Zcela se zapomnělo na kybernetickou bezpečnost, říká expert na vzdělávání

úterý 20. října 2020 ·

Po propuknutí první vlny covid-19 založil Tomáš Hamberger společně s dalšími učiteli informatiky platformu Digitální pohotovost 4.0, která pomáhá zejména základním školám a kantorům zavádět digitální nástroje potřebné pro výuku na dálku. „My vidíme největší riziko v tom, že se zcela zapomnělo na kybernetickou bezpečnost. Od počátku výuky na dálku upozorňuji, že technologie mají i stinnou stránku. Videokonferenční místnosti, virtuální třídy a sdílené disky by se měly důkladně zabezpečovat. Učitelé i žáci by měli být poučeni o tom, k jakým rizikům může docházet a jak je eliminovat,“ říká Hamberger v rozhovoru pro iDNES. 


Tomáš Hamberger (youtube.com)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi: 

Vyjednáváte s ministerstvem školství o tom, aby se bezpečnostní pravidla sjednotila? 

Se zástupci úřadu jsme mluvili. Ministerstvo školství spolupracuje s podobnou platformou, jako je Digitální pohotovost, jen má více členů a více se zaměřuje na rozvoj digitálních dovedností. My v tuto chvíli začínáme pomalu tahat za pomyslnou ruční brzdu a s lektory v Digitální pohotovosti připravujeme bezpečnostní standardy pro výuku na dálku a pro učitele připravujeme školení zaměřená výhradně na prevenci kybernetické kriminality a zvyšování digitální důvěry. Běžný věk učitele je 40 a více let a tito lidé začali s důvěrou technologie využívat. Na nás nyní je, aby v tom nepolevili. To jde ale ruku v ruce se vzděláváním v kybernetické bezpečnosti. 

Kantoři nemají důvěru v technologie? 

Běžně se nám stávalo, že jsou učitelé bezradní, protože jim virtuální prostor začal narušovat někdo z venku. Typicky se stávalo, že se jim do nezabezpečené virtuální třídy či videokonferenční místnosti dostal někdo třetí, žák z jiné školy nebo cizí člověk, a začal v ní sdílet nevhodný obsah, třeba vulgarismy nebo nahé fotografie. Představte si, že se dva týdny po večerech učíte s nástroji pro distanční výuku a tohle se vám stane, protože o zabezpečení a možných rizicích vám nikdo neřekl. To je pro učitele strašně demotivující. Pokud nebudeme brát kybernetická rizika vážně, tak ztratíme velké množství kantorů, kteří jsou šikovní a ochotní se učit novým věcem. 


Celý rozhovor naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.