsících objevily ve veřejném prostoru v souvislosti s koronavirovou epidemií a poskytuje vyučujícím atraktivní materiály vycházející z aktuálních událostí, určené zejména pro výuku mediální výchovy na středních a druhém stupni základních škol. Publikace by měla posloužit jako návod nebo inspirace, jak téma (nejen koronavirových) dezinformací uchopit a začlenit do hodin.
Člověk v tísni distribuuje učitelům dezinformační dezinfekci
středa 11. listopadu 2020
·
Štítky:
Člověk v tísni,
dezinformace,
média,
mediální vzdělávání,
názory,
pandemie
Informace spojené s onemocněním covid-19 plní od počátku koronavirové epidemie média. Dominují témata zabývající se počty nakažených, původem viru, platnými nařízeními a omezeními, možnostmi léčby, vývojem vakcín, vlivem vládních opatření na každodenní životy obyvatel ČR či dopady na ekonomiku. Kromě seriózních médií se těchto témat chopila i média dezinformační. Ve veřejném prostoru se tak vedle relevantních a ověřených informací rychle rozšířilo i velké množství dezinformací, zavádějících sdělení, poplašných zpráv či konspiračních teorií.
Nejlepší dezinfekcí je mediální vzdělávání
„Pro publikaci jsme zvolili název Dezinformační dezinfekce. S určitou nadsázkou jsme chtěli poukázat na to, že dezinformacím se můžeme bránit. Nejefektivnější obranou je přitom posilování schopnosti kriticky analyzovat a posuzovat jednotlivá mediální sdělení, rozlišovat mezi těmi, která jsou založená na faktech, od těch manipulativních a lživých. Nejlepší dezinfekcí je tedy mediální vzdělávání. A při něm by školní výuka měla hrát důležitou roli. Práce vyučujících na tomto poli však není snadná, proto jim chceme být co nejvíce nápomocni,“ vysvětluje spoluautor příručky a ředitel JSNS Karel Strachota.
Dezinformace mají dopad na jedince i celé společnosti
„Dezinformační teorie o původu a šíření viru by byly úsměvné historky, kdyby však nebyly zcela vážně šířeny desítkami tisíc uživatelů sociálních sítí a kdyby neměly i smutné dopady v podobě tragických následků (např. otrava české seniorky dezinfekcí), dokáží také dlouhodobě zasévat nejistotu, paniku, ale také apatii, podrývat důvěru v seriózní bádání o viru a jeho šíření a v důsledku takpřímo oslabovat naši ochotu respektovat doporučení zdravotnické komunity. Důkladné poznání dezinformací a mechanismů, které jejich šiřitelé používají, nás může vůči nim učinit odolnějšími,“ uvádí expert na dezinformace Jaroslav Valůch z organizace Transitions, který se na přípravě publikace JSNS také podílel.
Příručka seznamuje žáky a studenty s pojmy jako konspirační teorie, clickbait nebo ragebait a vysvětluje různé příčiny motivace tvůrců a šiřitelů dezinformací. Autoři doplnili publikaci i speciální karetní hrou s ilustracemi Jana Blažíčka, která s vtipem, nadsázkou a určitou mírou zjednodušení vykresluje motivace typologicky schematizovaných šiřitelů nepravdivých sdělení.
Další informace naleznete zde
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Mi příjde mnohem nebezpečnější manipulace s veřejným míněním formou účelového používání grafů z oficiálních statistik Ministerstva zdravotnictví. Zveřejní-li se například, že v tuto neděli bylo o téměř polovičku případů pozitivních méně, můžeme si juchat. Ve skutečnosti už to není tak bombastické, pokud se to přepočítá na počet testování, kde to pak dělá zlepšení "jen" o 10%. Tento graf už tam ale neukáží. Buďto jsou ti redaktoři tak hloupí nebo to dělají schválně. Nebo ten případ se zásahem proti ilegální výuce prvňáčků. Z legrace na jednom serveru se to převzalo na další a další severy s malou poznámkou o zdroji pod čarou a najednou to koluje mezi lidmi jako polopravda, či pravda.
Moc dobře udělaná příručka! A myslím, že zrovna ve výuce on-line by se hodilo ji na 2. stupni využít, když už žák je na webu a má po ruce internet, aby si podle postupů v příručce zkusil ověřování zdrojů nebo se seznámil s protifakovými weby jako jsou třeba Manipulatori.cz atp. Ale už samo uvažování o tom, jak přemýšlet nad atraktivními hoaxy a nad lží v médiích, je pěkná průprava v myšlení...
Okomentovat