Pravidelný výzkum CVVM v září 2020 zjišťoval názory české veřejnosti na zřizování praktických a speciálních základních škol, základních škol s rozšířenou výukou a víceletých gymnázií. Dále zjišťoval názory na to, zda by se děti se zdravotním nebo mentálním postižením, děti z chudých či naopak z bohatých rodin, děti cizích státních příslušníků, romské děti a mimořádně nadané děti měly vzdělávat v běžných třídách.

CVVM: 30% lidí v Česku souhlasí se segregací romských dětí na základních školách
Z výsledků odpovědí na první otázku ohledně zřizování různých typů škol v rámci povinné školní docházky, jež
zachycuje graf 1, vidíme, že u všech typů škol výrazně převažuje souhlas nad nesouhlasem, když první tři typy mají
stejný více než čtyřpětinový (81%) podíl souhlasných odpovědí pro jejich zřizování. Nicméně rozložení mezi těmi, co
uvedli možnost „rozhodně ano“ a „spíše ano“, je nestejné a z tohoto pohledu mají nejvyšší podporu speciální školy pro
děti se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, kde necelá polovina (45 %) uvedla „rozhodně ano“, více než
třetina (36 %) „spíše ano“, méně než desetina (8 %) „spíše ne“, jen minimum (4 %) dotázaných „rozhodně ne“ a
zbývajících 7 % se k této otázce nedokázalo vyjádřit a zvolilo možnost „nevím“. U praktických škol pro děti s lehkým
mentálním postižením byl podíl těch, co uvedli „rozhodně ano“, jen o málo více než třetina (34 %), necelá polovina (47
%) zvolila „spíše ano“, přibližně desetina (11 %) „spíše ne“, minimum (3 %) „rozhodně ne“ a zbývajících 5 % zvolilo
možnost „nevím“. U základních škol s rozšířenou výukou uvedla necelá třetina (32 %) dotázaných občanů „rozhodně
ano“, necelá polovina (49 %) „spíše ano“, necelá desetina (9 %) „spíše ne“, pouhá 2 % „rozhodně ne“, necelá desetina
(8 %) uvedla „nevím“. Nejnižší ale přesto výrazně většinovou podporu mají víceletá gymnázia, téměř tři desetiny (29
%) uvedly, že mají být rozhodně zřizovány, dvě pětiny (39 %) spíše, možnost „spíše ne“ zvolilo 17 %, „rozhodně ne“ 5
% a „nevím“ jedna desetina (10 %) dotázaných…
Druhá otázka zjišťovala, zda by se děti z některých specifických skupin měly vzdělávat v běžných třídách, nebo nikoli.
Výsledky zobrazené v grafu 2 ukazují, že většina občanů si nemyslí, že by se v běžných třídách měly vzdělávat
zejména děti s mentálním postižením, s jejich vzděláváním v běžných třídách souhlasila méně než pětina (17 %) občanů a takřka čtyři pětiny (79 %) nesouhlasily. Nadpoloviční většina (55 %) veřejnosti si myslí, že děti se zrakovým
nebo sluchovým postižením by se neměly vzdělávat v běžných třídách a dvě pětiny (40 %) si naopak myslí, že se
v běžných třídách vzdělávat mají. Se segregací na základě etnického původu by v případě romských dětí souhlasily tři
desetiny (30 %) české veřejnosti (sic!). Zhruba dvě třetiny (65 %) naopak odpověděly, že se romské děti mají
vzdělávat v běžných třídách. Poměrně vysoký je nesouhlas se vzděláváním v běžných třídách také u dětí s tělesným
zdravotním postižením (29 %), mimořádně nadaných dětí (26 %) a dětí s cizí státní příslušností (26 %). V případě dětí
z bohatých rodin nesouhlas uvedlo jen minimum (7 %) a naprostá většina (90 %) souhlasila. Nejvíce pak občané
souhlasili s tím, že se v běžných třídách mají vzdělávat děti z chudých rodin (93 % pro, 5 % proti).
Celý text naleznete zde
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Zajímavé otázky, ale neúplné údaje.
"Zda by se děti z některých specifických skupin měly vzdělávat v běžných třídách" by mělo být doplněno údajem, zda respondent má nebo měl dítě v takové "běžné třídě" s dětmi ze "specifických skupin", nebo o tom pouze planě teoretizuje na podkladě údajů z ČT.
Objektivita?
Kde by se vzala? Když je potřeba nenávist vzbuzovat.
O tom by mohl cenzor vyprávět.
Okomentovat